SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky
ČO ROBÍ VPÁD TRHOVÝCH PRAVIDIEL S UMELECKOU SCÉNOU

Aukcie umenia po slovensky

Aukcie súčasného výtvarného umenia sa aj na Slovensku pomaly stávajú VIP udalosťami umeleckých sezón. Nedávny miliónový dražobný predaj Jankovičovej plastiky zo 60. rokov sa dokonca objavil ako horúca aktualita v slovenskom bulvári.

Rekordná dražba na 75. aukcii súčasného umenia. Dielo Jozefa Jankoviča Svedectvo V. bolo vydražené za 1 000 000 korún. To je najvyššia dosiahnutá konečná cena žijúceho slovenského autora v doterajšej histórii domácich aukcií.Rekordná dražba na 75. aukcii súčasného umenia. Dielo Jozefa Jankoviča Svedectvo V. bolo vydražené za 1 000 000 korún. To je najvyššia dosiahnutá konečná cena žijúceho slovenského autora v doterajšej histórii domácich aukcií. (Zdroj: SOGA)

Slovenské umenie nebolo donedávna na peniaze zvyknuté. Za socializmu boli peniaze pred verejnosťou dômyselne ukryté v nákupnej politike jednotlivých štátnych galérií alebo v pria­mych investíciách do výzdoby námestí, sídlisk, divadiel a domov kultúry či smútku.

Aj tí, ktorí nepatrili k oficiálnemu dvoru, boli v systéme socialistického fungovania legálnymi obchodníkmi s vlastnou živnosťou, teda s umením. Tak, ako mal vládca poruke dvorného šaša, ktorý mal dovolené „hovoriť pravdu“, tak paradoxne v niektorých obývačkách nomenklatúrnych kádrov viselo kvalitné avantgardné umenie. Jedni chápali umenie ako službu ideológii a druhí ako napĺňanie tvorivých ideálov. No obe strany sa zhodne pohybovali vo vypreparovanom svete neprirodzených vzťahov.

Skryť Vypnúť reklamu

Splnený sen

Je prekvapujúce, že výtvarná obec dnes ešte stále zákony trhu prijíma skôr ako nečakaného votrelca, než ako prirodzenú súčasť životného cyklu umenia. Krajné názorové stereotypy, že umelecká hodnota diela tratí, keď sa prizná jeho trhová cena, alebo naopak, že hodnota je daná len jeho cenou, nie sú až také zriedkavé.

Súčasná realita je pritom len naplnením pred- a porevolučných túžob o vlastnom umeleckom trhu a scéne, ktorá sa črtá konečne do podoby, známej z krajín na západ od nás. Možno sme ju doteraz z našej postkomunistickej perspektívy videli utopicky ružovo ako vysnívaný ideál slobody pod ochrannou rukou „všemoc­ných“ peňazí.

mená a Mená

Keď pred niekoľkými rokmi začali aukčné spoločnosti programovo dražiť súčasné umenie, zistili, že napriek nižším ziskom v porovnaní s umením starším, vyvoláva aj tento „umelecký segment“ potrebu vlastniť ho. Dobré PR, kvalitné katalógy, profesionálna starosť o diváka, s výberom umenia garantovaným odborníkmi zmobilizovali za krátky čas slušný záujem o súčasné umenie, ktorým by nepohrdla zabehaná galéria.

Skryť Vypnúť reklamu

Špecifický demokratický duch­ aukčných výberov vyvolal na scéne nejedno trpké či veselšie prekvapenie. Dražba je svojím spôsobom súťaž, takže jednotlivé „mená“ a „Mená“ umelcov, vyňaté z dejinných a zo spoločenských väzieb, hrajú zrazu len za seba, vlastnými zbraňami a vo vlastnej réžii. A čaro nechceného niekedy zamieša karty tak, že Viera Žilinčanová visí vedľa Jozefa Jankoviča a Milan Paštéka vedľa Márie Medveckej.

A dokonca niektorí z tých, ktorí sú viac-menej trpení slovenskou kunsthistóriou, sa tešia niekoľkonásobne vyššej podpore milovníkov a zberateľov umenia. Nedá sa vyhnúť otázke: Ktorá podoba súčasného umenia je naozaj tá pravá? Tá z umenovedných kníh, alebo tá z aukčných katalógov?

Šach alebo valčík

Aukčné spoločnosti priznávajú, že deliaca čiara medzi kvalitou a nekvalitou v obchode s umením nejde vždy totožným smerom s tým kunsthistorickým. No ani odborníci z umenovednej obce nevlastnia exkluzívny copyright na večnú pravdu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ideálom je, keď sa dokážu stretnúť. Príkladom sú dejiny výtvarného umenia, ktoré sú plné takých stretnutí, ale zároveň aj tam platí fráza „čas ukáže“. U nás sa buď z opatrnosti, alebo len z neskúsenosti stále nevieme rozhodnúť, či sa medzi obchodom a umením má hrať šachová partia, alebo tancovať viedenský valčík.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 917
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 792
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 603
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 895
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 732
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 698
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 549
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 390
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 262
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 2 921
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Angela Merkelová bola nemeckou kancelárkou 16 rokov.

Merkelová udržala jednotnú Európu.


18 h
Niektoré britské pumpy sa zatvárajú.

Británii hrozia problémy s dodávkami.


21 h
Hlasovanie poštou sa už začalo.

Nemci hľadajú Merkelovej nástupcu.


24. sep
Jindřich Šídlo, komentátor SeznamZpravy.cz.

Českí vojaci pôjdu do Maďarska. Pred voľbami treba púšťať hrôzu.


24. sep

Blogy SME

  1. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  2. Roman Kebísek: Avantgardista Malevič a suprematické porcelánové súpravy z 20. rokov 20. storočia
  3. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  4. Tomáš Čejka: Ikonická fotografia "Američanka v Taliansku" má 70 rokov
  5. Alexander Hričko: Slovenské národné hnutie v 80. a 90. rokoch 19. storočia
  6. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (1. časť) - Alla ricerca del piacere (1972)
  7. Samuel Ivančák: Cirkus leto (rozhovor s Pavlom Hammelom)
  8. Roman Kebísek: Čo o Jurajovi Jánošíkovi hovoril žalobca, čo obhajca a aký bol rozsudok
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 726
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 11 916
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 169
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 526
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 482
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 3 970
  7. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 768
  8. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 645
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu