SO SAXOFONISTOM RADOVANOM TARIŠKOM O SLOVENSKOM DŽEZE, TRADÍCII A EXPERIMENTE

Naša generácia je fantastická

Je považovaný za jedného z našich najvyťaženejších mladých hudobníkov. RADOVAN TARIŠKA nedávno vydal album Elements s pianistom Ondrejom Krajňákom a dnes si zahrá na festivale Bratislavské jazzové dni v skupine speváčky Hany Gregušovej.

Radovan Tariška (28) vyštudoval konzervatórium v Žiline. Hral s mnohými hudobníkmi od Petra Lipu až po Idu Kelarovú. V roku 2001 získal cenu Ladislava Martoníka.(Zdroj: FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

Je považovaný za jedného z našich najvyťaženejších mladých hudobníkov. RADOVAN TARIŠKA nedávno vydal album Elements s pianistom Ondrejom Krajňákom a dnes si zahrá na festivale Bratislavské jazzové dni v skupine speváčky Hany Gregušovej.


Má súčasný džez schopnosť priniesť niečo nové?

„Keby som hovoril o džeze ako o žánri, momentálne je veľmi konzumné obdobie. Každého zaujíma iba predajnosť, nejde sa po kvalite.“

Robíte tiež konzumné veci?

„Samozrejme. Kto ich nerobí? Ale vždy sa snažím robiť to čo najlepšie a neskĺzať do lacného umca–umca.“

Pri pohľade na scénu v susedných krajinách vzniká dojem, že sme zaostali.

„Nemyslím, že zaostávame. Konkrétne naša generácia 197X je fantastická. Práve kladieme základy slovenského džezu.“

Tento rok?

„Nie. Pár rokov dozadu.“

To znamená, že základy tu neboli?

„Je tu jeden guru, nesmierne talentovaný klavirista a úžasný človek Gabo Jonáš. Ďalej sú tu Jozef Döme, Ľubo Tamaškovič a ešte Dušan Húščava. Poriadny kontrabasista tu však nebol, až kým som z Prahy nezavolal Tomáša Baroša. Naša generácia sa neodrazila od slovenského džezu, počúvali sme americký, pravý černošský džez. Tu sa main­stream nehral dlhé roky, iba bigbít a funky. Gabo Jonáš hral mainstream okolo roku 1970, potom bol v zahraničí. Museli prísť mladí ľudia ako Ľubo Šrámek, Klaudius Kováč, Milo Suchomel, Marián Ševčík, Ondro Krajňák... My nezaostávame, naopak – naši klaviristi nemajú páru.“

V porovnaní s Českom?

„V Čechách určite nie sú takí klaviristi. Naša súčasná scéna je silnejšia.“

Hrávate džez pravidelne?

„Skoro každý deň.“

Ako napríklad vyzeral váš minulý týždeň?

„Hral som s bigbandom Gustava Broma v Mladej Boleslavi, na párty s Barošom a Krajňákom, s bigbandom Matúša Jaka­b­­­­čica v Šahách a s Palom Bodnárom vo Viedni. Okrem toho som bol aj v štúdiu s Hankou Gregušovou, produkujem jej plat­ňu.“

Ste teda dosť vyťažený?

„Chválapánubohu!“

Je váš album s Ondrejom Krajňákom experimentálny?

„Áno. S Ondrom sa poznáme veľa rokov, chceli sme zúročiť skúsenosti a empatiu. Zatiaľ sme v týchto vodách ešte neplávali, toto bol náš prvý experiment. Urobili sme ho aj preto, aby sme neboli zaškatuľkovaní ako mainstreamoví alebo džezoví muzikanti. Chceli sme dokázať sebe a ostatným, že vieme hrať úplne inú hudbu.“

V čom sa odlišuje od iného hrania?

„Nie je tu vopred stanovený rytmus, aj s harmóniou môžeme narábať ľubovoľne. Chceli sme sa s hudbou pohrať v metafore. Povedali sme si: spravme oheň, vodu, zem, vzduch a opíšme pocity z nich.“

Bez nejakej dohody vopred?

„S Ondrejom si nemusíme veľa povedať, sme duchovní hudobní bratia. Už dlhšie sme chceli opustiť vychodené chodníčky téma ­ sólo ­ téma a prísť s niečím úplne novým. Veľa vecí sme nechali na náhodu. Počas hrania sme sa na seba pozreli a išli ďalej na základe jednotlivých motívov a fráz. Človek má v hlave, či už z klasiky, alebo mainstreamu nadväznosť, dodržanie jednotnej formy, aby sa vytvoril celok.“

Takže každý koncert je iný?

„Samozrejme.“

Myslíte, že meníte vkus pu­b­lika ako kedysi Keith Jarrett sólovými improvizáciami?

„Skôr publikum si hľadá nás, ako my publikum.“

Chcete sa na tento spôsob hrania zamerať na dlhší čas?

„Nie, preto som bol teraz v New Yorku. Džez má tradíciu v Amerike. Tam vznikol, to je ich kultúra. Je to niečo, čo žije a bude žiť. Nie ako nejaký hit, po ktorom o rok ani pes neštekne.“

Miro Tóth

Autor pracuje v Ústave hudobnej vedy SAV

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 524
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 612
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 970
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 662
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 569
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 404
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 316
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 301
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

O útok sa pokúsili v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.