Toto je stretnutie plné nepochopenia, miesto dialógu, skôr dva monológy. Film v mnohom pripomína komiks či kreslený film, postavy sú extrémne štylizované. Mnoho záberov i názov sám v sebe nesú odkazy na biblické motívy, ibaže sú zahalené v popkultúrnej estetike.
Výtržník – neonacista Adam je odsúdený na verejnoprospešné práce na malom vidieckom kostole. Jeho poručníkom je neznesiteľne dobrotivý kňaz Ivan.
Ivan nevidí svet ako mnohosť motivácií, úsudkov, perspektív. Je bytostne presvedčený, že neexistujú zlí ľudia. Ak sa niekto javí ako zlý, treba v ňom objaviť jeho pravú dobrú osobnosť.
Súčasne je presvedčený, že svet, a najmä on sám, je miestom zápasu Boha a diabla. Diabol pokúša pevnosť viery a víťazstvo spočíva v tom, že pod rúškom zla odhalíme pravú podstatu všetkých vecí: dobro. Ivan cieľavedome prekrucuje skutočnosť a žije tak v psychotickom blude. Samozrejme, v interakcii s ostatnými neustále naráža.
Dogmatická postava, ktorá nevzbudzuje u diváka ľútosť, je iste predpokladom komična tohto filmu. Ivanova myseľ sa pohybuje po trajektórii deformovanej bludom, svojou necitlivosťou k reálnej situácii, neschopnosťou uchopiť kontext bez ideológie, a tým sa stáva ústrednou komickou postavou. Paradoxne sa potom Adam, neškrupulózny ctiteľ Hitlera a jeho omnoho odpornejšej ideológie, stáva nositeľom normality. Ivanova pomätenosť s ňou kontrastuje.
Zvláštnu situáciu zvýrazňujú ostatní obyvatelia fary. Okrem Adama si totiž v jej komornom prostredí svoj trest odpykáva pestrá spoločnosť: napríklad aktívny kleptoman a alkoholik Gunnar (bláznivý kňaz je o ňom presvedčený, že sa venuje výlučne štúdiu teológie), či údajne napravený zlodej a vrah Khalid.
Všetky tieto figúrky z okraja spoločnosti by boli normálne pre skinheada objektom hlbokého pohŕdania a nenávisti, avšak v prostredí polarizovanom Ivanovým bludom s nimi stojí na brehu normality.
Adam s pohŕdaním sebaistého skinheada prijíma od Ivana úlohu – upiecť jablkový koláč z plodov farskej jablone. Zdanlivo jednoduchá úloha sa komplikuje rôznymi nadprirodzenými zásahmi, od útoku havranov po blesk z rozbúreného neba.
Výsledkom série komplikácií a znamení je, že Adam odvrhne svoju ideológiu a prijme Ivanovu perspektívu. Víťazstvo fanaticky interpretovaných kresťanských hodnôt nad rovnako fanatickým neonacizmom však pôsobí skôr ako hrôzostrašné víťazstvo jednoty nad mnohosťou.
Éterom sa šíri optimistická hudba a kňaz s napraveným skinheadom miznú v horizonte, to je posledný záblesk irónie dánskeho režiséra.
Adamove jablká (Adams aebler). Dánsko, 2005, 94 min. l Scenár a réžia: Anders Thomas Jensen. Kamera: Sebastian Blenkov. Hudba: Jeppe Kaas.
Hrajú: Ulrich Thomsen, Nicolas Bro, Paprika Steen, Ali Kazim, Ole Thestrup, Nikolaj Lie Kaas
Premiéra v SR: dnes
Autor: Jakub Kudláč Autor je publicista