To, že dizajn nás obklopuje na každom kroku, berieme ako samozrejmosť až do chvíle, kým nezistíme, že predstaviť si ho v celej jeho pôsobnosti je takmer nemožné. Aj o tom hovorí Národná cena za dizajn, ktorá sa včera odovzdávala už ôsmykrát.
Pre Slovenské centrum dizajnu táto cena neznamená len zviditeľnenie ocenených tvorcov. „Je nevyhnutné mapovať aj firmy, ktoré vyrábajú domáce produkty navrhnuté domácimi dizajnérmi. Navyše, táto cena je tým najlepším nástrojom, ako zasiahnuť do štátnej politiky,“ hovorí riaditeľka Slovenského centra dizajnu Katarína Hubová. Dizajn je podľa nej hodnotou v ekonomike rovnako ako v kultúre.
Dizajn do parlamentu
Dôležitým medzníkom pre slovenský dizajn bol rok 2005. Odvtedy sa totiž udeľujú aj zvláštne ceny ministerstiev, čím chceli organizátori priamo zaangažovať do diania štátne orgány. V tom čase umožnili vstúpiť do súťaže aj zahraničným výrobcom a dizajnérom, vždy v kombinácii so slovenskými. Tento krok podľa nich dopomohol k väčšiemu záujmu Európy o dianie v oblasti dizajnu na Slovensku.
Po rokoch sa teraz v súťaži opäť výraznejšie prihlásilo k slovu strojárstvo. Menej zastúpený bol nábytkársky dizajn, v grafickom dizajne zasa dominovali práce z oblasti kultúry, predovšetkým časopisy.
Desaťčlenná odborná porota s medzinárodným zastúpením vyberala zo 127 prihlásených prác v kategóriách produktový a komunikačný dizajn so študentskými podkategóriami. Mnohé z nich, predovšetkým víťazné, budú vystavené vo výstavnom bode Satelit na Dobrovičovej ulici a v priestoroch Apollo Businness Centra na Prievozskej ulici v Bratislave.
Divadlo bez opony
„Chceli sme poskytnúť nový pohľad, ktorý si vyžadoval zložitejšie technické riešenia,“ hovorí Peter Juščák, jeden z tvorcov formátovacej píly, víťaznej práce v kategórii produktový dizajn. Nová píla funguje na netradičnom princípe - pohybuje sa sama proti materiálu.
Urobiť webovú stránku pre divadlo neznamená, že z nej treba urobiť divadlo. To je názor víťazov v kategórii komunikačný dizajn Martina V. Liptáka a Daniela Blonského, autorov internetovej stránky Slovenského národného divadla. „Po tom, čo sme si pozreli divadelné stránky na internete, jednoznačne sme vylúčili motív opony. Naším zámerom bolo, aby sa návštevníci na stránke nestratili. Najdôležitejšie je, aby sa dostali k informáciám,“ hovoria autori, ktorí na zákazke pracovali takmer pol roka.
Jedným z najlákavejších vystavených produktov bude pravdepodobne skladací bicykel. Jeho autor Peter Varga, študent Ferdinanda Chrenku na VŠVU v Bratislave, zaň získal Cenu Audi, ktorá sa tento rok udeľovala prvý raz.
V priestoroch Satelitu si možno exponáty pozrieť do 18. novembra, v Apollo Business Centre do konca októbra.
Národná cena
za dizajn
Produktový dizajn
Profi–Format, formátov. píla
Dizajn: Peter Juščák, Jozef Kurila
výrobca: Kusing, Huncovce
Komunikačný dizajn
Internetová stránka SND
Dizajn: Martin V. Lipták,
Daniel Blonski
klient: Slovenské národné divadlo
Cena ministra školstva SR
(študentský produktový dizajn)
Cestovný odev
Dizajn: Pavla Tobková
škola: VŠVU Bratislava,
pedagóg Júlia Sabová
Cena ministra školstva SR
(študentský komunikačný dizajn)
„a“ – expanzia log a reklamy
Dizajn: Ondrej Gavalda
škola: VŠVU Bratislava, pedagóg Stanislav Stankoci, Paľo Bálik
Cena Audi za dizajn
Skladací mestský bicykel Fajnyje2
Dizajn: Peter Varga
škola: VŠVU Bratislava,
pedagóg Ferdinand Chrenka
Zvláštne ceny
Cena ministra hospodárstva SR:
Chirana–Medical, a. s., Stará Turá, výrobca stomatologických sústav
Cena ministra kultúry SR:
prof. Ľubomír Longauer
Uznania
Drevené stavebnice VEVA, misky Sunny Day, kolekcia batohov Trek Sport 06/07, sedacia súprava Archa, Performing Arts Journal Archa, Agrotraktor, Kotva, interiérové stolčeky, Lie–stand – interaktívna kniha, Šlabikár
Oproti minulým ročníkom bola kategória nábytkového dizajnu zastúpená slabo. Napriek tomu sú návrhy kvalitné.
FOTO – SCD