Dve odhalenia umenia za oponou

Výsledkom dlhoročnej práce americkej kurátorky Lee Karpiscakovej bolo niekoľko výstav slovenských výtvarníkov v Tucsone. Do zbierok tamojšej galérie zakúpila reprezentatívnu zbierku slovenského umenia a zavŕšením tejto práce je reprezentatívna výstava a p

Július Koller – Sondy II / Probes II. 2001, akryl, plátno.(Zdroj: REPROFOTO – GMB)

ublikácia Sny na priesečníku s realitou, ktorá potrvá v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy už len do nedele.

V roku 1990 navštívila Slovensko Lee Karpiscak, zástupkyňa a zastupujúca riaditeľka arizonského univerzitného múzea v Tucsone. Uchvátilo ju objavovanie neznámeho sveta, tak dlho oddeleného od Západu železnou oponou, rozhodla sa sem vrátiť a preskúmať slovenské výtvarné umenie.

Sedemnásť statočných

V jej výbere je sedemnásť slovenských výtvarníkov, ktorí prežili veľkú časť svojho tvorivého života v komunistickom Československu, netvorili však v duchu socialistického realizmu. Jej cieľom je rozptýliť v západných krajinách zaužívané klišé, že socialistický realizmus bol u nás jediným smerom, ktorý ovplyvňoval masy.

Z generácie narodenej pred vojnou je v Karpiscakovej výbere napríklad Rudolf Fila (1932), Juraj Bartusz (1933) Andrej Rudavský (1933), Jozef Jankovič (1937) a nebyť ich predčasného úmrtia, nechýbali by v ňom Albín Brunovský (1935 –1997), Karol Baron (1939 – 2004) a Agnesa Sigetová (1939 – 2004).

Táto generácia zažila 50. roky, ich tvorba sa dá chápať ako reakcia na socialistický realizmus – absolútne ho odmietli.

Tí trochu mladší – napríklad Dušan Kállay (1948) alebo Daniel Fischer (1950), a najmladší - Martin Knut (64), Matej Krén (58) a Simona Bubánová-Tauchmanová (61) patria ku generácii, ktorá dospela v absurdnom období normalizácie, keď boli umelecké školy malými oázami tvorivej slobody.

Pre generáciu výtvarníkov, ktorí dosiahli vek dospelosti v 60. rokoch a počas normalizácie, bolo prirodzené nebyť socialistickými realistami – dávno to nebolo v móde a uvedomovali si to aj mnohí komunistickí pohlavári.

Aj tak však existovalo absurdné rozdelenie umelcov na oficiálnych a neoficiálnych – fenomén, ktorý napriek veľmi poctivému prehľadu slovenskej histórie a obsiahlym rozhovorom so všetkými výtvarníkmi môže ostať nepochopený.

Pre demokratický svet, kde iní ako neoficiálni umelci neexistujú, je jednoduchšia mylná predstava rozdelenia umelcov v diktatúre na oficiálnych a zakázaných.

Zakázané ovocie

Od novembra 1989 ubehlo práve 18 rokov – dorástla teda prvá generácia, ktorá nemá na komunizmus vlastné spomienky. Toto obdobie už vníma podobne ako západný svet – spoza opony, nie vždy s veľkým záujmom alebo pochopením. Lee Karpiscak teda nepoodhalila umenie za železnou oponou len americkému publiku, ale aj tejto generácii.

Milan Bočkay (1946) v rozhovore spomína na neoficiálnu výstavu v Akadémii vied v roku 1979 takto: „Navonok táto činnosť niesla znaky romantizmu a mladíckeho nadšenia, ale v skutočnosti výstava, z dnešného hľadiska smiešne malá, vzbudila veľký záujem. Zakázané ovocie chutí najlepšie.“

Výstava v Pálffyho paláci Galérie Mesta Bratislavy taký záujem nevzbudila. Možno aj preto, že je pre dnešné publikum príliš oficiálna.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 121
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 9 346
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 734
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 791
  5. Splnený sen 1 915
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 763
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 499
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 1 308
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 985
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 966

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španielsko pozastaví Katalánsku autonómiu

Puigdemont pohrozil Madridu vyhlásením nezávislosti.

KOMENTÁRE

Kotleba. Chlap, ktorý postavil Slovensko do pozoru

Zaprášený a vyblednutý strašiak v poli nás zmobilizoval.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.