Neznáša krivdy a feudálny útlak. Častejšie ako svaly používa rozum. Vie si poradiť v každej situácii. So svojou družinou zažíva nevšedné dobrodružstvá. Rešpekt a obdiv nevzbudzuje len u mužov. Nepatrí k záletníkom, miluje svoju Hanku, no aj urodzené ženy sa bijú o jeho priazeň - nevynímajúc cisárovnú Máriu Teréziu v podaní skvelej Slávky Budínovej.
Každý si pamätá, ako hladím kukuricu
Pacho, hybský zbojník - to je veľká zbojnícka jazda na čele s Jozefom Kronerom. Rovnaká zábava to však bola aj pre ich nepriateľov grófov. V úlohe manželky grófa Erdödyho vystupovala IDA RAPAIČOVÁ. Z výslednej podoby filmu bola príjemne šokovaná - a to vraj mala dôvod, aby sa do tohto filmu nehrnula.
Je pravda, že ste pri nakrúcaní čakali bábätko?
"Áno, so synom Jurajom som bola vo štvrtom mesiaci. Absolútne to rešpektovali, a preto jednu scénu aj zmenili. Môj muž, odborník, povedal, že už nemôžem chodiť na koni, a tak môj rozhovor s Labudom premiestnili do koča."
To bol zaujímavý dialóg - vaša grófka je v ňom veselá a plná emócií, a vedľa nej sedí Labudov gróf s absolútne znudeným výrazom. Je možné, že keby ste mu videli do tváre, od smiechu tú scénu nezahráte?
"Musíme sa obrniť. Toto však bola naozaj milá situácia, a keď som scénu videla nakrútenú, bola som prekvapená, čo z toho vyšlo. Herec sa totiž nepozerá okom kamery a pri nakrúcaní si myslí, že je najdôležitejší na svete. Potom uvidí, že pre kameru boli v tej chvíli oveľa dôležitejšie veci ako on."
A keď Labuda tancoval erotický tanec okolo vašej postele?
"On je čarovný, perfektný profesionál. Ja som sa na túto scénu veľmi tešila, akurát som zostala trochu sklamaná, že som v nej nemohla tancovať toľko, ako som si myslela. Som totiž bývalá Lúčničiarka."
Z filmu cítiť, akoby ste pri jeho nakrúcaní mali jeden veľký žúr.
"No áno, to bolo veľmi zlaté. Boli sme perfektná partia a na dialógoch bolo veľmi cítiť, že ich robili Lasica so Satinským, hoci boli vtedy v depozite. Niečo také som často nevidela, a možno práve preto je výsledok taký dobrý. Film každý rok opakujú, až je to smiešne, ale ľudia sú schopní pozerať ho aj na šiestykrát."
Čo myslíte, čo si ľudia z vašej postavy najviac pamätajú?
"Scénu, kde hladím kukuricu! Každý si ju zapamätal, hoci netrvala dlhšie ako tri sekundy. Pritom ma na ňu museli prehovárať. Zdalo sa mi, že je vulgárna. Režisér si ma však vzal nabok a prehováral ma, že v mojom podaní to vraj bude určite kultivované. A ak nie, tak ju do filmu nedá. A naozaj, výsledok má od vulgarizmu veľmi ďaleko, hoci podtext bol pikantný."
Bola pre vás grófka hravou úlohou?
"Áno, áno! Všetci sme sa tam hrali. Dobrá komédia vzniká vtedy, ak z nej má štáb radosť. A tento bol veľmi dobre vybraný. Nikto sa nehanbil robiť si zo seba žarty. Bola to paródia, ale veľmi kultivovaná. A o výkone Jožka Kronera je škoda hovoriť."
Vy ste sa o úlohu v Pachovi uchádzali?
"Nie, a bola som šokovaná, že ma režisér obsadil. Viete, ako to vyzerá v zákulisí - o niektoré posty sa veľmi bojuje. Ja som však neurobila vôbec nič, aby som postavu grófky dostala. Naopak, tehotenstvo mi dávalo dôvod takú príležitosť odfláknuť."
Tušili ste, čo z filmu môže byť?
