vý z filmov o Jamesovi Bondovi, Dr. No, mal premiéru 5. októbra 1962.
Legendárneho špióna, ktorý vždy unikne aj z tej najdokonalejšej smrteľnej pasce, stvoril spisovateľ sir Ian Fleming na Jamajke, kde sa usadil po druhej svetovej vojne. Novinár a námorný dôstojník začal písať Bondove príbehy na základe vlastných skúseností z rozviedky. Od roku 1953, keď vyšiel prvý príbeh s názvom Casino Royale, až do Flemingovej smrti v roku 1964, sa James Bond objavil v dvanástich románoch a deviatich poviedkach.
Prerastený Connery a čínsky vrah
V šesťdesiatych rokoch neboli špiónske romány až také populárne, ako by sa mohlo zdať. Napriek tomu sa dvojica producentov, ktorá získala práva na sfilmovanie knižnej predlohy, Harry Saltzman a Albert Broccoli, rozhodla do projektu ísť. Práve pre situáciu s Flemingovou predlohou sa stal výber predstaviteľa hlavného hrdinu ešte dôležitejším než zvyčajne.
Ponuku stvárniť agenta v službách kráľovnej dostal napríklad aj Cary Grant. Ten však pre záväzky k inému filmu odmietol a neskôr sa vyjadril, že sa na úlohu cítil v 58 rokoch pristarý. Tak sa producenti, po odmietnutiach ďalších známych hercov toho obdobia, nakoniec rozhodli pre relatívne neznámeho Seana Conneryho. Fleming ním však nadšený nebol – označil ho vraj za prerasteného kaskadéra a už vtedy loboval za Rogera Moora, ktorý sa nakoniec v roku 1973 vo filme „Ži a nechaj zomrieť“ Bondom stal.
Ako prvú sa rozhodli sfilmovať šiestu knihu „Dr. No“, v ktorej sa ústredný zloduch Julius No žijúci na Jamajke snaží zničiť americký vesmírny program. Bond a britská tajná služba sa oňho začnú zaujímať, keď na ostrove zmizne agent John Strangways.
Bond na mieste činu stretne krásnu Honey v podaní Ursuly Andressovej, ktorá sa mu pred očami vynorí z mora v bielych bikinách. Obidvoch ich Dr. No unesie, uväzní vo svojej skrýši, no Bond s jemu vlastným šarmom preťaží jadrový reaktor, utopí doktora No v jeho chladiacej vani a zachráni svet pred katastrofou.
Fleming sa pri stvorení zločincaexperta na rádioaktívne žiarenie údajne inšpiroval knihami britského autora Saxa Rohmera o tajomnom a prefíkanom vrahovi čínskeho pôvodu doktorovi Fu Manchu. Na rozdiel od rafinovaného čínskeho majstra masakry však bondovskí zločinci vrátane doktora No milujú veľké zbrane, hlučné výbuchy, množstvá peňazí a hlavne vôbec sa nesnažia svoje konanie tajiť.
Elegancia, vtip a nadhľad
Seann Connery si zahral ešte v ďalších piatich bondovkách a stál tak pri zrode mýtu. „Nenávidím Jamesa Bonda. Najradšej by som ho zabil,“ vyjadril sa v jednom z rozhovorov. No na druhej strane je spojený s touto rolou vari doživotne. Aj preto tvrdí „zaujíma ma Bond a všetko, čo sa mu prihodí. Nie je predsa možné byť spojený s touto úlohou tak dlho a vôbec sa nezaujímať, čo sa s ním stane“.
Samozrejme, veď aj nesmrteľný agent prešiel povahovým vývojom. Connery dal postave eleganciu a nadhľad, Roger Moore ho urobil vtipným a po nevýraznom Lazenbym a suchopárnom Daltonovi to bol práve predposledný Bond – Pierce Brosnan, ktorý vytvoril ideálneho agenta kombináciou Conneryho a Moorových prístupov.
Dr. No mal celosvetový úspech a napriek nie príliš priaznivým kritikám zarobil vyše 16 miliónov dolárov. Keby sa do rovnice zisku započítala inflácia a dosadili dnešné ceny vstupeniek, výsledkom by pravdepodobne bola miliarda dolárov. V Japonsku mimochodom slovo „No“ v názve nepochopili ako meno a tak film premietali pod názvom „Nechcem doktora“.
Bond girl, Walther a martini
Prvá bondovka takisto zaviedla povinné agentské stereotypy, ktoré sa v dvadsiatich nasledujúcich filmoch zmenili len minimálne. Športového Aston Martina vystriedal Ford a BMW, namiesto Rolexiek nosí na ruke Omegy a Smirnoff nahradila Finlandia.
Od filmu k filmu sa menia aj soundtracky, stále však ostáva cťou túto skladbu naspievať. Najslávnejšou je zrejme James Bond Theme od Montyho Normana, svoje meno s tou–ktorou bondovkou spojili aj Louis Armstrong, Garbage, Madonna, Tom Jones či Tina Turner.
Povinnou jazdou ostávajú aj dobré aj zradné Bondove dievčatá, spoľahlivá zbraň Walther PPK a, samozrejme, slávne vety: „Volám sa Bond. James Bond.“ a „Pretrepať, nemiešať.“