LOS ANGELES. Vyjednávači odborovej organizácie Writers Guild of Amercia (WGA), ktorá zastupuje hollywoodskych scenáristov pri rokovaniach s televíziami a filmovými štúdiami, odporučili odborom, aby začali štrajk. Hollywoodu tak po dvadsiatich rokoch opäť hrozí štrajk scenáristov. WGA ich združuje viac ako 12-tisíc.
Prerozdelenie ziskov
Jednohlasné odporučenie vyslovili vyjednávači v noci zo stredy na štvrtok amerického času, keď po troch mesiacoch vyjednávania stroskotali rozhovory o novej kolektívnej zmluve medzi štúdiami a scenáristami. Stará kolektívna zmluva vypršala v stredu o polnoci. O tom, či sa štrajk naozaj začne, by WGA mala rozhodnúť v najbližších dňoch.
Hlavným problémom sú požiadavky odborov, ktoré chcú, aby scenáristi dostávali väčší podiel zo ziskov z predaja titulov na DVD a prostredníctvom internetu. Výrobcovia s tým kategoricky nesúhlasia. Tvrdia, že v čase, keď vzrastá konkurencia zo strany nových médií a priemysel ohrozuje pirátstvo, si zisky z predaja DVD nemôžu dovoliť prerozdeľovať. „Pokiaľ je na stole návrh týkajúci sa DVD, nedá sa v rokovaniach ďalej pohnúť,“ povedal Nick Counter z Alliance of Motion Picture and Television Producers, ktorá v rozhovoroch zastupuje televízie a štúdiá.
Strata publika
Posledný celoplošný štrajk scenáristov zažil Hollywood v roku 1988. Trval 22 týždňov a podľa odhadov stál zábavný priemysel pol miliardy dolárov. Odvtedy však sektor narástol a podľa odhadov by podobný štrajk mohol dnes byť dvojnásobne drahší. Niektoré programy vtedy stratili 10 percent svojho publika. Štúdiá sa proti výpadku, ktorý by mohol ich relácie dlhodobo poškodiť, snažia poistiť a hromadia si do zásoby scenáre najpopulárnejších programov.
Napríklad v rámci plánovanej série televízneho seriálu Lost (na Slovensku ho vysiela televízia Joj pod titulom Stratení), mala televízia ABC medzi februárom a májom odvysielať 16 častí. V súčasnosti sú napísané scenáre len k ôsmim. Slovenských divákov by sa štrajk nemal bezprostredne dotknúť, keďže väčšina programov k nám prichádza s niekoľkomesačným oneskorením.
Najviac by štrajk poškodil pravidelné talkshow, ktoré sa píšu z týždňa na týždeň. Tie by z vysielacej štuktúry vypadli prakticky okamžite. Voľné miesta v televíznom programe by naopak mohli pomôcť novým formátom reality šou a súťažných relácií presadiť sa na televíznom trhu. Najmenej zasiahnutí by štrajkom boli producenti celovečerných filmov, ktorí majú v zásobe scenáre na niekoľko mesiacov dopredu.
Vyčkávanie
Rokovania oboch strán budú pokračovať cez víkend, pričom štrajk by sa mohol začať už od pondelka. WGA pravdepodobne v rámci vyjednávacej taktiky poradila svojim členom, aby si z pracovísk odniesli osobné veci.
Existuje však aj možnosť, že scenáristi nezačnú štrajkovať ani v prípade, že sa na novej zmluve nedohodnú. Odbory sa môžu rozhodnúť nateraz zahrať zmluvu do autu a na producentov zatlačiť až spolu so združeniami režisérov a hercov.
Tým na budúci rok totiž tiež vypršia kolektívne zmluvy, pričom sa od producentov snažia vymôcť podobné výhody ako scenáristi. Hrozba štrajku zo strany všetkých troch odborov by mala rádovo väčšiu silu ako izolované protesty.
VIDEO: Čo sa stane so scenáristami, ak začnú štrajkovať
V skeči si zahrali autori filmov ako Klamár, klamár; Sahara alebo Cesta do fantázie