ĽUDIA A UDALOSTI

Hulot, zmätkár v modernej dobe

Francúzska kinematografia nikdy nemala núdzu o skvelých komikov. Veď stačí snáď za všetkých spomenúť Louisa de Funes, legendárneho Fernandela či Pierra Richarda. Jedným z tých, čo vytvorili filmovú postavičku, ktorá prežila svoju dobu, bol aj herec, režis

Jacques Tati.(Zdroj: TV5 MONDE)

ér a scenárista Jacques Tati. Tati opustil tento svet 4. novembra 1982.

Tento génius francúzskej komédie sa narodil ako Jacques Tatischeff do rusko-holandskej rodiny rámarov v mestečku Le Pecq pri Paríži. Jeho starý otec bol veľvyslancom ruského cára v Paríži. Predtým, než si skrátil meno a dal sa na kariéru míma a profesionálneho imitátora, pestoval Tati svoj pohybový talent ako profesionálny hráč rugby.

Vysoká postava, prihrbenosť a klátivý pohyb mu prepožičali neopakovateľný vzhľad, umocnený typickou mimikou, ktorá ho predurčila pre film.

Krátko pôsobil ako herec vo filmoch iných režisérov, neskôr však začal nakrúcať filmy sám. Už v roku 1947 vytvoril vo svojom prvom krátkom filme Škola poštárov typ roztržitého a nie veľmi šikovného chlapíka, ktorý šíri zmätky o to väčšie, čím viac chce pomáhať. Ako poštár na bicykli sa Tati opäť objavil vo svojom dlhometrážnom debute z roku 1949 Ide, ide poštový panáčik, v následujúcej snímke Prázdniny pána Hulota (1953) už vystupuje ako „pán Hulot“, Tatiho komické alter-ego.

Vo svojom pokrčenom plášti, v klobúku, s neodmysliteľnou fajkou visiacou v kútiku úst často spôsobuje rôzne komické katastrofy. Dominuje situačný humor.

Posadnutý detailmi a mechanickými hračkami

Tak ako kedysi postava Charlieho Chaplina aj pán Hulot je stratený a zmätený v moderných technologických časoch. Tati však konfrontuje svojho staromódneho hrdinu s technickými vymoženosťami, a tak kritizuje pohodlnú spoločnosť, zaplavenú automatizáciou a modernými no chladnými strojmi.

Ako režisér sa Jacques Tati zaslúžil o znovuoživenie nemej grotesky, na druhej strane je však oceňovaný pre spôsob, akým nápadito využíva zvuk vo filmovom rozprávaní – objavil pre film ruchy ako charakterizačnú skratku (napr. pískanie, bzukot, vrčanie či pípanie strojov). Typická je i kakofónia zvukov s krátkymi no výstižnými dialógmi.

Tento spôsob narábania so zvukovou zložkou filmu ovplyvnil mnoho filmárov, okrem iných i Davida Lyncha či Quentina Tarantina. Všetky Tatiho filmy oplývajú výnimočným zvukovým i vizuálnym dizajnom. Sú plné nielen gagov, ale aj vizuálnych vtipov, ktoré si všimne len pozorný divák. Každý záber filmu je výsledkom dokonalej choreografie pohybov až po tie najmenšie gestá. Na tie však divákov neupozorňujú detailné zábery, sami ich musia zbadať vo „veľkých celkoch“, záberoch snímajúcich čo najväčší výrez z filmového sveta/ filmovej reality, takých typických práve pre štýl tohto francúzskeho filmára.

Prekvapivé je, že aj keď pozeráte Tatiho filmy po druhý­ či tretíkrát, zakaždým objavíte nový detail, ktorý ste si doteraz vôbec nevšimli.

Krach Tativille

Tati sa pripravoval na svoje filmy s mimoriadnou dôslednosťou. Bol tiež typom filmára, ktorý vyžadoval od producentov absolútnu kontrolu nad svojimi dielami.

Hoci daňou za jeho neústupnosť boli väčšie časové intervaly medzi jednotlivými projektmi, každý z nich sa zapísal do dejín kinematografie. Snímka Playtime (1967), Tatiho vrcholné dielo, nakrúcané v nákladne vybudovaných kulisách ultramoderného mestečka Tativille pri Paríži, s rozlohou neuveriteľ­ných 15 000 m2, sa stala finančnou katastrofou. Scénografia ­skleneného mestečka s modelmi v pomere 1 : 5 dokonca predznamenala neskorší architektonický experiment - parížsku štvrť La Défense.

Starý známy pan Hulot sa tu ocitá v modernej časti veľkomesta, uprostred chladnej architektúry zo skla a ocele, kde sa tento staromódny pánko môže len stratiť v labyrinte neosobných úradov či medzi inváziou zvedavých amerických turistiek.

Vo svojich časoch nedocenené dielo je dnes považované za jednu z najvýznamnejších vizuálnych inovácií vo filme 60. rokov.

Film pôvodne nakrútený na špeciálny 70­milimetrový materál (čo si, samozrejme, vyžadovalo i špeciálne kamery - keďže Tati ako filmár otvorený novým terchnológiám očakával prechod na tento filmový material, ktorý sa však pre filmový monopol ukázal ako nie úplne vyhovujúci) bol neskôr rekonštruovaný na klasické - 35 mm filmové pásy.

Po tomto finančne náročnom projekte, ktorý zhltol vo veľkej miere i Tatiho súkromné úspory, nakrútil už iba dva filmy: Pan Hulot ide na výstavu (1971) a záznam vlastného cirkusového predstavenia Prehliadka (1973). Bol síce považovaný za jedného z najväčších francúzskych umelcov, no jeho ďalšie projekty už nechcel nikto financovať.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 073
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 784
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 472
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 448
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 667
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 606
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 464
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 748
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 665
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 813

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

KOMENTÁRE

V krajine, kde vás pre farbu pleti neobslúžia

Pre SaS je spoločenské vylúčenie vždy výsledkom nedostatku snahy.

Neprehliadnite tiež

Na život nebol pripravený. Jeff Buckley sa zo sveta vytratil ako jeho otec

Od smrti talentovaného hudobníka prešlo dvadsať rokov.

Pedro Almodóvar: Politická korektnosť je diktatúra ako každá iná

Legendárny režisér oceňuje, že niekto túto tému rieši s humorom.

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.