Keby som mal pušku

Film, ktorý vznikol podľa literárnej predlohy Milana Ferka, rozpráva o vojne z pohľadu detských hrdinov. Patrí medzi najlepšie filmy slovenskej kinematografie s touto tematikou. Na pozadí udalostí medzi vypuknutím...

(Zdroj: Anton Podtatranský)

Film, ktorý vznikol podľa literárnej predlohy Milana Ferka, rozpráva o vojne z pohľadu detských hrdinov. Patrí medzi najlepšie filmy slovenskej kinematografie s touto tematikou. Na pozadí udalostí medzi vypuknutím Slovenského národného povstania a oslobodením sledujeme osudy malých hrdinov s ich detskými starosťami i radosťami. Stávame sa svedkami ich objavovania okolitého sveta, sexuality, komentovania ľudí a udalostí. Ale aj ich túžby po dospelosti. Tú v tomto prípade predstavuje puška. Nielen režisér a herci si zaslúžia uznanie, ale tiež skvelá kamera Stanislava Szomolányiho a hudba Ilju Zeljenku.


First lady medzi dedinskými ženami

Na film Keby som mal pušku spomína predstaviteľka Magdolenovej, mamy hlavného hrdinu, EMÍLIA DOŠEKOVÁ.

Čo pre vás znamená tento film?

Vraj sa o ňom hovorilo dokonca na Brodwayi. Jeden kamarát vtedy počul na Slobodnej Európe, že film mal veľmi veľký úspech. Bol to môj prvý film s režisérom Uhrom. Myslím, že bol spokojný s tým, ako si ma vytypoval. Potom som s ním urobila ešte tri-štyri filmy, ako istý typ postáv som sa mu osvedčila. Bol to veľmi dobre urobený film, podával takú úsmevnú tvár vojny, cez pohľad chlapcov. Milan Ferko urobil výborný scenár, Ilja Zeljenka zas výbornú hudbu. Objavili sa tam gagy a fóry, až sa človek čudoval, že to v tých rokoch prešlo. Vtedy to nebolo bohviečo, to bolo o hubu ísť s takouto tematikou a takto ju spracovať. A Stano Szomolányi je vynikajúci kameraman. Zoznámila som sa tam aspoň so šiestimi ľuďmi, ktorí sú doteraz mojimi vrúcnymi priateľmi. Napríklad Betka Domastová, ktorá robila pomocnú režisérku.


Vo filme hrali aj obaja bratia Jozefa Kronera.

No áno! Lajko aj Janko. Ľudko, ten mi robil dokonca muža.

A herečka, ktorá hrala Maryšu Kyntošku, Mária Hojerová?

To bola ich sestra, hrala tam celá rodina Kronerovcov. Bol to výborný výkon. Aj tie najmenšie postavičky boli precízne urobené. S Uhrom sa veľmi dobre robilo. Robiť film, keď sa režisér a herec nepoznajú, je pre oboch ženantné. Dieťaťu môžete vysvetliť, že toto nie... No keď je herec už zrelý človek, aj režisér môže mať zábrany buzerovať ho. Ale my sme si tak padli do oka, že po prvom filmovacom dni sme vedeli, koľká hodina odbila a že mu môžem ponúknuť svoj názor. A keď sa mu to pozdalo, povedal: Nech sa páči. Pri ďalších filmoch sa to len rozvíjalo. Vždy som sa veľmi potešila, keď ma pán Uher zavolal filmovať.

Ako sa vám hralo s detskými predstaviteľmi?

Veľmi som sa s nimi na pľaci nestretla. Ale chlapček, čo hral môjho syna, bol veľmi šikovný. Mne tá rola naozaj sedela. Som presne na takéto roly.

Hrá teda Magdolenová vo vašej filmografii významnú úlohu?

Môžem ju pokojne počítať k takým tým "first lady" dedinských žien. Celý námet bol dobrý, keď deti robili šarapaty, srandičky... Bol to veľmi milý film. Jedna spontánna situácia sa mi vydarila, pri scéne svadby. Príde tam brat môjho muža, teda ďalší Kroner, padá poranený. Ona, Magdolenová, zistí, že chlapci sa motajú pomedzi nebezpečenstvá, tak drapne svojho syna. Vyšlo mi to ako mame, že keď som ho chytila, tak som ho preplesla. Aj on sa dosť prekvapil. Ale potom som si ho musela privinúť, lebo tá facka bola z lásky.

