Inštaláciu produktov mladých britských dizajnérov charakterizuje nápad, cit, myšlienka a vkus. „Neštudoval som dizajn, no okolie ma veľmi inšpirovalo,“ hovorí dizajnér Harry Richardson, ktorý Bratislavu osobne navštívil. S manželkou tvoria duo Comitee a sú už aj za hranicami známi svojimi Kebab lampami. Vyrábajú ich z odhodených objektov.
Inšpirácia z indických trhov
„Fascinuje nás, koľko vecí sa ocitne na smetisku, a pritom kedysi ich niekto mal rád,“ vraví dizajnér. 'Smeti' zhromažďujú podľa tvarov, farieb, či ich symbolickej hodnoty a vždy im hľadajú spoločný kontext. Potom ich jednoducho prevŕtajú a navlečú na nohu lampy. Myšlienku ich výtvarného využitia použili aj ako námet na ručne potlačenú tapetu.
Dvojicu Doshi Levien zaujali obchody na indických trhoch. Vytvorila idealizovaný ateliér pre obchodníka, v ktorom sa pomiešali viaceré kultúrne prvky aj spôsoby výroby. Ich nádoba Matlo s filtračným systémom podľa vzoru terakotových nádob na chladenie vody či vyšívaný matrac majú dobré vyhliadky na sériovú výrobu.
Neobývaná krajina, apokalyptický pohľad na priemyselné zóny, cesty a rieky, ktoré nikam nevedú. To je videoinštalácia dizajnérskeho tímu Neutral. Pohyblivá, dotvorená snímka krajiny z vtáčej perspektívy pôsobí realisticky, no neexistuje. Ilúzia je aj súčasťou inštalácie Dannyho Browna. Predmety oživuje vďaka pohyblivým vzorom, ktoré na ne premieta. Na posteľnej bielizni nechá tancovať drobné postavičky, na bielych tanieroch vzory rozmanitých farieb a tvarov.
Príťažlivé sú vákuovo vyformované pohovky a stoličky Petra Traaga. Na ich výrobu použil kúsky zostatkových vlnených látok, z ktorých odsatím cez vyrezanú formu a vystužením vytvoril pohodlné sedadlá.
Proti uniformite
S témou sukňa sa zahrala dizajnérka Alison Willoughby. Tvar kruhu použila ako dokonalý strih pre sukne zavinované systémom škótskeho kiltu. Zdobí ich stovkami odznakov, pripínačiek, šnúrok od topánok či gombíkov. Na nosenie sú ťažké, pre módu inšpiratívne.
Výber tvorcov má na svedomí oddelenie architektúry a dizajnu British Council. Reaguje na uniformitu produkcie v globalizovanom svete, vyzdvihuje subjektívne vnímanie a ľudský prístup. Výstavu prvý raz videli návštevníci Bienále dizajnu v Lisabone pred dvoma rokmi. K prehliadke sa postupne pripojili aj zahraniční dizajnéri. Na Slovensku to bola Silvia Jokelová so známym konceptom Burda is dead.