SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Hulot, zmätkár v modernej dobe

Francúzska kinematografia nikdy nemala núdzu o skvelých komikov. Veď stačí snáď za všetkých spomenúť Louisa de Funes, legendárneho Fernandela či Pierra Richarda. Jedným z tých, čo vytvorili filmovú postavičku, ktorá prežila svoju dobu, bol aj herec, režis

Jacques Tati.Jacques Tati. (Zdroj: TV5 MONDE)

ér a scenárista Jacques Tati. Tati opustil tento svet 4. novembra 1982.

Tento génius francúzskej komédie sa narodil ako Jacques Tatischeff do rusko-holandskej rodiny rámarov v mestečku Le Pecq pri Paríži. Jeho starý otec bol veľvyslancom ruského cára v Paríži. Predtým, než si skrátil meno a dal sa na kariéru míma a profesionálneho imitátora, pestoval Tati svoj pohybový talent ako profesionálny hráč rugby.

Vysoká postava, prihrbenosť a klátivý pohyb mu prepožičali neopakovateľný vzhľad, umocnený typickou mimikou, ktorá ho predurčila pre film.

Skryť Vypnúť reklamu

Krátko pôsobil ako herec vo filmoch iných režisérov, neskôr však začal nakrúcať filmy sám. Už v roku 1947 vytvoril vo svojom prvom krátkom filme Škola poštárov typ roztržitého a nie veľmi šikovného chlapíka, ktorý šíri zmätky o to väčšie, čím viac chce pomáhať. Ako poštár na bicykli sa Tati opäť objavil vo svojom dlhometrážnom debute z roku 1949 Ide, ide poštový panáčik, v následujúcej snímke Prázdniny pána Hulota (1953) už vystupuje ako „pán Hulot“, Tatiho komické alter-ego.

Vo svojom pokrčenom plášti, v klobúku, s neodmysliteľnou fajkou visiacou v kútiku úst často spôsobuje rôzne komické katastrofy. Dominuje situačný humor.

Posadnutý detailmi a mechanickými hračkami

Tak ako kedysi postava Charlieho Chaplina aj pán Hulot je stratený a zmätený v moderných technologických časoch. Tati však konfrontuje svojho staromódneho hrdinu s technickými vymoženosťami, a tak kritizuje pohodlnú spoločnosť, zaplavenú automatizáciou a modernými no chladnými strojmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako režisér sa Jacques Tati zaslúžil o znovuoživenie nemej grotesky, na druhej strane je však oceňovaný pre spôsob, akým nápadito využíva zvuk vo filmovom rozprávaní – objavil pre film ruchy ako charakterizačnú skratku (napr. pískanie, bzukot, vrčanie či pípanie strojov). Typická je i kakofónia zvukov s krátkymi no výstižnými dialógmi.

Tento spôsob narábania so zvukovou zložkou filmu ovplyvnil mnoho filmárov, okrem iných i Davida Lyncha či Quentina Tarantina. Všetky Tatiho filmy oplývajú výnimočným zvukovým i vizuálnym dizajnom. Sú plné nielen gagov, ale aj vizuálnych vtipov, ktoré si všimne len pozorný divák. Každý záber filmu je výsledkom dokonalej choreografie pohybov až po tie najmenšie gestá. Na tie však divákov neupozorňujú detailné zábery, sami ich musia zbadať vo „veľkých celkoch“, záberoch snímajúcich čo najväčší výrez z filmového sveta/ filmovej reality, takých typických práve pre štýl tohto francúzskeho filmára.

Skryť Vypnúť reklamu

Prekvapivé je, že aj keď pozeráte Tatiho filmy po druhý­ či tretíkrát, zakaždým objavíte nový detail, ktorý ste si doteraz vôbec nevšimli.

Krach Tativille

Tati sa pripravoval na svoje filmy s mimoriadnou dôslednosťou. Bol tiež typom filmára, ktorý vyžadoval od producentov absolútnu kontrolu nad svojimi dielami.

Hoci daňou za jeho neústupnosť boli väčšie časové intervaly medzi jednotlivými projektmi, každý z nich sa zapísal do dejín kinematografie. Snímka Playtime (1967), Tatiho vrcholné dielo, nakrúcané v nákladne vybudovaných kulisách ultramoderného mestečka Tativille pri Paríži, s rozlohou neuveriteľ­ných 15 000 m2, sa stala finančnou katastrofou. Scénografia ­skleneného mestečka s modelmi v pomere 1 : 5 dokonca predznamenala neskorší architektonický experiment - parížsku štvrť La Défense.

Skryť Vypnúť reklamu

Starý známy pan Hulot sa tu ocitá v modernej časti veľkomesta, uprostred chladnej architektúry zo skla a ocele, kde sa tento staromódny pánko môže len stratiť v labyrinte neosobných úradov či medzi inváziou zvedavých amerických turistiek.

Vo svojich časoch nedocenené dielo je dnes považované za jednu z najvýznamnejších vizuálnych inovácií vo filme 60. rokov.

Film pôvodne nakrútený na špeciálny 70­milimetrový materál (čo si, samozrejme, vyžadovalo i špeciálne kamery - keďže Tati ako filmár otvorený novým terchnológiám očakával prechod na tento filmový material, ktorý sa však pre filmový monopol ukázal ako nie úplne vyhovujúci) bol neskôr rekonštruovaný na klasické - 35 mm filmové pásy.

Po tomto finančne náročnom projekte, ktorý zhltol vo veľkej miere i Tatiho súkromné úspory, nakrútil už iba dva filmy: Pan Hulot ide na výstavu (1971) a záznam vlastného cirkusového predstavenia Prehliadka (1973). Bol síce považovaný za jedného z najväčších francúzskych umelcov, no jeho ďalšie projekty už nechcel nikto financovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 656
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 419
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 233
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 054
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 829
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 790
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 398
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 089
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 533
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 521
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Tomiris (10 r.) sediac medzi dvoma starými mamami, jednou
z Ruska a druhou z Kazachstanu, Tomiris hovorí plynulo oboma jazykmi
Borat.
Adam Sandler. Pýta si 15 miliónov dolárov za film vopred.

Vo veku 86 rokov zomrela beatnická poetka Diane di Prima

Diane di Prima napísala štyri desiatky kníh a jej diela boli preložené do dvadsiatich jazykov.

Ilustračné foto.