BRATISLAVA 22. októbra (SITA) - Nové predstavenie Štúdia L+S Labuťko zmazáva hranice medzi tancom, spevom a činohrou, je pokusom o totálne divadlo. Uviedol to dnes na tlačovej besede spolutvorca, režisér a choreograf predstavenia Ján Ďurovčík. Prvá myšlienka na vytvorenie hry zo zákulisia divadla sa u neho objavila už pred dvoma rokmi, ale ako uviedol, ešte potrebovala "dozrieť".
Labuťko je slangový výraz pre baletné predstavenie Labutie jazero, nejde však o jeho moderné prevedenie. Prináša príbeh, ktorý sa odohráva na pozadí tohto baletu a naráža aj na nepriaznivé prostredie, v ktorom sa Labutie jazero v Slovenskom národnom divadle hralo. Autori pracovali aj so všeobecným vnímaním baletu a baletiek. "Väčšina ľudí si o baletkách myslí, že sú to jemné, krehké bytosti, chodiace po ulici ako vznášajúce sa dievčatá. Ale keď ich spozná zblízka, vidí, ako veľmi sú poznačené neskutočnou a dlhoročnou snahou vyzerať pekne už od detstva. Pre nás je krásne, keď môžeme dať do kontrastu postavu čiernej labute poznačenej životom s pohľadom mladej baleríny, ktorej sa práve otvára umelecký svet," uviedol Ďurovčík. Vo vnútornom rozhovore jednej labute sa stretávajú romantické predstavy s reálnym a tvrdým tanečným životom. Významnou rovinou v predstavení je aj voda, s ktorou sa tanečníci a tanečníčky stretávajú v zvislej podobe zrkadiel. Ďalší rozmer Labuťka je podľa Ďurovčíka príchod nových postáv do baletu a ich stret s osobami, ktoré už majú "v tvári jeseň života". V takomto prostredí sa bývalý sólista (Marián Geišberg) platonicky zamiluje do mladej baleríny (Nela Pocisková). Marián Geišberg agentúre SITA priznal, že platonické lásky neobchádzali ani jeho hereckú kariéru. "Divadlo sa ani nedá hrať bez toho, aby ste si nevytvorili vzťah s partnerom. To patrí k hereckej kuchyni, o ktorej vám nikto pravdu nepovie. Ale je som vo veku, v ktorom už môžem priznať, že si ku kolegyniam niekedy nájdem aj osobný vzťah," uviedol Geišberg.
Hudbu Petra Iľjiča Čajkovského na niektorých miestach upravil Tono Popovič. Labuťko nie je typické predstavenie ohraničené slovom alebo tancom. "Slovo sa tu stáva štylizovaným, tancuje a tanec v tomto predstavení neopisuje, ale rozpráva a vytvára novú kvalitu," uviedol spoluautor Labuťka Peter Pavlac. S Jánom Ďurovčíkom sa už stretol pri práci na predstavení Bolero.
Premiéra Labuťka sa uskutoční vo štvrtok 25. októbra aj napriek zraneniu jednej z hlavných predstaviteliek Nely Pociskovej. Rozhodla sa vystúpiť, hoci ju trápi bolestivé prasknuté rebro. V predstavení, na ktoré sa pripravovala individuálnymi tréningami asi trištvrte roka, je podľa slov Jána Ďurovčíka "nealternovateľná".