"Až dodatočne som bola pyšná, že ma vybrali. Pacho dopredu nesľuboval až taký úspech. Nemala som žiadnu predstavu, do čoho idem. Spoliehala som sa na ľudí, ktorým som verila a mala som ich rada. Vedela som, že s nimi to nemôže dopadnúť ako katastrofa. Pacho je napokon výsledkom práce režiséra, scenáristu a kameramana - ako každý iný film. Herec mu môže len pomôcť, ak je správne vybraný."
Lasica a Satinský vedeli už pri nakrúcaní, že nebudú môcť byť v titulkoch?
"Áno. Oni to robili pokútne. Prijali to, veď za to niečo dostali. Ľudia ich mali radi a každý citlivý kumštýr im pomohol, ak mohol. Napokon, nie náhodou ich do filmu zatiahli. Teraz budem trochu vulgárna - ten film im sadol ako riť na šerbeľ."
Bol z Pacha okamžite hit?
"Hneď prvé premietanie bolo spontánne prijaté. Ale nie až tak, ako teraz po čase. Veď koľko je odvtedy rokov? Preboha, ani to nechcem počítať. No tridsať, nie?"
Tridsaťdva.
"Áno, tak to som potom dcéru Zuzanu čakala."
Hrajú: Jozef Kroner, Dušan Blaškovič, Karol Čálik, Slavo Záhradník, Július Vašek, Peter Debnár, František Velecký, Milan Fiabane, Ivan Palúch, Juraj Kováč, Michal Hraška, František Desset, Marián Labuda, Ida Rapaičová, Slávka Budínová, Ivan Rajniak, Viliam Polónyi, Ján Kroner, Juraj Herz, Ľudovít Kroner
Kristína Kúdelová
Lasica a Satinský sa do titulkov nedostali
"Stoj tristo hrmených! Stoj tisíc hrmených! Stoj tisíctristo hrmených!" Keď Karol Čálik niekam na Slovensku zavíta, dodnes naňho takto pokrikujú. Je to len jedna z mnohých vtipných replík filmu, veď autormi dialógov sú Milan Lasica a Július Satinský. Režisér Martin Ťapák ich oslovil ako skúsených gagmanov, aby vylepšili scenár, pôvodne poviedku Petra Jaroša. Stretol práve Satinského a zorganizovali stretnutie s Lasicom vo vieche pod Michalskou bránou. "Vložili do deja tú mastičku, olej, šťavu," spomína režisér, ktorý minulý týždeň oslávil
81 rokov. "Súc nadšený, chcel som ich uviesť v titulkoch ako spoluscenáristov, ale bohužiaľ, ideologické oddelenie ÚV s tým nesúhlasilo. To jediné ma veľmi mrzí, ostatnô bolo fantastické - spolupráca s hercami, tí okamžite kapírovali." Inšpiráciu urobiť jánošíkovskú grotesku dostal Martin Ťapák už pri nakrúcaní Jánošíka s Paľom Bielikom, ktorému robil pomocného režiséra a vo filme hral aj Uhorčíka. Len o dva roky starší Jozef Kroner hral vtedy jeho otca. "Videl som tam Joža Kronera, v kostýme, medzi ľuďmi. Vravel som si: Kurník, toto by bol tiež možnože dajaký Jánošík. Ľudia ho mali strašne radi." Keď raz režisér cestou do Nitry zbadal na plagátoch, že budú premietať jeho film, zastavil sa tam. "Bol plný amfiteáter a vtedy som videl, čo to má za ,koule'."
"To bola najkrajšia filmovačka," spomína Karol Čálik. "Cez deň bolo aj 32 - 35 °C - kameňolom, kde sme nakrúcali, bol rozpálený ako pec. Aj keď sme boli večer unavení ako psi, tešili sme sa, že sa na druhý deň stretneme a budeme zasa nakrúcať. Na tom ,kine' je vidno, že sme to robili s radosťou."
