SME

Snažím sa hľadať cesty, ako sa dostať z klietky

Je jednou z naj­rešpektovanejších dizajnérok na súčasnej svetovej scéne. Francúzka MATALI CRASSET.

Matali Crasset je neprehliadnuteľná aj na ulici. Prezrádza ju zvláštny retro účes z čias Johanky z Arku.Matali Crasset je neprehliadnuteľná aj na ulici. Prezrádza ju zvláštny retro účes z čias Johanky z Arku. (Zdroj: MATALICRASSET.COM)

Je jednou z naj­rešpektovanejších dizajnérok na súčasnej svetovej scéne. Francúzka MATALI CRASSET. Najvhodnejšie slovo na jej prácu je výskum. Crasset skúma správanie, životný štýl ľudí a snaží sa predvídať, ako by sa mohol vyvíjať, keby sme otvorili svoje mysle. Hľadá novú, súčasnú logiku vecí. Jej dizajn je ako návod, ako to skúsiť inak. Na Slovensko prišla na pozvanie pravidelného diskusného projektu o architektúre a dizajne Clubovka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O svojej tvorbe hovoríte, že viac ako forma vecí vás zaujíma ich typológia. Mohli by ste to vysvetliť na konkrétnom príklade?

SkryťVypnúť reklamu

„Na začiatku sa vždy snažím zistiť, čo by som mohla ľuďom prostredníctvom svojej práce priniesť. O forme vtedy neuvažujem. Skôr premýšľam, čo priniesť do scenára života. Chcem, aby moje veci niečo iniciovali. Napríklad šľachetnosť, pohostinnosť, aktivitu. Ak sa konkrétne zaoberám stoličkou, tak sa nezaoberám iba jej primárnou funkciou, ktorou je, že stolička je na sedenie. Snažím sa myslieť na to, čo všetko iné by sa dalo so stoličkou robiť, aby vo výsledku k nej ľudia pristúpili aktívne, inak.”

Veľa pracujete s farbami, pozitívnymi, žiarivými. Čo je farba?

„Pre mňa sú farby spoločný jazyk. Formy nemajú spoločný jazyk, ich významy sa v rôz­nych kultúrach menia. Naopak, farby dokážeme všetci vnímať veľmi podobne. Je to niečo inštinktívne, niečo, čo pôsobí okamžite a nepotrebuje interpretáciu. Tá je v nich. Farby mi dovoľujú byť viac prístupnou – pochopiteľnou pre ľudí.”

SkryťVypnúť reklamu

Po škole ste pracovali pre talianskeho dizajnéra Denisa Santachiaru a neskôr ste päť rokov pracovali pre Philippa Starcka. Aká skúsenosť z tohto obdobia je dôležitá pre vašu súčasnú prácu?

„Santachiara mi po škole pomohol získať osobnú istotu v tom, čo robím a ako premýšľam. Zistila som, že sa netreba báť reality a že môžem robiť to, čo chcem, podobne ako počas štúdia. U Starcka som chcela pochopiť, ako je možné, že jeden človek dokáže obsiahnuť taký obrovský záber. Nezaujímala ma jeho estetika, ale ako môže s rovnakým prístupom robiť maličké veci aj obrovské zákazky. Vtedy som mala príležitosť robiť preňho jeden obrovský projekt pre firmu vyrábajúcu elektroniku. Tak som sa pozerala, o čo vlastne ide. Aké rozhodnutia sú potrebné, ako funguje spolupráca všetkých zainteresova­ných vrstiev. Aká je cesta od prvej skice k masovej výrobe. Bola to skvelá škola. Bol v tom majster. “

SkryťVypnúť reklamu

Aký je osobný vnútorný cieľ vo vašej práci?

„Existuje veľký rozdiel medzi tým, čo majú ľudia v hlavách, a tým, čo dovoľujú existujúce štruktúry okolo nás. Myslím, že ľudia v súčasnosti chcú byť viac mobilní, flexibilní, slobodní, ale nemôžu práve pre pevné štruktúry. Snažím sa hľadať nejaké cestičky, ako sa dostať von z klietky.”

Ste aktivistka vo svete dizajnu, ale tiež kurátorka a pedagogička. Čo je pre vás prioritou pri úvahe nad dizajnom?

„Dôležité je byť prístupný, zrozumiteľný. Ľudia sa často boja ísť do galérie súčasného umenia, lebo si myslia, že mu neporozumejú, a rovnako sa boja aj súčasného dizajnu, lebo nevedia, čo s ním robiť. Vo svojej tvorbe na to kladiem dôraz. Napríklad Hotel Hi v Nice, ktorý som navrhla. Ľudia si v ňom môžu otestovať, o čom je súčasný dizajn. Izby sú rôzne a hostia sa môžu počas pobytu sťahovať z jednej do druhej. Práve preto, aby si mohli vyskúšať, čo je pre nich najlepšie. Získajú novú skúsenosť. Dizajn je diverzita. Ľudia sú často nenápadne manipulovaní prostredníctvom médií v tom, čo je akože dobré. A to potom chcú domov. Bez toho, aby skúšali pochopiť svoje skutočné potreby. Je dôležité byť sebou.”

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ľubica Hustá (Autorka je vedúca redaktorka časopisu Designum)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 87 312
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 632
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 345
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 229
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 424
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 226
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 750
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 598
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 35 153
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 19 614
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 834
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 524
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 995
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 937
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  6. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu