Kým kedysi sa iná ako súčasná hudba nehrávala, dnes väčšinou z koncertných pódií znejú diela starých majstrov. Výraznou výnimkou z tohto pravidla je festival súčasnej hudby Melos-étos, ktorý sa koná v Bratislave každé dva roky. Čo prinesie jeho deviaty ročník, ktorý sa začína už dnes?
Najčastejšie skloňované mená v tohtoročnom silne nabitom programe sú Gija Kančeli a Ilja Zeljenka. Prvý menovaný patrí medzi najväčších žijúcich klasikov vôbec, druhý bol jednou z mála osobností našej hudby, ktoré sa dokázali presadiť aj mimo úzkej komunity poslucháčov a v zahraničí. Melos-étos uvedie až deväť skladieb známeho Gruzínca a sám skladateľ je osobným hosťom festivalu. Jeho slovenský kolega a priateľ sa, žiaľ, tejto návštevy už nedožil, no stretnú sa aspoň ich diela.
Dve kľúčové skladby celého festivalu zaznejú už na dnešnom koncerte v Koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu (19.00 h). Je symbolické, že obe sú poznačené smútkom. Monumentálna Zeljenkova kantáta Osvienčim vznikla ako tryzna za obeťami fašizmu, Kančeliho Oplakané vetrom je koncert pre violu a orchester, ktorý napísal ako poslednú rozlúčku so svojím priateľom.
Okrem ďalšej tvorby týchto dvoch velikánov budú na Melos-étose znieť aj diela ďalších novodobých klasikov - Messiaena, Schnittkeho, Pärta či Ligetiho. Dôležitým dodatkom je, že často v špičkovej interpretácii. Napríklad sopranistka Carole Farley, ktorá sa predstaví na otváracom koncerte, je sólistkou newyorskej Metropolitnej opery, francúzsky pianista Roger Muraro bol ešte samotným Messiaenom považovaný za jedného z najlepších interpretov jeho diel, Andrew Parrott a Zsolt Nagy patria medzi najuznávanejších súčasných dirigentov.
Už tradične dáva Melos-étos veľký priestor domácej scéne. Zaznejú premiéry hneď niekoľkých autorov (Zeljenka, Berger, Hatrík, Podprocký, M. Burlas, Betko či členovia zoskupenia Soozvuk), predstavia sa renomovaní hráči i mladé talenty. Len škoda, že v skladateľskej súťaži s lákavou možnosťou uvedenia víťaznej skladby na otváracom koncerte neuspel podľa poroty nikto z mladej generácie autorov.
Rovnakou tradičnou súčasťou festivalu je aj muzikologické sympózium (tentoraz na tému Sacrum a profanum v hudbe 20. storočia), sympatickou novinkou v sprievodných podujatiach je projekcia filmov, ku ktorým urobili hudbu Kančeli a Zeljenka (tá sa bude konať v priestoroch Filmovej a televíznej fakulty VŠMU).
Viac informácií o programe nájdete na internetovej stránke www.hc.sk/melos-ethos.