SME

Môžete byť inteligentný, v cite vám to nepomôže

Julie má slušného manžela, milú dcéru a peknú prácu. Predsa len ju však v jedno ráno rozhodí obyčajná pesnička – s krásnym hlasom a plná citu. „Rokmi rezignovala a sama sebe začala tajiť, že ešte po niečom túži,“ hovorí o svojej filmovej hrdinke ALICE NEL

Alice Nellis (36). Po filmoch Ene bene (2000) a Výlet (2002) dnes do kín prichádzajú jej Tajnosti.Alice Nellis (36). Po filmoch Ene bene (2000) a Výlet (2002) dnes do kín prichádzajú jej Tajnosti. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

¶ulie má slušného manžela, milú dcéru a peknú prácu. Predsa len ju však v jedno ráno rozhodí obyčajná pesnička – s krásnym hlasom a plná citu. „Rokmi rezignovala a sama sebe začala tajiť, že ešte po niečom túži,“ hovorí o svojej filmovej hrdinke ALICE NELLIS.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vnímavá česká režisérka s prirodzeným správaním sa nerozopakuje rozprávať aj o veľmi intímnych veciach. A o filme Tajnosti dokonca rozprávala v milej slovenčine.


Je veľa filmov plných sentimentu. Filmov s čistými emóciami je oveľa menej. Bude to tým, že pri nich­ treba byť úprimný?

SkryťVypnúť reklamu

„Nemusíte však rozprávať práve o tom, čo sa stalo vám. Stačí, ak poviete, že ste zraniteľný a že sú veci, čo sa vás dotýkajú. Väčšinou to nie je nič konkrétne. Akoby ste rozprávali o Bohu, o viere. Neviete to vysvetliť, neviete to opísať, len viete, že je to s vami tak.“

Čo je riziko takého osobného prístupu?

„Film nie je denník ani list priateľovi. Je to verejná vec. Keď vám ho teda začnú kritizovať, máte pocit, že útočia na to, v čo veríte, ako žijete a ako vidíte svet. To je veľmi ťažké, musíte však prijať to, že nie všetci ľudia musia vidieť veci tak ako vy. No dobre, poviete si, možno ten film nevideli v správny čas. Možno, že by si aj vedeli predstaviť tú bolesť, o ktorej hovoríte, ale ešte ju majú iba pred sebou. Nechcú, aby sa ich týkala, preto im moje rozprávanie môže pripadať sentimentálne. Chápem takú reakciu, ja som však ten film inak nakrútiť nemohla.“

SkryťVypnúť reklamu

Vy ste sa tie emócie odvážili ukázať aj trochu netradične, hudobne a tanečne stvárnené vo fantazijných predstavách hlavnej hrdinky.

„Väčšiu odvahu mal skôr producent. Všetky tie fantazijné scény totiž na papieri vyzerajú hlúpo a znejú tupo. Taxík zastane na červenú a Julie vidí, ako na priechode pár milencov tancuje tango - napríklad. Presne som to všetko videla, počula hudbu, cítila rytmus, ale opísať som to nevedela. Je na producentovi, či má dosť fantázie a vie si také scény predstaviť nakrútené.“

Nebáli ste sa, že vás za také svojské a osobné videnie vysmejú?

„Veď ma aj vysmiali! Hoci som mala aj výnimočne krásne recenzie, ešte nikdy som nemala ani také naštvané. Podľa nich by som si pod Tajnosťami predstavila čosi ako Kameňák. Písali, že môj film je ako román pre slúžky, presladený, plytký, gýčovitý, nepravdivý. Ja som však nechcela iba kritizovať, rozprávať, aký je život ťažký. Odvážnejšie mi pripadá ukázať krásu, čosi, čo v sebe nesie nádej. Bohužiaľ, bolo im to na smiech. Nespravila som film s tragickým afektom na záver, a tak som pre nich hlúpa. Ale ja som rada, že krásu vidím. Nemenila by som.“

SkryťVypnúť reklamu

Vaša Julie zisťuje, že rokmi zostala akási zablokovaná. Myslíte si, že sa vekom naša uzavretosť zväčšuje?