Speváčka Eva Máziková, Pachova milá Hanka, spomína, ako vo filme tlačila kapustičku a "zatočila kozami". "Ťapák povedal, že jedna slovenská baba musí mať veľké kozy, s prepáčením, hovorím to presne tak, ako sa on vyjadroval. Dlhé vlasy, vysoká, štíhla... A to je len Máziková, povedal. Prišla som a on mi hovorí: Kde máš tie kozy? Bola som mladučká, hanbila som sa. Povedal: To je veľmi málo. Ešte mi výstrih vypchal pančuškami, takže to, čo je vidieť, je trištvrtinka vlastné a štvrtinka sú ponožky a čo ja viem čo." A kto by zabudol na Evine nohy v sude s kapustou? "Furt mi dvíhali sukničku, lebo ja som si len tak cudno, tak trošinku, a oni že nie, že treba až úplne hore. Raz ma v tej kapustičke zabudli, mala som nohy úplne vycicané. Budúci manžel mi ich krémikoval a akurát sme to stihli. O týždeň, na svadbu, som už mala dobré nohy."
Iris Kopcsayová
Všetko, len nie Jánošík
Humor filmu Pacho, hybský zbojník je postavený na klišé, hyberbolizácii a zosmiešňovaní zbojníckych tém a motívov. Malý, nie práve dobre stavaný muž s dominantným nosom je všetkým, len nie obrazom hrdinského zbojníka `a la Jánošík. Režisér Ťapák využil viacero typizovaných figúrok - od malého jedovitého mocipána, nešikovného zbojníka až po frivolnú ženu krv a mlieko, ktorá tajne túži po pevnom zbojníckom tľapnutí po zadku.
Ťapákovi zbojníci síce sledujú ušľachtilé ciele - teoreticky by radi brali bohatým a dávali chudobným, stačí však najmenšie vyrušenie, pohľad na odhalené ženské ňadro či frndžalicu a je po ideáloch. Sila filmu spočíva aj v dobre napísaných dialógoch, pod ktoré sa podpísala dvojica Lasica a Satinský. Film na slovenské pomery v bývalom Československu dosiahol obrovské čísla návštevnosti, do zahraničia je však nepredateľný. Až príliš nadväzuje na naše reálie. Pokiaľ sa u nás bude národnostný konflikt živiť aj naďalej, budeme sa na Pachovi smiať aj v budúcnosti. Niektorí viac, iní menej.
Ildikó Pongó (28), absolventka filmovej vedy.
Filmy, ktoré tiež vznikli v roku 1975
- Povolanie: Reportér (Fr., Tal., USA, Špan.), réžia: Michelangelo Antonioni, hrajú: Jack Nicholson, Maria Schneider
- Tri dny Kondora (USA), réžia: Sydney Pollack, hrajú: Robert Redford, Faye Dunaway, Max von Sydow
- Prelet nad kukučím hniezdom (USA), réžia: Miloš Forman, hrajú: Jack Nicholson
- Poviedka o policajtovi (Fr., Tal.) réžia: Jacques Deray, hrajú: Alain Delon, Jean-Louis Trintignant
- Gangsterova milenka (Tal.), réžia: Giorgio Capitani, hrajú: Sophia Loren, Marcello Mastroianni
- Nenapraviteľný (Fr.), réžia: Philippe de Broca, hrajú: Jean--Paul Belmondo, Genevieve Bujold, Julien Guiomar
- Strach nad mestom (Fr., Tal.), réžia: Henri Verneuil, hrajú: Jean-Paul Belmondo, Lea Massari
- Láska a smrť (USA), réžia: Woody Allen, hrajú: Woody Allen, Diane Keaton
- Sudca a jeho kat (Západ. Nemecko, Tal.), réžia: Maximilian Schell, hrajú: Jon Voight, Jacqueline Bisset
Pacho, hybský zbojník
1975, 85 minút
Réžia: MartinŤapák
Scenár: Peter Jaroš, Martin Ťapák
Dialógy: Milan Lasica, Július Satinský
Kamera: Benedikt Krivošík
Hudba: Svetozár Stračina
Denník SME pre vás pripravil ďalšiu filmovú edíciu. Séria Slovenský film 70.rokov nadväzuje na minuloročný projekt, v rámci ktorého sme vám spoluso Slovenským filmovým ústavom priniesli najlepšie filmy rokovosemdesiatych. Každý týždeň až do konca novembra si budete môcť kdenníku SME kúpiť v novinových stánkoch aj jeden z klasických filmovslovenskej kinematografie za cenu 99 korún. Podrobné informácie o edícii nájdete na www.dvd.sme.sk.