SME

Posúvanie hraníc pri hľadaní pravdy

Raz za dva roky sa vo Vroclavi stretnú mnohí, ktorí niečo znamenajú v európskom divadle, aby sa oboznámili so špičkovými inscenáciami, pouvažovali o nových tendenciách a dohodli sa na spolupráci.

Aj keď je vroclavský Dialóg bienále s nedlhou históriou (koná sa od roku 2001), počtom odohraných predstavení, kvalitou programu i prítomnosťou prominentných zahraničných hostí patrí do kategórie špičkových európskych udalostí. „15 najodvážnejších inscenácií z 13 krajín sveta“ - hlásali bilbordy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nazvať svoj výber odvážnym je zo strany riaditeľky festivalu Krystyny Meissnerovej skutočnou odvahou. Ešte väčšia je ponúknuť netradičné, provokatívne až kontroverzné divadelné diela miestnemu publiku a to rovno v rekordnom počte 43 predstavení, samotný festival bol síce ohraničený ôsmimi dňami, no prezentácia pre divákov trvala o ďalších päť dní dlhšie. A všetky predstavenia boli vypredané.

SkryťVypnúť reklamu

Uvedené skutočnosti vypovedajú minimálne o dvoch javoch: jedným je štedrá podpora festivalu zo strany mesta (celkové náklady na festival presahujú 40 mil. Sk), druhým veľký dopyt miestneho obyvateľstva po najkvalitnejšom európskom umení. Oboje môžeme tu na Slovensku iba závidieť. Pritom niektoré z mien tvorcov, ktoré sa objavujú vo Vroclavi, máme možnosť poznať aj u nás, konkrétne na Divadelnej Nitre.

Odvážny prístup ku klasike

Režisér svetového mena Johan Simons sa predstavil inscenáciou dráždivej - pretože nejednoznačnej barokovej drámy Život je sen (NTGent).

Odvahu v narábaní s klasikou preukázal aj slávny nemecký režisér Andreas Kriegenburg so súborom Münchner Kammerspiele. Jeho Tri sestry (na snímke Reuters), zatvorené v jednej z izieb svojho domu ako bábiky v papierovej škatuli, sú zádumčivé i detsky hravé, chvíľu súčasné mladé dámy, chvíľu ožívajúce obrázky zo zaprášeného albumu. Všetko je tu neskutočné a neskutočne smutné.

SkryťVypnúť reklamu

Silná vizualizácia, netradične využitý špecifický priestor, zapájanie prvkov z nečinoher­ných druhov divadla a predovšetkým slobodná interpretácia klasiky alebo použitie jej motívov pre potreby nového diela - to bola jedna z hlavných tendencií prezentovanej tvorby.

Vyznávali ju aj diela na hranici druhov ako tanečný až akrobatický Woyzeck z Kórey, cirkusová švédsko-dánska Malá morská panna z dielne režisérky Katrine Wiedermannovej alebo drastická i poetická Giselle Michaela Keegan-Dolana v podaní Fabulous Beast Dance Theatre z Dublinu.

Anjeli v Amerike

Minimalizmus vo výrazo­vých prostriedkoch, zámerný chlad v celkovom pôsobení, dôraz na racionalitu a intelekt v prístupe k predlohe, ale aj v oslovení diváka – to sú príznaky „nemeckej“ štýlotvornej línie poľského divadla. Na tohtoročnom Dialógu ju zastupoval režisér Michał Zadara s inscenáciou Odmietnutie gréckych vyslancov, Paweł Miszkiewicz v rozhovoroch na tému identity s názvom Peer Gynt. Škice z drámy Henrika Ibsena, ale aj Grzegorz Jarzyna v projekte s názvom [mede:a], ktorý realizoval vo viedenskom Burgtheatri.

SkryťVypnúť reklamu

Súhvezdie ĺídrov poľskej réžie doplnil javiskový maximalista Jan Klata - jeho inscenácia Transfer! patrila k vrcholom Divadelnej Nitry 2007, jeho interpretácia klasickej Aischylovej Oresteie otvárala Dialóg.

Hádam najväčšiu odvahu v hľadaní pravdy o človeku a spoločnosti však prejavil režisér Krzysztof Warlikowski. Jedna z mála súčasných hier na festivale, slávni Anjeli v Amerike Tony Kushnera, vypovedá o vykorenenosti a samote, strachu zo smrti, hľadaní zmyslu existencie, a to na pozadí vzťahov medzi homosexuálmi.

Dobré festivaly podávajú správu o mimoriadnych tvorivých činoch, napomáhajú mobilitu tvorcov, divákovi prinášajú jedinečný zážitok a rozvíjajú jeho slobodné myslenie i kreativitu. Festival Dialog 2007 naplnil toto poslanie bez zvyšku.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Darina Kárová (Autorka je riaditeľka Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 32 041
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 652
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 418
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 391
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 309
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 170
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 389
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 557
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 440
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 812
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 767
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 842
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 470
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 873
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 556
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu