
Markus Gniech, ročník 1972, sa už desať rokov venuje dídžejingu v najlepších európskych tanečných kluboch. Hráva deep a minimal house i techno. Michael Friedrich (nar. 1969) začal produkovať hudbu so samplermi a syntezátormi už v roku 1987. Od čias svojej prvej platne Frame of Mind (1990) je vyhľadávaným producentom a maniakom nových zvukových technológií.
Po viacerých úspešných EP platniach vydali Crane A.K. v januári tohto roku debutový album Pink Eyed Pony na uznávanom nemeckom labeli Force Tracks. Toto vydavateľstvo sa počas ostatných dvoch rokov vypracovalo na najlepšiu európsku značku pre minimal house music. Doteraz tu vyšlo 25 dvanásťpalcových vinylov a prvým CD sa stala práve platňa Pink Eyed Pony od najúspešnejšieho a najdynamickejšieho zástupcu vydavateľstva – Crane A.K.
DJ Knigge využil dlhoročné skúsenosti z tanečných parketov a spojil svoju technickú virtuozitu s Michaelovou zdatnosťou v produkcii a aranžovaní zvukov. Výsledkom je hudobný zážitok v podobe trackov, ktoré siahajú od deep a house music, cez syntetický trip-hop, až po techno. Platňa nezaprie korene oboch tvorcov v silnej berlínskej elektronickej scéne. O svojom vzťahu k tomuto veľkomestu DJ Knigge hovorí: „Pri techne mi vždy šlo o to, nájsť ten správny groove a pocit. Ale nakoniec sa mi to podarilo až s house music. V Berlíne žijem rád aj preto, lebo tu nemusím počúvať zlú hudbu, ktorej je inak v Nemecku plno. Tá veľkosť, rýchlosť, pochmúrnosť, západ-východ, to všetko je veľmi inšpirujúce. Človek tu musí byť tichší, temnejší, hlbší, je nutné väčšmi vážiť slová. Berlín má v sebe niečo obrovské. A to je dôležité aj pre hudbu, ktorá tu vzniká.“
Podobne ako viaceré platne labelu Force Tracks, aj Pink Eyed Pony sa hodí do pohodlia obývačky i na klubový parket. Crane A.K. si platňou definovali vlastný štýl, spájajúci tanečnú hudbu a odvážne zvukové experimenty. Ich prístup k tvorbe výstižne charakterizuje vyhlásenie: „Obaja sme vyrástli na ranom techne z prelomu 80. a 90. rokov. Vtedy sa nám dokonca páčila aj electronic body music. No my nielenže máme radi elektronickú tanečnú hudbu. My elektronicky žijeme!“
Sascha Kösch, šéfredaktor magazínu De:Bug, nešetril vo svojej recenzii na debutový album Crane A.K. chválou a dal mu najvyššie ohodnotenie – 5 hviezdičiek: „Crane A.K. svojím debutovým albumom Pink Eyed Pony dokázali, že label Force Tracks by určite nemal vydávať iba 12" vinyly. Ukázalo sa, že táto hudba „funguje“ aj na CD a konečne teda máme možnosť počúvať ju dlhšie. Hoci som väčšinu trackov poznal, správne zvolené poradie im dodalo niečo, čo mi na nich v kluboch trochu chýbalo. Ide hlavne o presnosť a precíznosť, s ktorou tvorba Crane A.K. hravo smeruje za house music i minimal a vstupuje na územie zvukov, kde nezáleží na tom, o aký žáner ide. Je to nepochybne jeden z najlepších houseových albumov roka. Crane A.K. sa nesnažia každý svoj nový mikrozvuk vtesnať do ustálenej houseovej formy, pretože to sa pri ich prístupe ani nedá. S každou skladbou si vytvárajú vlastnú novú koncepciu bez toho, aby čo len na okamih stratili hĺbku. Zároveň je to aj najvšestrannejšia houseová platňa roka, ktorá síce prekračuje žánrové hranice, ale neskĺzava k fúziám. Platňa, na ktorej je skvelý každý track.“
Zriedkavé živé vystúpenia Crane A.K. sú hodnotené veľmi pozitívne. Aj preto, že svoju produkciu hrajú naozaj naživo s použitím množstva samplov, syntezátorov a zvukových modulov. Crane A.K. predstavujú najsúčasnejší zvuk Berlína. Linky:
Wilsonic
www.wilsonic.sk
Crane AK
Force Tracks