Dve odhalenia umenia za oponou

Výsledkom dlhoročnej práce americkej kurátorky Lee Karpiscakovej bolo niekoľko výstav slovenských výtvarníkov v Tucsone. Do zbierok tamojšej galérie zakúpila reprezentatívnu zbierku slovenského umenia a zavŕšením tejto práce je reprezentatívna výstava a p

Július Koller – Sondy II / Probes II. 2001, akryl, plátno.(Zdroj: REPROFOTO – GMB)

ublikácia Sny na priesečníku s realitou, ktorá potrvá v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy už len do nedele.

V roku 1990 navštívila Slovensko Lee Karpiscak, zástupkyňa a zastupujúca riaditeľka arizonského univerzitného múzea v Tucsone. Uchvátilo ju objavovanie neznámeho sveta, tak dlho oddeleného od Západu železnou oponou, rozhodla sa sem vrátiť a preskúmať slovenské výtvarné umenie.

Sedemnásť statočných

V jej výbere je sedemnásť slovenských výtvarníkov, ktorí prežili veľkú časť svojho tvorivého života v komunistickom Československu, netvorili však v duchu socialistického realizmu. Jej cieľom je rozptýliť v západných krajinách zaužívané klišé, že socialistický realizmus bol u nás jediným smerom, ktorý ovplyvňoval masy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z generácie narodenej pred vojnou je v Karpiscakovej výbere napríklad Rudolf Fila (1932), Juraj Bartusz (1933) Andrej Rudavský (1933), Jozef Jankovič (1937) a nebyť ich predčasného úmrtia, nechýbali by v ňom Albín Brunovský (1935 –1997), Karol Baron (1939 – 2004) a Agnesa Sigetová (1939 – 2004).

Táto generácia zažila 50. roky, ich tvorba sa dá chápať ako reakcia na socialistický realizmus – absolútne ho odmietli.

Tí trochu mladší – napríklad Dušan Kállay (1948) alebo Daniel Fischer (1950), a najmladší - Martin Knut (64), Matej Krén (58) a Simona Bubánová-Tauchmanová (61) patria ku generácii, ktorá dospela v absurdnom období normalizácie, keď boli umelecké školy malými oázami tvorivej slobody.

Pre generáciu výtvarníkov, ktorí dosiahli vek dospelosti v 60. rokoch a počas normalizácie, bolo prirodzené nebyť socialistickými realistami – dávno to nebolo v móde a uvedomovali si to aj mnohí komunistickí pohlavári.

Aj tak však existovalo absurdné rozdelenie umelcov na oficiálnych a neoficiálnych – fenomén, ktorý napriek veľmi poctivému prehľadu slovenskej histórie a obsiahlym rozhovorom so všetkými výtvarníkmi môže ostať nepochopený.

Pre demokratický svet, kde iní ako neoficiálni umelci neexistujú, je jednoduchšia mylná predstava rozdelenia umelcov v diktatúre na oficiálnych a zakázaných.

Zakázané ovocie

Od novembra 1989 ubehlo práve 18 rokov – dorástla teda prvá generácia, ktorá nemá na komunizmus vlastné spomienky. Toto obdobie už vníma podobne ako západný svet – spoza opony, nie vždy s veľkým záujmom alebo pochopením. Lee Karpiscak teda nepoodhalila umenie za železnou oponou len americkému publiku, ale aj tejto generácii.

Milan Bočkay (1946) v rozhovore spomína na neoficiálnu výstavu v Akadémii vied v roku 1979 takto: „Navonok táto činnosť niesla znaky romantizmu a mladíckeho nadšenia, ale v skutočnosti výstava, z dnešného hľadiska smiešne malá, vzbudila veľký záujem. Zakázané ovocie chutí najlepšie.“

Výstava v Pálffyho paláci Galérie Mesta Bratislavy taký záujem nevzbudila. Možno aj preto, že je pre dnešné publikum príliš oficiálna.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 149
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 12 085
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 9 661
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 315
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 089
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 886
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 335
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 869
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 475
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 573

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Historik: Nadšenie ulice z februára rýchlo nahradil strach

Komunisti šikovne využili vládnu krízu vo svoj prospech.

Neprehliadnite tiež

Zlatého medveďa na Berlinale získal experimentálny film o sexualite

Cenu za najlepšiu réžiu získal Wes Anderson.

Zomrel Eddy Amoo, spevák britskej skupiny The Real Thing

Spevák Eddy Amoo z britskej soulovej skupiny The Real Thing zomrel vo veku 74 rokov.

Berlinale ocenilo českého režiséra a herca Jiřího Menzela

Prevzal ju za neho rakúsky herec Peter Simonischek.

ROZHOVOR

Psychologička: Čím menšie je sebavedomie brancov, tým stabilnejšia je ich organizácia

Majú pocit, že nie sú dosť dobrí. Potrebujú dostávať rozkazy, hovorí.

Výstava o Weinwurmovi vás prenesie na iné miesta. Pozrite si fotky

V SNG je skvelá výstava o medzivojnovom architektovi.