Krásu má i úzkostný kŕč

Nakrúcal drinu robotníkov, ale nepotreboval nám nanucovať odpor ku kapitalizmu. Michael Glawogger má v našich kinách Robotníkovu smrť.

(Zdroj: ASFK)

Michael Glawogger predkladá v dokumentárnom filme Robotníkova smrť päť portrétov manuálnej práce v 21. storočí. Od prepustených ukrajinských baníkov, ktorí nelegálne fárajú v zavretých donbaských ba­niach, aby získali uhlie na holé prežitie zimy, až po uvedome­lých čínskych zlievačov ocele. Podáva neideologický portrét z prostredí, ktoré sú práve na ideo­lógiu veľmi náchylné.

Glawogger síce ukazuje ťažkú prácu v zlých podmienkach, ale v spolupráci s kameramanom Wolfgangom Thulerom nádherne zosnímanú. Napríklad desivý a naturalistický pasus jatiek kôz a dobytka v nigérijskom Port Harcourt vytvára nádherné abstraktné obrazy.

Potoky krvi zmiešané s hlinou a popolom, vnútornosti, úzkostné kŕče umierajúcich podrezaných zvierat, kosti, koža a neustály Brownov pohyb pracujúcich, postupne prestávajú odkazovať na skutočnosť. Obraz postupne prestáva byť priehľadný, prestávame skrz neho vidieť to, na čo odkazuje, a púta pozornosť na seba samého.

Iste, obrazovo-kompozičné majstrovstvo nemôže nadobro vymazať schopnosť obrazu odkazovať na zobrazované, môže ju len odsunúť z výslnia do polotieňa. Trhlina medzi obrazom a zobrazovaným, ktorá je vo filme vždy aspoň nebadane prítomná, sa však v snímke Robotníkova smrť rozširuje a strháva na seba pozornosť.

Glawogger týmto ozvláštňujúcim estetizujúcim podaním špinavých vecí získava silný kontrast medzi krásou filmového obrazu a nevzhľadnosťou zobrazovaného. Filmom sa preto vinie znepokojujúci nesúlad, ktorý núti na zamyslenie a interpretáciu.

Tento základný obrazový kontrapunkt je ďalej podporený tým, že Glawogger minimalizuje hovorené slovo na niekoľko komentárov robotníkov. Nie sú pritom spoločne ideologicky orientované.

Výpovede nevytvárajú žiadne gravitačné centrum, na ktoré by sa vzťahovali a vďaka ktorému by získavali jasný výkladový rámec. V tomto zmysle je dokument Robotníkova smrť vskutku portrétom, ktorý sa zámerne zdržiava hodnotiacich súdov a interpretačných prístupov (odpor ku kapitalizmu či globalizácii, apel na sociálne spravodlivé cítenie).

Za odmietnutím konkrétnej výkladovej pozície nevidíme strach zaujať jasné a rázne stanovisko. V tomto konkrétnom prípade by rozrušilo celkovú koncepciu filmu, ktorá núti diváka hľadať význam ukrytý za krásnym zobrazením ošklivého.

Robotníkova smrť je príkladom, ktorý dokladá, že skrz film sa dá myslieť i k mysleniu nútiť. To Glawogger dosahuje paradoxne tým, že sám úplne potlačuje rozvažovaciu a vykladaciu zložku svojho filmu, a necháva hovoriť obrazy samy.

Film Robotníkova smrť získal okrem iných ocenení napríklad Griersonovu cenu Britského filmového inštitútu, či cenu kritiky (FIPRESCI) na medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Lipsku.

Robotníkova smrť (Working­man's Death). Rakúsko / Nemecko 2005, 122 minút.

Scenár a réžia: Michael Glawogger. Kamera: Wolfgang Thaler. Strih: Monika Willi, Ilse Buchelt. Hudba: John Zorn.

Premiéra v SR: 4. októbra.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 923
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 259
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 822
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 895
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 450
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 273
  7. Kam do tepla v januári? 1 942
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 746
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 545
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 920

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trumpovi neveria, že nie je rasista.

Neprehliadnite tiež

Totalitný príbeh o zneužívaní žien vymýšľala v Československu. Je spisovateľkou roka

Na pulty našich kníhkupectiev sa po rokoch vráti Príbeh služobnice.

Zem spieva očami tanečníkov SĽUK-u a Lúčnice: Krásne tance, zbytočné reči

Režisér šou Peter Núňez prevzal za projekt ocenenie v Miami.

Fanúšikovia si zaplatili pokračovanie Harryho Pottera. Ani taliančina by mu nepomohla

Na internete si milióny ľudí pozreli film Voldemort: Origins of the Heir.

Meky Žbirka: Slovenská hudba je v protipohybe. Svet sa otvoril, my zatvorili

V Čechách nás už nepoznajú, slovenčina mizne, hovorí.

Keď ukradli Kolibu, odišla do Hollywoodu. Teraz oblieka hviezdy

Lea DiCapria spoznala kostýmová návrhárka zo Slovenska ako skromného človeka, ale z Trumpovej manželky jej je smutno.