„Ak nie ste úplný extrovert a neriešite všetky veci hneď, môžete mať problém. A ten rastie s každou ďalšou vecou, ktorú si nevydiskutujete. Lebo keď chcete povedať o tej poslednej, musíte spomenúť aj všetky predchádzajúce. Najviac uzatvorení bývame v rodinných vzťahoch, lebo v nich sme najdlhšie. A nemusí to byť len preto, že chceme niečo tajiť, proste sa nám len nechce večer pohádať pre nejakú kravinu. Chceme žiť slušne - ibaže po pár rokoch zistíme, že sa s manželom skoro vôbec nerozprávame. Oveľa ľahšie sa vyrozprávame cudziemu.“

Myslíte si, že sa bojíme dostať od blízkeho človeka priamu otázku? Že by sa nás niekto úprimne spýtal, čo nás trápi?

SkryťVypnúť reklamu

„No určite, že sa bojíme. Odmalička žijeme v rolách - rodičia sú tí, čo nemajú svojimi problémami zaťažovať deti, a deti o tých svojich nemajú rozprávať rodičom, lebo sú banálne. Potom dospejeme, ale neuvedomíme si, že naše roly sa už zmenili. Ten ostych sa nedá prekonať prirodzene, treba ho prelomiť. Najmä mladí by mali zahodiť rozpaky a vyzvať svojich rodičov: Poďme sa porozprávať!“

S priateľmi však zrejme rozpitvávate stále tie isté témy dokola, nie?

„Samozrejme, vzťahy, prácu, rodinu, a teraz už aj deti. Niekedy sme však uzatvorení aj sami pred sebou - lebo sme v istý čas rezignovali na svoje túžby, potreby, začali sme si tajiť, že ešte niečo chceme. Často sa nám to stane len pre prácu, alebo preto, že sa chceme starať o rodinu. Napríklad Julie by chcela a vedela tvoriť, lenže je iba prekladateľkou. Nechce zobrať tú zodpovednosť a napísať, čo si myslí ona. Zdá sa jej, že jej život sa už raz rozhodol. Lenže dieťa jej vyrástlo, a ona sa môže a musí rozhodnúť znovu.“

SkryťVypnúť reklamu

Julie má však nielen blok, ale aj pozoruhodný životný nadhľad. To je zaujímavá kombinácia.

„No, nie vždy je to skvelá kombinácia. Ste inteligentná, chápete a vidíte, čo sa s vami deje - ale v cite vám to nepomôže. Dokážete sa zamilovať, aj keď ste už dvadsaťkrát mali skúsenosť, že s takým typom človeka z toho nič nebude. Aj ja vždy presne viem, keď robím nejakú kravinu. Viem si spočítať, ako to dopadne, ale ten cit ma do toho vždy aj tak natlačí. Emócie sú osobitá sila, nemôžete ich podceňovať.“

Ťažko sa vám zháňali peniaze na tento film? Prečo ho musel produkovať režisér?

„V poslednom čase som sa často s Honzom Svěrákom stretávala. Rozprávala som mu o novom námete a jemu sa hneď zapáčil. Povedal mi, vieš čo, ak to napíšeš, ja si to rád prečítam. Dopísala som ho a za tri týždne zazvonil.“

SkryťVypnúť reklamu

A už ste vedeli?

„Keď mu dvíham telefón, vždy je to tak trochu nepríjemné. Honza má totiž zvláštny spôsob rozprávania, aj smutné, aj veselé správy oznamuje rovnakým hlasom. Lenže scenár sa mu páčil a v zázračnej rýchlosti ho začal produkovať. Tak rýchlo som ešte nikdy producenta nezohnala. Podmienkou akurát bolo, že to musím nakrútiť lacno.“

Je zaujímavé, že do toho šiel. Mohol robiť niečo vlastné.

„Je to obdivuhodné. Dokonca, koproducentom bol Martin Šulík. Dvaja chlapi režiséri sa teda museli dať dokopy, aby jednej babe vyprodukovali film. Stále sa hovorí, že réžia nie je kamarátska profesia, toto je dôkaz, že aj pri filme sa ľudia môžu správať normálne. Oni by sa ma vlastne mali snažiť zničiť, nie? Alebo ja som mala ten film nakrútiť strašne hlúpo, aby zbankrotovali.“

SkryťVypnúť reklamu

Nepodporuje to tvorivú neistotu, ak vašu prácu sledujú dvaja režiséri?

