Už niekoľko dní zbierajú dobrovoľníci v uliciach Banskej Bystrice lístočky, na ktoré ľudia píšu svoje túžby, priania či trápenia. Stanú sa podkladom pre workshopy z projektu Podeľ sa o krásu, ktoré pripravujú Koert Dekker, William Longden, O.Z. Inventúra, Zuzana Očenášová, Jana Pilátová a Blaho Uhlár v rámci tretieho ročníka spomínaného divadelného bienále. Okrem nich bude Bystrica hostiť počas nasledujúcich štyroch dní takmer desiatku komunitných súborov zo Slovenska, z Česka, Ukrajiny, Poľska, Peru, aj hercov z Ameriky či Belgicka.
Festival (www.divadlo zpasaze.sk) sa nesie sa v komornejšom duchu než ten spred dvoch rokov - chce byť svojmu divákovi čo najbližšie. Vychádza z funkcie takzvaného komunitného divadla, ktoré v sebe nesie silný sociálny rozmer. „Ide o veľmi adresné divadlo, ktoré vzniká z konkrétnych pohnútok a potrieb vypovedať presné a jednoznačné veci,“ hovorí dramaturgička festivalu Zuza Ferenczová. Spolu so zakladateľkou a riaditeľkou festivalu Vierou Dubačovou presadzujú toto prepojenie sociálneho a umeleckého divadelného priestoru, blízke báze amatérskeho divadla, kde je zovretie divákov a tvorcov veľmi úzke. Dôležitou vodiacou linkou festivalu je myšlienka umenia komunikovať, ktorá je aj témou konferencie venovanej divadelníkom i odborníkom z oblasti sociálnej práce. „Popchol nás zážitok z Antverp,“ hovorí dramaturgička. „Už desať rokov tam pracuje komunitné centrum v moslimskej štvrti. Napriek tomu, že je etablované, sa po nedávno vyostrenej náboženskej otázke nevyhlo problémom.“
Sociálny rozmer divadla priťahuje Ferenczovú svojou užitočnosťou. Príbehy sa tu podľa nej rozprávajú preto, lebo bezprostredne pomáhajú žiť a prežiť. „Nie je to umenie, ktoré sa tvári, že vlastne nepotrebuje diváka a ani také, ktoré mu podlieza,“ hovorí. „Je nekompromisné, a pritom má so svojím divákom jasný dohovor. A ono to funguje.“