To nebolo v scenári?

Nie. Ja som to tak zahrala. A režisér to prijal.

Má tento film čo povedať aj dnešnej generácii?

Myslím si, že by ju mohol aj trošku prevychovať. Nie vždy sa takto žilo, ako sa teraz "hopaj-župaj" žije. A svet sa zrazu môže zmeniť. Dnešné deti sú rozmaznané. Nakoniec je možno aj dobre, že o vojne nič nevedia, možno sa pletiem ja. Mala som osem rokov, keď mi otec zomrel v druhej svetovej vojne. Obava z vojny sa so mnou ťahá celý život. Furt žijete s tým tykadlom, že: pozor. Keď je vo svete nejaká šarvátka, už rozmýšľam, či si netreba pripraviť zásoby chleba a nejaký batôžtek, aby mi nebola zima, ani synovi, aby sme sa voľáko premotali. Vlastná skúsenosť je vlastná skúsenosť. To nenačítate. Ale možno aspoň film by si mladí mohli pozrieť. Pamätám si, ako sme v štyridsiatom štvrtom boli na Záhorí, sestra mala osem mesiacov, ja som mala osem rokov. Skrývali sme sa v akejsi repnej jame. Prehnali sa tam Nemci aj Rusi, väčšinou sme boli v kryte. Nám deťom to však nedalo, furt sme behali hore do stohu do slamy. Nám sa to zdalo byť veľmi veselé. Ale našim rodičom a starým rodičom až tak do bujarosti nebolo. Sedeli ako päť peňazí, že čo sa bude diať. Možno si mladí pri tomto filme uvedomia, že ich starí rodičia to nemali na ružiach ustlané. A tí starí ľudia sa im nebudú zdať ako akési z panoptika vyskočené mátohy.

(Iris Kopcsayová)


Filmy, ktoré tiež vznikli v roku 1971

  • Petrolejárky (Fr., Tal., Šp., VB), réžia: Christian-Jaque, hrajú: Brigitte Bardot, Claudia Cardinale
  • Červený stan (Tal., ZSSR), réžia: Michail Kalatozišvili, hrajú: Sean Connery, Claudia Cardinale, Nikita Michalkov
  • Pekný, charakterný Talian v Austrálii hľadá krajanku za účelom sobáša (Tal., Austrália), réžia: Luigi Zampa, hrajú: Alberto Sordi, C. Cardinale
  • Na strome (Fr.), réžia: SergeKorber, hrajú: Louis de Funes, Geraldine Chaplin
  • Kňazova manželka (Tal., Fr.), réžia: Dino Risi, hrajú: Sophia Loren, Marcello Mastroianni
  • Desať strašných dní (Fr., Tal.), réžia: Claude Chabrol, hrajú: Orson Welles
  • Bol raz jeden policajt (Tal., Fr.), réžia: Georges Lautner, hrajú: Alain Delon
  • Telesné vzťahy (USA), réžia: Mike Nichols, hrajú: Jack Nicholson, Art Garfunkel
  • La Coqueluche (Fr.), hrajú: Pierre Richard, Michel Galabru


Bola to spomienka na detstvo

Stanislav Szomolányi

Foto: TASR, SFU

Keby som mal pušku - mohol to byť aj celkom iný film. Scenár k nemu písal Elo Havetta spolu s Milanom Ferkom. Lenže Havetta sa moci nepozdával, začiatkom sedemdesiatych rokov mu už nakrúcať nedovolili. Riaditeľ Štúdia hraných filmov Vladimír Bahna ponúkol tému Štefanovi Uhrovi.

Filmový vedec Václav Macek vo svojej knihe píše, že Uher si chcel nepríjemnú situáciu predebatovať. "Podľa spomienok Petra Solana sa pred definitívnym rozhodnutím stretol s Havettom, aj sa spoločne opili, aby nakoniec prijali argument, že ak by scenár nenakrútil Uher, nakrútil by ho niekto iný, ale Havetta určite nie."

Keby som mal pušku nakrútil Uher so svojím blízkym kameramanom Stanislavom Szomolányim. Keď naň spomína on, vzdychne si: "To už je tak dávno, čo som tento filmík robil!" V tom čase žili ľudia zrejme inými starosťami ako spomienkami na druhú svetovú vojnu a povstanie - Szomolányi však hovorí: "Ja som mal z tejto témy radosť. Bola to vlastne spomienka na detstvo, s niektorými vecami sa dalo stotožniť. A bola to úprimná práca, ten film bol spontánny."