„Viete čo, Honza je človek, pri ktorom sa neisto cítite takmer vždy. Často je ticho. Ale už som si zvykla a stále si myslím, že si o mne tak trochu myslí, že som blbá. Našťastie, je inteligentný a vie, že keby mi začal do práce hovoriť, nepomohol by mi. Ten film by sa mi vymkol z rúk a bol by ešte horší. Na nakrúcanie chodil málo a v strižni zas prišiel na výbornú metódu, ako mi svoje názory predostrieť. Posielal mi poznámky na papierikoch. Osamote som sa teda mohla neobmedzene rozčúliť a nemusela som mať pocit, že svoje vízie musím silou­mocou pred obecenstvom obhájiť. A po chvíli som si tú druhú možnosť mohla pokojne predstaviť.“

Nenahnevalo vás, že musíte robiť s nízkym rozpočtom? Že sa automaticky počíta s tým, že váš film nezarobí?

SkryťVypnúť reklamu

„Viac peňazí sme nemali. A od začiatku sme vedeli, čo to s ľuďmi spraví, keď im predstavíte film, čo nakrútila baba a jeho hlavná hrdinka je 45-ročná žena. Všetci začnú písať o ženskom filme a záujem oň bude okamžite klesať. Pripadá mi to smiešne, hádam nikto nečaká, že nakrútim mužský film.“

Prečo sa vlastne nehovorí o mužskom filme, keď ho nakrúti muž?

„Hej, prečo sa nepíše, že Jan Svěrák nakrútil mužský film? Keby ste sa zamysleli nad Vratnými lahvami, zistíte, že ich ženské hrdinky..., no že sú to také pipiny. Lenže ten film je o staršom mužovi, a je prirodzené, že Honza s otcom chceli rozprávať o tom, o čom vedia veľa. A ani nikto iný sa tým nezaoberá. Že som nakrútila ženský film, to však konštatovali aj samy ženy. Chápem, môže za to tradícia. Je však škoda, že pritom nenapísali, čo v ňom tá žena rieši.“

SkryťVypnúť reklamu

Nedávno váš film pochválil Václav Klaus. Neuťahovali si z vás preto kolegovia?

„On je odborník na politiku a toto je len jeho osobný názor. Podľa mňa, nikto sa ním nezaoberal. Ani ja. To by som musela padnúť na zadok aj z toho, že sa nejakému dôležitému kritikovi môj film nepáčil.“

Do Lidových novín však Klaus nedávno napísal komentár, kde na rozdiel od vás sfúkol Svěráka i Hřebejka naraz.

„Oni zase poznajú moje čísla návštevnosti, takže im to za uťahovanie nestálo. A ľudia, čo majú radi Honzove filmy alebo Pupendo, si zase myslia, že ja nakrúcam pučaciny. Keby som po Klausovom názore zohnala ľahšie peniaze na nový film, to by bolo iné. Pre nás je totiž najdôležitejšie, aby sme mohli nakrútiť ďalší film. Taký účinok však Klausov výrok nemá, a tak je to len obyčajný názor, ako každý iný.“

SkryťVypnúť reklamu

Už pár rokov neviete zohnať peniaze na medzinárodný projekt Anna, hoci váš scenár ocenili v Sundance. Smejete sa alebo plačete?

„Teraz sa už možno smejem, vtedy som však bola taká naštvaná, že som aj plakala. Tesne predtým, ako sme šli podať žiadosť o podporu z Eurimage, zišlo z dohody s Českou televíziou. Mne jej postoj pripadal veľmi malicherný, zničila dlhú prácu mnohých ľudí. Lenže zodpovednosti sa v takom podniku nikdy nedovoláte. Nemrzelo ma len to, že už nikdy nebude mať také obsadenie. Veľa ľudí malo ten projekt rado, bojovalo zaň a ja som ich akoby sklamala. Prehrala som. Teraz však vidím, že aj to bolo na niečo dobré. Keby sa neodložila Anna, neboli by Tajnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 013
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 7 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 003
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 552
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 146
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 117
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 553
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 183
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marco Rubio na návšteve Paríža.

Rubio a Vance vyslali protichodné signály.


39
Letecký pohľad na rafinériu Slovnaft.

Slovnaft má vraj chyby v hodnotiacej správe.


11
Fotka zo zápasu HC Košice -  HK Nitra.

Sledujte s nami ONLINE prenos.


Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


8
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 066
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 037
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 669
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 396
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 17 004
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 712
  7. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 650
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 526
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu