Kylián: Národné divadlo nemá byť národným múzeom

BRATISLAVA 2. októbra (SITA) - Novostavba Slovenského národného divadla je prekrásna a ľudia do nej budú chodiť radi, myslí si to Jiří Kylián, s ktorého choreografiami dnes večer na prvej slovenskej scéne ...

BRATISLAVA 2. októbra (SITA) - Novostavba Slovenského národného divadla je prekrásna a ľudia do nej budú chodiť radi, myslí si to Jiří Kylián, s ktorého choreografiami dnes večer na prvej slovenskej scéne vystúpi holandský juniorský súbor Nederlands Dans Theater II (NDT II). "Napriek tomu je dôležité, aby do tejto budovy nechodili ľudia len pre peknú stavbu a aby sa tu hrávali aj nové veci, nielen starý klasický repertoár. Národné divadlo nemá byť národným múzeom a my sme zodpovední za dejiny budúcnosti," povedal dnes na brífingu s novinármi Kylián. Podľa neho však divadlo napreduje správnym smerom. "Mário Radačovský je vynikajúci komunikátor, je to v tomto momente najlepšia osoba, ktorú tu teraz môžete mať, lebo ja verím, že sa Slováci začnú pozerať na balet inými očami a že sa publikum rozšíri o ľudí, ktorí by za normálnych okolností na balet nešli. Z našej choreografickej dielne vyšlo 14 riaditeľov baletných scén vo svetových divadlách na všetkých kontinentoch a je to veľmi zaujímavé vidieť, akým spôsobom sa to naše súborové evanjelium prenáša na iné kultúry," povedal Kylián na adresu šéfa Baletu SND, ktorý ho aj so súborom na Slovensko pozval.

Súbor NDT II tvorí v súčasnosti šestnásť tanečníkov od 17 do 22 rokov. Kylián tvrdí, že za jeho úspechom sa skrýva drina a presvedčenie, že tanečníci vytvárajú istú hodnotu. "Ľudské telo je zázračný stroj a máme len niekoľko rokov, počas ktorých s ním môžeme aj experimentovať. Preto, keď robím novú choreografiu, tak to bolí a tanečníci často hovoria, že ich bolia svaly, o ktorých ani nevedeli, že ich majú," žartuje svetovo uznávaný choreograf. Netají sa, že jeho tvorbu ovplyvnila najmä návšteva austrálskych aborigénov, ktorí vraj fyzickým výrazom dokážu povedať aj to, čo jazyk nevie vyjadriť. Kyliánova filozofia znie: "Moje choreografie sa nemajú prihovárať len k baletomaniakom, ale aj k normálnym ľuďom, lebo ľudskosť choreografií je ďaleko dôležitejšia než akákoľvek technika, ktorá sa k tomu používa."

Počas večera ponúkne NDT II slovenským divákom tri Kyliánove choreografie – Sleeples (2004), Chapeau (2005) a 27´52´´ (2002). Prvá je špecifická najmä Kyliánovým scénografickým spracovaním – posledná, ktorou vyvrcholí večer, ponúkne duety. Vtipná choreografia Chapeau (v preklade Klobúk) vznikla pre kráľovnú Beatrix, milovníčku klobúkov, pri príležitosti osláv 25. výročia jej nástupu na trón. Umelec ju vytvoril na zákazku mesta Haag. "Keď som sa kráľovnej pýtal, koľko klobúkov vlastne má, nevedela to. Myslím, že ich však budú tisíce, lebo na každú príležitosť si berie iný. Ona klobúky používa ako sebaobranu, ako zbraň, aby sa k nej nikto nepriblížil a aby ho nenapadlo ju pobozkať," povedal o príprave predstavenia Kylián. Napriek tomu, že Beatrix nemá rada prekvapenia, lebo chce mať všetko pod kontrolou, prijala choreografiu Chapeau s nadšením. "Bolo to vtipné, keď za mnou po skončení prišla na javisko a začala mi ukazovať, ktorý z klobúkov, ktoré som použil v inscenácii, mala na pohrebe nejakého potentáta, ktorý mala na narodeninách niekoho iného a podobne," spomína Kylián.

Súbor Nederlands Dans Theater II vznikol v roku 1978. Pôvodne začínal ako interný tanečný kurz a postupne sa vyprofiloval až na profesionálne teleso svetovej triedy. V súčasnosti je jeho umeleckým riaditeľom Gerald Tibbs. Súbor dospelých tanečníkov Nederlands Dans Theater I vznikol v roku 1959 a Jiří Kylián ho profiloval v rokoch 1974 až 1999. Kylián doposiaľ vytvoril viac ako osemdesiat choreografií a mnohé z nich sú v repertoári baletných súborov na celom svete. Prelomovým dielom jeho kariéry bola Sinfonietta na hudbu Leoša Janáčka, ktorá mu priniesla svetovú slávu. Vychoval niekoľko generácií tanečníkov a choreografov.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 115
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 998
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 140
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 316
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 924
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 795
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop