Profil Jørgena Letha, ktorý uvádza A4-nultý piestor je rozdelený do dvoch filmových večerov. Projekcia sa začína vždy o 20.00 hodine. Streda17. októbra bude patriť kultovému krátkemu filmu Dokonalý človek a filmu Dobro a zlo, ktorý Lars von Trier vybral ako najlepšieho zástupcu dánskej kinematografie pre európske festivaly.
V pondelok 20. októbra premietne A4-ka dalšie dva filmy. Neobvyklú roadmovie po Amerike 60. rokov 66 výjavov z Ameriky a film Život v Dánsku, ktorého hlavnými hrdinami sú tentokrát samotní Dáni. Filmy sú uvádzané v pôvodnom znení s anglickými titulkami.
„Film je sériou pospájaných obrazov. Nie sekvencia, ani príbeh, ale séria obrazov."
(Jørgen Leth)
Jørgen Leth, režisér, novinár
a básnik v jednej osobe, (*1937) vyštudoval
literatúru a antropológiu na University of Ĺrhus a University of
Copenhagen. Nepochybne patrí k výrazným postavám modernej dánskej poézie a
je kľúčovou osobnosťou prostredia experimentálnej dokumentárnej filmovej
tvorby 60. rokov, predovšetkým umeleckej skupiny ABCinema. Inovatívne postupy
neopúšťa ani v nasledujúcej tvorbe, ktorá sa v súčasnosti dostala do povedomia
najmä prostredníctvom nezvyčajného filmového duelu Leth - Trier vo filme Päť
prekážok. Film mali diváci A4-nultého priestoru možnosť vidieť minulý rok,
tentokrát nahliadneme práve do Lethovej tvorby 60-tych rokov. Najdôležitejší
prínos do experimentálnej a dokumentárnej filmovej tvorby predstavujú
filmy Dokonalý človek (Det perfekte menneske, 1967), Život
v Dánsku (Livet i Danmark, 1971)
a 66 výjavov z Ameriky (66 scener fra Amerika, 1981).
Okrem týchto troch podstatných dokumentov uvidia návštevníci A4-nultého
priestoru aj film Dobro a zlo, ktorý je rozsiahlym pokračovaním
myšlienky z filmu Dokonalý človek.
Jørgen Leth si
vytvoril osobitý štýl charakterizovaný experimentálnymi
dokumentárno-inscenačnými prístupmi. Renovuje filmovú reč, v ktorej uviazla
dokumentaristika 50-tych rokov. Narúša logiku klasickej filmovej dramaturgie,
tvorí na základe vlastných neštandardných pravidiel, zachádzajúcich až do
konceptuálnej polohy. Leth pracuje
s elementom náhody, ktorá sa stáva súčasťou hry. V A4-nultom priestore zaostríme na podstatnú časť jeho
tvorby, ktorá by sa dala charakterizovať ako "filmová antropológia".
Autor, nepochybne inšpirovaný svojimi štúdiami, nahliada na človeka z
neobvyklého odstupu laboratórneho vedca, búra štandardné postupy etnografického
prúdu v dokumentaristike a šokuje priamočiarosťou, s akou nahliada na modernú
kultúru.