V centrálnej časti najrušnejšieho bulváru Ramblas stojí slávne Teatro del Liceu.
O návštevníkov sa v barcelonskom Teatro del Liceu starajú kráľovsky: pred predstavením ich do diela uvedie malé matiné vo foyeri divadla, mládež a dôchodcovia môžu využiť zľavy, špecialitou sú „ľudové“ predstavenia (repertoárové inscenácie s tretím obsadením za rádovo nižšie ceny). Aktuálna štatistika hovorí o 93 percentách predaných lístkov.
Nečudo. Divadlo si publikum vychováva doslova od plienok. Viaceré zo 106 (!) predstavení v rámci projektu Petit Liceu („malé Liceu“) sú určené vekovej kategórii od štyroch rokov. K tomu prirátajme pravidelné koncerty, spevácke recitály, operné kino - a vyjde suma podujatí vysoko prevyšujúca počet dní v roku. Potom neprekvapí, že zisk z predaja vstupeniek tvorí 34 percent rozpočtu divadla.
Sezóna 2007/2008 ponúka 12 operných titulov. Prvým z nich je Andrea Chénier, najznámejšie dielo Umberta Giordana (na snímke Teatro del Liceu). Aj na predposlednom zo série predstavení bolo vyše dvetisícmiestne hľadisko plné. Spievalo „prvé“ obsadenie – populárny argentínsky tenorista José Cura, vychytený španielsky barytonista Carlos Álvarez a popredná americká sopranistka Deborah Voight.
Naozaj spievalo – o výraznejšej hereckej akcii, kresbe postáv či fungujúcich vzťahoch sa hovoriť veľmi nedalo. Inscenácia režiséra a scénografa Philippe Arlauda je sotva priemerná. Priveľa spevu z rampy do hľadiska, starooperné „posunkovanie“, nevyhraté mizanscény, zbor potulujúci sa javiskom. Z realistickej dramatickej fresky z obdobia Veľkej francúzskej revolúcie sa na javisko nedostal ani realizmus, ani dráma.
O čo publikum ukrátil obraz, to vynahradil zvuk, najmä zásluhou orchestra pod vedením Pinchasa Steiberga. Hudobné naštudovanie sa nenaladilo na banalizujúcu strunu, išlo po kontrastoch a napätí partitúry, ktoré javisko ignorovalo. Interpreti sa predstavili najmä ako kvalitní speváci. Vokálnou hviezdou večera bol expresívny tenor prezentujúci José Cura, zaujal aj Carlos Álvarez.
Temperamentný potlesk potvrdil, že divák má svoje divadlo rád.
Autor: Michaela Mojžišová Autorka je hudobná teoretička Barcelona-Bratislava