Ísť na film Niet návratu a čakať, že to bude tradičný kriminálny thriller s akčným dejom plným prekvapujúcich zvratov a so šokujúcou pointou, môže iba ten, kto nevidel nič z tvorby režiséra Neila Jordana. Vzhľadom na to, že v Jordanovej kinematografii sú diela ako Hra na plač, Interview s upírom, Michael Collins, Mäsiarsky učeň či Raňajky na Plute, prekvapuje množstvo kritických výhrad proti scenáru jeho novinky.
Jordan nenakrúca prvoplánové kriminálky. Nejde mu o lacné prekvapenia. Príbehy, ktoré rozpráva, sú hlbšie, možno menej efektné, bez pozlátky, nevnucujú sa. Divák si k ním musí prešliapať vlastnú cestičku sám, ale tým pravdivejšie, závažnejšie sú. Aj zážitok je z nich silnejší.
V Niet návratu nás nechce prekvapovať kriminálnou baladou. Tá je preňho a pre predstaviteľku hlavnej roly Jodie Foster len zámienkou na rozohranie inej hry na plač, iného príbehu.
Sebavedomá suverénna rozhlasová moderátorka náhle príde o milovaného muža, krásnu tvár, kariéru, akékoľvek životné istoty, o sebadôveru. Vezme spravodlivosť do vlastných rúk, stane sa démonom, zabíjajúcim násilníkov a zločincov.
Film je do značnej miery akýmsi ženským pandantom Gilliamovho Kráľa rybára. Ak tam moderátor Jack Lucas masakru len nepriamo vyprovokuje, u Jordana sa Erica Bain stane jednou z obetí. Obe diela sú predovšetkým o ľuďoch násilne vytrhnutých z ich životov, donútených jestvovať bez istôt, rovnováhy a hľadať rozhrešenie, odpustenie, východisko. Lucas ho nájde na konci kajúcnej púte newyorským podsvetím, Erica však zo svojho očistca nemieri nahor, ale dole, do zatratenia.
Jordan za pomoci inštrumentária kriminálneho thrileru uvažuje o základných hodnotách. O dobre a zle. O moci a bezmocnosti. O násilí, o tom či zlo môže poslúžiť dobrej veci - a prichádza k poznaniu, že v žiadnom prípade.
Jodie Foster (na snímke Contintal film) nie je iba interpretkou, ale aj spoluautorkou. Aj keď film je vážny, pochmúrny a smutný, je pôžitkom sledovať, ako vytvára postavu, ako ju obdarúva hĺbkou. Ako v jedinom momente iba mimikou, gestami a sfarbením hlasu vyjadruje protichodné emócie.
Zostarnutá, zjazvená v tvári i na duši, evokuje Bette Davisovú z What Ever Happened to Baby Jane? Ktorá, mimochodom, v tom slávnom filme majstrovsky zahrala zatrpknutú bývalú detskú filmovú hviezdu.
Jodie Foster je bývalá detská hviezda, ale nezatrpkla, práve naopak. V spolupráci s Jordanom nám dokazujú, že stará poctivá psychologická dráma vôbec nie je mŕtva. A že jedna detská filmová hviezda dozrela na excelentnú dramatickú umelkyňu.
Niet návratu (The Brave One) USA - Austrália 2007, 119 min.
Réžia: Neil Jordan.
Scenár: Roderick Taylor, Bruce A. Taylor, Cynthia Mort.
Kamera: Philippe Rousselot.
Hudba: Dario Marianelli.
Hrajú: Jodie Foster, Terrence Howard, Nicky Katt a ďalší.
Premiéra v SR: 11. októbra