Že je tento film čiernobiely, vysvetľuje Szomolányi stručne: "To bolo veľmi jednoduché. Chceli sme, aby bol film veristický a autentický. Nie je v ňom veľa romantických prvkov."

Nakrúcať o vojne pohľad malého chlapca, to bol súčasne celkom dobrý spôsob, ako sa vyhnúť povinnému, nekritickému pozitivizmu. Napokon, postava hlavného hrdinu Vladimíra nebola Uhrovi vzdialená. Václav Macek píše, že tak ako Vlado, aj Uher bol v detstve miništrantom a tiež býval spolu so svojimi rodičmi a súrodencami v jednej izbe. Tam obedovali, prijímali návštevy i spali.

Krátko po tomto filme sa však tlak na Uhra stále zväčšoval, povinnosť prijímať a nakrúcať "lojálne" témy ho napokon tak psychicky vyčerpala, že sa zrútil. Najhoršie mu bolo, keď mal nakrúcať normalizačný film Horúčka. Vybratí herci odmietli prijať úlohy. Neskôr, v deväťdesiatych rokoch, Uher povedal, že môcť nakrúcať - a pritom sa odvďačovať za tú možnosť - bolo horšie, ako keby nemohol nakrúcať vôbec.

V roku 1975 dostal Štefan Uher za úlohu nakrútiť film Keby som mal dievča. Scenár sa už písal bez Havettu. Bol voľným pokračovaním filmu Keby som mal pušku - jeho hrdinovia boli už gymnazisti.

(Kristína Kúdelová)

Pohľad novej generácie - Prinúti vás premýšľať

Tomáš Holetz ( 26), organizátor festivalu Hodokvas

Najviac si cením filmy, ktoré dokážu byť iné. Svet zmietaný vojnou očami nie celkom nevinných detí, ani nemôže byť nudný. Cigánka, ktorá sa budúcim pubertiakom odhalila za dva krajce mastného chleba, alebo horiace seno plaviace sa potokom v "lavóre" popod latrínu, na ktorú práve zasadla tetka prezývaná bosorka... To zahýbe každou bránicou. Pozornejší pohľad na udalosti filmu však môže byť kyslý. Nenápadné slová poznačené xenofóbiou a antisemitizmom vyznievajú z detských úst až desivo nevinne. Motívy, ktoré ich k huncútstvam a pestvám vedú, sú dospelejšie, akoby sa na deti patrilo. Zmysel pre ťaživú atmosféru či detail nasledovaný vtipným zvratom v deji podáva oko kameramana veľmi príjemne. Nestáva sa často, aby sa človek spokojne usmieval pri filme bez toho, aby pozorne vnímal dej. Treba vnímať to pekné, a to zlé, na tú dobu nevyhnutné, prejsť mlčaním. Škoda, že nie každý má dnes chuť pozrieť si jeden film viackrát a trochu pritom popremýšľať. Keby som mal pušku si rozmýšľajúceho, trpezlivého diváka zaslúži.

Informácie o filme:

1971, 86 minút
réžia: Štefan Uher
scenár: Milan Ferko
kamera: Stanislav Szomolányi
hudba: Ilja Zeljenka
hrajú: Marián Bernát (nahovoril Juraj Predmerský), Jozef Gráf, Daniel Lapuník, Emília Došeková, Ľudovít Kroner, Anna Grissová, Anton Šulík, Michal Monček, Igor Hrabinský, Brigita Hausnerová, Tomáš Žilinčík, Ľudovít Reiter, Mária Hojerová, Katarína Marečková (nahovorila Vilma Jamnická), Xénia Gracová, Ján Kroner, Emília Furinová (nahovorila Zita Furková), Karol Kuniak

Denník SME pre vás pripravil ďalšiu filmovú edíciu. Séria Slovenský film 70. rokov nadväzuje na minuloročný projekt, v rámci ktorého sme vám spolu so Slovenským filmovým ústavom priniesli najlepšie filmy rokov osemdesiatych. Každý týždeň až do konca novembra si budete môcť k denníku SME kúpiť v novinových stánkoch aj jeden z klasických filmov slovenskej kinematografie za cenu 99 korún. Podrobné informácie o edícii nájdete na www.dvd.sme.sk. Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 693
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 484
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 008
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 510
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 581
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 336
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 315
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 086
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 999
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 886