Krásu má i úzkostný kŕč

Nakrúcal drinu robotníkov, ale nepotreboval nám nanucovať odpor ku kapitalizmu. Michael Glawogger má v našich kinách Robotníkovu smrť.

(Zdroj: ASFK)

Michael Glawogger predkladá v dokumentárnom filme Robotníkova smrť päť portrétov manuálnej práce v 21. storočí. Od prepustených ukrajinských baníkov, ktorí nelegálne fárajú v zavretých donbaských ba­niach, aby získali uhlie na holé prežitie zimy, až po uvedome­lých čínskych zlievačov ocele. Podáva neideologický portrét z prostredí, ktoré sú práve na ideo­lógiu veľmi náchylné.

Glawogger síce ukazuje ťažkú prácu v zlých podmienkach, ale v spolupráci s kameramanom Wolfgangom Thulerom nádherne zosnímanú. Napríklad desivý a naturalistický pasus jatiek kôz a dobytka v nigérijskom Port Harcourt vytvára nádherné abstraktné obrazy.

Potoky krvi zmiešané s hlinou a popolom, vnútornosti, úzkostné kŕče umierajúcich podrezaných zvierat, kosti, koža a neustály Brownov pohyb pracujúcich, postupne prestávajú odkazovať na skutočnosť. Obraz postupne prestáva byť priehľadný, prestávame skrz neho vidieť to, na čo odkazuje, a púta pozornosť na seba samého.

Iste, obrazovo-kompozičné majstrovstvo nemôže nadobro vymazať schopnosť obrazu odkazovať na zobrazované, môže ju len odsunúť z výslnia do polotieňa. Trhlina medzi obrazom a zobrazovaným, ktorá je vo filme vždy aspoň nebadane prítomná, sa však v snímke Robotníkova smrť rozširuje a strháva na seba pozornosť.

Glawogger týmto ozvláštňujúcim estetizujúcim podaním špinavých vecí získava silný kontrast medzi krásou filmového obrazu a nevzhľadnosťou zobrazovaného. Filmom sa preto vinie znepokojujúci nesúlad, ktorý núti na zamyslenie a interpretáciu.

Tento základný obrazový kontrapunkt je ďalej podporený tým, že Glawogger minimalizuje hovorené slovo na niekoľko komentárov robotníkov. Nie sú pritom spoločne ideologicky orientované.

Výpovede nevytvárajú žiadne gravitačné centrum, na ktoré by sa vzťahovali a vďaka ktorému by získavali jasný výkladový rámec. V tomto zmysle je dokument Robotníkova smrť vskutku portrétom, ktorý sa zámerne zdržiava hodnotiacich súdov a interpretačných prístupov (odpor ku kapitalizmu či globalizácii, apel na sociálne spravodlivé cítenie).

Za odmietnutím konkrétnej výkladovej pozície nevidíme strach zaujať jasné a rázne stanovisko. V tomto konkrétnom prípade by rozrušilo celkovú koncepciu filmu, ktorá núti diváka hľadať význam ukrytý za krásnym zobrazením ošklivého.

Robotníkova smrť je príkladom, ktorý dokladá, že skrz film sa dá myslieť i k mysleniu nútiť. To Glawogger dosahuje paradoxne tým, že sám úplne potlačuje rozvažovaciu a vykladaciu zložku svojho filmu, a necháva hovoriť obrazy samy.

Film Robotníkova smrť získal okrem iných ocenení napríklad Griersonovu cenu Britského filmového inštitútu, či cenu kritiky (FIPRESCI) na medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Lipsku.

Robotníkova smrť (Working­man's Death). Rakúsko / Nemecko 2005, 122 minút.

Scenár a réžia: Michael Glawogger. Kamera: Wolfgang Thaler. Strih: Monika Willi, Ilse Buchelt. Hudba: John Zorn.

Premiéra v SR: 4. októbra.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 397
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 518
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 661
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 329
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 277
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 783
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 654
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 477
  9. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 349
  10. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 4 063

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Američania obkľúčujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú dve americké lietadlové lode. Ďalšie môžu čoskoro pribudnúť.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálne

Policajti by mali mať kvalitnú výbavu.

KOMENTÁRE

Ťapákovci uvažujú o lapaní kotlebovcov

Kotlebovcom vraj percentá porastú. Tak radšej seďme a buďme.

Neprehliadnite tiež

Legendárne Hviezdne vojny majú 40 rokov. Pozrite sa, koľko zarobili

Prvý diel kultovej série Star Wars mal premiéru pred 40-timi rokmi. Vtedy stál 11 miliónov dolárov

Johnny Depp nemusí vymýšľať nič nové, démonickým lovcom je Javier Bardem

Noví Piráti z Karibiku koketujú s antickými bájami.

Ľudia si myslia, že videli Twin Peaks. Mnohí sa mýlia

David Lynch radí, čo urobiť pred tým, ako si pustíte seriál.

Hviezda Pohody Alt-J pre SME: Nerozumiete našej hudbe? Tak to má byť

Do Trenčína príde jedna z najúspešnejších mladých kapiel.