Dve odhalenia umenia za oponou

Výsledkom dlhoročnej práce americkej kurátorky Lee Karpiscakovej bolo niekoľko výstav slovenských výtvarníkov v Tucsone. Do zbierok tamojšej galérie zakúpila reprezentatívnu zbierku slovenského umenia a zavŕšením tejto práce je reprezentatívna výstava a p

Július Koller – Sondy II / Probes II. 2001, akryl, plátno.(Zdroj: REPROFOTO – GMB)

ublikácia Sny na priesečníku s realitou, ktorá potrvá v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy už len do nedele.

V roku 1990 navštívila Slovensko Lee Karpiscak, zástupkyňa a zastupujúca riaditeľka arizonského univerzitného múzea v Tucsone. Uchvátilo ju objavovanie neznámeho sveta, tak dlho oddeleného od Západu železnou oponou, rozhodla sa sem vrátiť a preskúmať slovenské výtvarné umenie.

Sedemnásť statočných

V jej výbere je sedemnásť slovenských výtvarníkov, ktorí prežili veľkú časť svojho tvorivého života v komunistickom Československu, netvorili však v duchu socialistického realizmu. Jej cieľom je rozptýliť v západných krajinách zaužívané klišé, že socialistický realizmus bol u nás jediným smerom, ktorý ovplyvňoval masy.

Z generácie narodenej pred vojnou je v Karpiscakovej výbere napríklad Rudolf Fila (1932), Juraj Bartusz (1933) Andrej Rudavský (1933), Jozef Jankovič (1937) a nebyť ich predčasného úmrtia, nechýbali by v ňom Albín Brunovský (1935 –1997), Karol Baron (1939 – 2004) a Agnesa Sigetová (1939 – 2004).

Táto generácia zažila 50. roky, ich tvorba sa dá chápať ako reakcia na socialistický realizmus – absolútne ho odmietli.

Tí trochu mladší – napríklad Dušan Kállay (1948) alebo Daniel Fischer (1950), a najmladší - Martin Knut (64), Matej Krén (58) a Simona Bubánová-Tauchmanová (61) patria ku generácii, ktorá dospela v absurdnom období normalizácie, keď boli umelecké školy malými oázami tvorivej slobody.

Pre generáciu výtvarníkov, ktorí dosiahli vek dospelosti v 60. rokoch a počas normalizácie, bolo prirodzené nebyť socialistickými realistami – dávno to nebolo v móde a uvedomovali si to aj mnohí komunistickí pohlavári.

Aj tak však existovalo absurdné rozdelenie umelcov na oficiálnych a neoficiálnych – fenomén, ktorý napriek veľmi poctivému prehľadu slovenskej histórie a obsiahlym rozhovorom so všetkými výtvarníkmi môže ostať nepochopený.

Pre demokratický svet, kde iní ako neoficiálni umelci neexistujú, je jednoduchšia mylná predstava rozdelenia umelcov v diktatúre na oficiálnych a zakázaných.

Zakázané ovocie

Od novembra 1989 ubehlo práve 18 rokov – dorástla teda prvá generácia, ktorá nemá na komunizmus vlastné spomienky. Toto obdobie už vníma podobne ako západný svet – spoza opony, nie vždy s veľkým záujmom alebo pochopením. Lee Karpiscak teda nepoodhalila umenie za železnou oponou len americkému publiku, ale aj tejto generácii.

Milan Bočkay (1946) v rozhovore spomína na neoficiálnu výstavu v Akadémii vied v roku 1979 takto: „Navonok táto činnosť niesla znaky romantizmu a mladíckeho nadšenia, ale v skutočnosti výstava, z dnešného hľadiska smiešne malá, vzbudila veľký záujem. Zakázané ovocie chutí najlepšie.“

Výstava v Pálffyho paláci Galérie Mesta Bratislavy taký záujem nevzbudila. Možno aj preto, že je pre dnešné publikum príliš oficiálna.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 562
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 137
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 605
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 425
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 131
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 677
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 632
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 169
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 781

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čím sa viac vypije, tým prostorekejšia je reč. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Koncert Norah Jones v Ostrave mal jednu chybu. Znel príliš ticho

Na festivale Colours of Ostrava vo štvrtok zneli dva silné hlasy.

Šéf detskej televízie: Zdôrazňujeme kompletnú rodinu, ale neriešime politiku ani náboženstvo

V rozprávkach slovenskej Ducktv sa proti drakovi bojuje zubnou kefkou. Aj svet na nich fičí.

Nekrológ

Benningtonove trápenia nevyšli nazmar. Dôkazom je Hybrid Theory

Správe o smrti speváka Linkin Park sa nedá uveriť.

Zomrel spevák skupiny Linkin Park, spáchal samovraždu

Chester Bennington sa zrejme obesil vo svojom dome.