Živý vizuál sa za posledné dve desaťročia vďaka možnostiam, ktoré priniesli nové médiá a digitálne technológie, rozvinul do pozoruhodného žánru súčasného umenia na rozhraní filmu, hudby a výtvarného umenia. Najrozšírenejšou a najznámejšou vetvou živého vizuálu je Vj-ing, ktorý sprevádza koncerty a napĺňa tanečné kluby najčastejšie elektronickej hudby.
Na festivale NEXT LIFE VISUAL bude domácu scénu zastupovať najvýraznejšia postava slovenskéhgo Vj-ingu Zdeno Hlinka, ktorý bude po prvý krát spolupracovať na kolaboratívnom obraze spolu so zlínskym umelcom Dušanom Urbancom z obrazovo-hudobného zoskupenia Opuka. V hudbe Opuky môžeme počuť click'n'cutové postupy, kombináciu elektroniky s akustickými nástrojmi, abstraktný soundscapes a podobne. Mladšiu slovenkú generáciu zastúpi Peter Gonda alias gnd, pracujúci s geometriou objektov v softvéri Pure Data. Zaujímavým brnenským osviežením bude zoskupenie Anymade, skúmajúce možnosti zvuku, animácie a pohybu objektov v priestore, do ktorého je projekcia premietaná. Spolu s nimi sa predstaví aj Filip Cenek, ktorý je známy svojimi prácami nielen v Čechách, ale aj v medzinárodných galériách ako Centre Pompidou či Parker`s Box v New Yorku. V oblasti živého vizuálu sa presadil vďaka sérii koncertov s Ivanom Palackým v projekte Carpet Curtians, či ako tvorca vizuálu pre skupinu MIDI LIDI. Cenek pracuje mnohými štýlmi, od animácie, inštalácie, prelínania prostredí, morfingu, práce s textom, až po minimalistický pohyb jediného záberu. V mnohých prípadoch je sám tvorcom zvukovej stopy. Festival navšívi aj Michal Kindernay, popri Cenkovi a Anymade ďalší zo študentov brnenského ateléru videa FaVU, ktorý pracuje s kombináciou videa, fotografie a performance. Marcin Zarzeka, výrazná postava poľskej grafiky sa na festivale predstaví s čerstvým projektom v spolupráci s výtavrníkom a hudobníkom Adrianom Buschmannom. Meno Marcina Zarzeku sa spája s poľským hudobno-preformatívnym zoskupením mik.music.!, konkrétne s dvojicou The Complainer. Technologicky výnimočná bude preformance českej výtvarníčky Magdalény Hrubej, pracujúcej s meotarom, vrstvami fólií a manipuláciou s objektami a svetlom. Po prvý krát sa predstaví po boku slovenského elektronicko-akustického improvizátora Martina Vysokého. Koncertné večery zakončí ojedinelý improvizovaný VJam session, spojený s hudobnou improvizáciou niektorých umelcov.
Okrem koncertov dopĺňa festival doprovodný program. Sobotné popoludnie bude patriť historickému exkurzu do abstraktnej filmovej avantgardy s ukážkami diel legiend ako Ruttman, Richter, Len Lye, Whitney či Harry Smith. V nedeľu poobede sa môžu záujemci osobne či prostredníctvom internetového vysielania rádia Tlis zapojit do diskusie o softvéroch a technikách živého vizuálu.
Festival NEXT LIFE VISUAL má ambíciu nultým ročníkom započať tradíciu akcií, zameraných na nové a hraničné žánre v audivizuálnej kultrúre, kde obe zložky, obraz a zvuk, tvoria jedinečnú a zároveň rovnocennú kombináciu.
Viac info na www.a4.sk/nlf
Autor: (sb), PR A-4