Poľská kinematografia prekvitá nielen vďaka neustále aktívnym klasikom (Katyń A. Wajdu) či nastupujúcim filmárskym generáciám. Tento rok Poliaci na benátskom festivale veľkolepým večierkom pripomenuli, že sa koprodukčne podieľali na It's a Free World... Kena Loacha či Nightwatching Petra Greenawaya. S poľskou koprodukčnou účasťou a sčasti vo Varšave a v Lodži vznikol i nový film Davida Lyncha Inland Empire, uvedený v Benátkach vlani.
Kým niekdajší búrlivák Greenaway vo svojom Nightwatching v podstate priamočiarym a zrozumiteľným spôsobom rozpráva kriminálny príbeh o Rembrandtovi, Lynch sa v Inland Empire vydal hlboko do sveta skrytého v ľudskom podvedomí – nielen svojom, ale i podvedomí Laury Dernovej, ktorá sa vytvorením hlavnej postavy stala spoluautorkou filmu – a nepochybne i vo vnútornom svete hudobného skladateľa Angela Badalamentiho.
S Lynchom, podobne ako s Woodym Allenom, herci spolupracujú radi, takže nemal problém obsadiť i do málo podstatných vedľajších rolí hviezdy (N. Kinská, N. Wattsová, J. Ormondová).
V Hollywoode nakrúcajú film. Podľa rovnakého scenára už kedysi vznikal rovnaký film v Poľsku, ale nedokončili ho, lebo všetkých protagonistov niekto zavraždil. Príbehy tvorcov novej hollywoodskej verzie sa prelínajú s príbehom spracovaným v scenári i s osudmi pôvodných poľských filmárov. Popritom vidíme ich sny a predstavy, sny a predstavy postáv z filmovaného scenára, sny a predstavy pôvodnej poľskej zostavy. A aby toho nebolo málo, je tu i čudesná ponáška na televíznu situačnú komédiu, hrdinami ktorej sú tri humanoidné králiky. Nie je vylúčené, že všetko ostatné je práve ich snom. Popri angličtine tu znie aj poľština – bez prekladu, lebo dôležité sú zvuky, nie ich význam.
Podobným spôsobom Lynch pracuje i s obrazom. Staršia digitálna kamera zaznamenala obraz, ktorý by v inom type filmu pôsobil pri zväčšení na projekčné plátno ako nekvalitný, s nekorektným podaním farieb, nízkym kontrastom, neostrý, s občasnými chybami. Lenže autor, výtvarník, povestný bazírovaním na obrazovej stránke, chcel práve takýto obraz, aby zdôraznil neurčitosť a neuchopiteľosť svojho sveta.
Výsledkom je snová zmes akcií, obrazov, farieb, pohybov a zvukov s nespočetným množstvom významov a aplikácií, ale bez konkrétneho, slovami prerozprávateľného príbehu. Kto predsa len chce príbeh, sotva ho dekóduje. Musí si ho sám vystavať z materiálu, dodaného tvorcami – čo je pre neskúseného, nekultivovaného diváka priam nemožné.
Trojhodinový Inland Empire sa nedá sledovať pasívne. Nie preto, že by sa v ňom divák mohol utopiť - pretože sa v ňom utopí tak či tak – no nie každý je schopný topenie ponímať ako zážitok. Možnosti sú len dve: buď pristúpiť na Lynchove pravidlá, alebo z kina odísť.
Inland Empire (Inland Empire) USA – Francúzsko – Poľsko 2006.
Námet, scenár, réžia, strih: David Lynch. Kamera: David Lynch, Erik Crary, Odd Geir Saether, Ole Johan Roska. Hudba: Angelo Badalamenti.
Hrajú: Laura Dernová, Jeremy Irons, Justin Theroux, Karolina Gruszková, Krzysztof Majchrzak, Grace Zabriskieová, Julia Ormondová, Nastassja Kinská, Naomi Wattsová a ďalší.
Premiéra v SR: 8. 11.