Cieľom projektu, ktorého realizácia sauskutoční v Nitrianskej galérii v rokoch 2007 - 2009 je analyzovať rôzneaspekty fenoménu ilúzie. Pojem, ktorý pochádza z latinského slova ludere v preklade znamená hrať sa,zahrávať si, podvádzať a klamať, pričom základná definícia ilúzie savzťahuje na predstavu alebo vnem nezhodujúci sa so skutočnosťou. Zámeromvýstavného projektu je dokumentovať, že problematika ilúzie, ktorá je tradičnespájaná s historickým umením je stále aktuálna aj v dielach umelcovdruhej polovice 20. storočia a súčasných autorov. Jednotlivé výstavnéprojekty budú zamerané na prezentáciu diel, v ktorých súk dosiahnutiu ilúzie využívané rôzne vizuálne triky (trompe l ´oeil,hyperrealizmus), optické efekty (zrkadlo alebo iná reflexná plocha, cameraobscura), virtuálne prostredie (simulakrum), aranžované prostredia (tieňovédivadlo), alebo kde sa využívajú fyziologické danosti videnia (op-art).
Úvodná výstava Zrkadlo ako nástroj ilúzie je zameraná na prezentáciu dielslovenských a českých autorov, ktorých tvorba je úzko spojená s použitímzrkadla, ktorého dokonale lesklý povrch je schopný odrážať svetlo a vytváraťvirtuálnu podobu akéhokoľvek predmetu umiestneného pred ním. Vo výtvarnom umenísa zrkadlo objavuje v dvoch základných podobách. V prvej, ktorá je väčšinouspájaná so slohovým historickým umením sa objavuje ako námet, téma a motív.Medzi najčastejšie citované diela patrí Podobizeň manželov Arnolfiniovcov odJana van Eycka z roku 1434, Parmigianiniho Vlastnápodobizeň v konvexnom zrkadle z rokov 1523-1524 a Velázquezov obraz Las Meninas z roku 1656. V umení20. storočia, predovšetkým v jeho druhej polovici je ťažisko položenépredovšetkým na zrkadlo ako reálny materiál, ktorý sa objavuje v tvorbeobjektov a inštalácií, kde sú využité jeho schopnosti zachytávať, násobiť, aleaj deformovať, deštruovať a vytvárať iluzívne pasce nastavené divákovi, tak akoto od 60. rokov robí napríklad taliansky umelec Michelangelo Pistolleto
Výstava Zrkadloako nástroj ilúzie bude členená do viacerých tematických blokov tak, abyponúkla širokú škálu diel slovenských a českých umelcov a umelkýň smotívom zrkadla a zrkadlenia. Zrkadlo ako metafora bude prítomné jednakv maliarskych dielach využívajúcich reflexnú plochu vody (BohdanHostiňák), povrch kovových predmetov a sklených tabúľ (Veronika Rónaiová,Uľjana Zmentáková, Ivona Žirková), kombinujúcich maľbu s reálnym zrkadlom (JanaFarmanová), ako aj v práci, vytvorenej na princípe camery obscury (MiroHric). Zrkadlo ako metafora bude ďalej dominovať v sekcii, kde budúskúmané súvislosti medzi portrétom a zrkadlovým odrazom (Dita Pepe,Richard Fajnor, Rudolf Sikora, Lenka Cisárová) a fenomén obrazu v obraze(Daniel Fischer, Dorota Sadovská, Milan Bočkay, Otis Laubert, Vladimír Kordoš,Veronika Rónaiová). Zrkadlo ako ťažiskový výtvarný materiál ponúkajúci celúškálu katoptrických efektov bude prezentované prostredníctvom jednotlivýchobjektov (Jana Želibská, Otis Laubert), komplexných inštalácií (Matej Krén,Stano Filko, Pavel Kopřiva, Ladislav Čarný), záznamu z akcie (MichalKern), vrátane diel využívajúcich vlastnosti zrkadla pri jeho fyzickej absencii(Kamera Skura, Milan Bočkay).
K výstavebude vydaný dvojjazyčný (anglicko/slovenský) katalóg, ktorého vydanie podporiloMinisterstvo kultúry SR. Na projekte ďalej spolupracovalo České centrum v Bratislave.Mediálny partner Flash Art.
ZRKADLO AKO NÁSTROJ ILÚZIE
Milan Bočkay, Lenka Cisárová, Ladislav Čarný, Richard Fajnor, JanaFarmanová, Stano Filko, Daniel Fischer, Bohdan Hostiňák, Miro Hric, Kamera Skura,Michal Kern, Matej Krén, Pavel Kopřiva, Vladimír Kordoš, Otis Laubert, DitaPepe, Veronika Rónaiová, Dorota Sadovská, Rudolf Sikora, Uľjana Zmetáková, Jana Želibská, Ivona Žirková
Miesto konania výstavy: Reprezentačnésály,Nitrianska galéria, Župné nám. 3, 949 01 Nitra
Otvorenievýstavy:štvrtok 25. 10. 2007 o 17:00 hod
Trvanie výstavy: do 31. 12. 2007
Kurátor: Barbora Geržová
Reprezentačné sály / Nitrianska galéria
Nitrianska galéria, Župné nám. 3, 949 01 Nitra
otvorené: ut - ne 10:00 - 17:00 hod.
Autor: (sb), PR - Barbora Geržová