SME

Víťaz

Dramatický príbeh o hľadaní zmyslu života a životných hodnôt. V boxerskom ringu proti sebe stoja po rokoch dvaja dávni priatelia i športoví súperi, aby vybojovali napriek únave a veku zápas za osobnú pravdu.

Hlavného hrdinu Valhara si zahral bývalý boxer a kaskadér Jaroslav Tomsa.Hlavného hrdinu Valhara si zahral bývalý boxer a kaskadér Jaroslav Tomsa.

OBJEDNÁVKOVÝ FORMULÁR NA FILM NÁJDETE ZA TÝMTO ODKAZOM.

Dramatický príbeh o hľadaní zmyslu života a životných hodnôt. Vboxerskom ringu proti sebe stoja po rokoch dvaja dávni priatelia išportoví súperi, aby vybojovali napriek únave a veku zápas za osobnúpravdu. Na jednej strane stojí Vinco Moravec, ekonomický námestníkveľkého podniku, s usporiadaným rodinným životom, na druhej straneVlado Valhar, opravár pneumatík bez pevného rodinného zázemia, s mladoumilenkou a napätým vzťahom k dospelej dcére. No s pocitom večnéhohľadania slobody. Sugestívny film režiséra Dušana Trančíka je týmnajlepším, čo v slovenskej kinematografii za posledné desaťročiavzniklo.

Denník SME spolu so Slovenským filmovým ústavom pre váspripravil ďalšiu filmovú edíciu. Séria Slovenský film 70. rokovnadväzuje na minuloročný projekt, v rámci ktorého sme vám prinieslinajlepšie filmy rokov osemdesiatych. Každý týždeň až do konca novembrasi budete môcť k denníku SME kúpiť v novinových stánkoch aj jeden zklasických filmov slovenskej kinematografie za cenu 99 korún. Informácie o edícii nájdete nawww.dvd.sme.sk. Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nechať niekoho vyhrať je iba gesto

Spomína režisér filmu a zároveň spoluautor námetu a scenára DUŠAN TRANČÍK.

Nakrúcali ste v roku 1978, bolo v tom čase ťažké urobiť takýto príbeh a takýmto spôsobom?

Bol som začínajúci režisér, nezaoberal som sa tým. Pamätám si len, že som bol veľmi nažhavený nakrúcať film.


Pôsobí dosť deprimujúco. To bol zámer?

Ak deprimujúco pôsobí, tak je to v idei filmu, ani nie v obrazoch Bratislavy, ktoré boli údajne na tie časy veľmi objavné. Teda nie prostredie bolo deprimujúce, ale potupa, ktorej sa každodenne diktatúra moci na nás dopúšťala. Snažili sme sa ju ukázať na minipríbehu bývalých športovcov, z ktorých ten kedysi porazený sa stal spoločenským víťazom, pretože vstúpil do strany, zatiaľ čo bývalý víťaz vo velterovej váhe skončil v pneuservise, pretože nechcel robiť špinavú kariéru, ako to bolo bežné.

SkryťVypnúť reklamu

Vybrali ste si box. Bola v tom symbolika?

Mohli sa stretnúť aj v krčme ako dvaja ľudia, ktorí sú jeden druhému niečo dlžní. Ale áno, bola v tom aj symbolika.

Stavili ste na nehercov. Aj v skutočnosti bývalý boxer Jaroslav Tomsa hral síce v mnohých českých filmoch, ale ako kaskadér.

Tomsa dovtedy myslím nebol známy, tento film ho aj trošku preslávil. Vybral som si ho, pretože to bol veľmi flexibilný a prístupný človek, veľmi priateľský. A ak chcete postaviť záverečnú scénu na strete dvoch bývalých boxerov, ktorí si rozdávajú facky v ringu, tak tam nemôžete dať amatérov.

A druhý hlavný hrdina, ktorý Valhara vyzval na odvetu?

Ten boxoval za Červenú hviezdu Bratislava. Bol to tiež veľmi prístupný človek, akurát, že v tom období bol činný ako príslušník Verejnej bezpečnosti, teda policajt, a táto okolnosť nebola najjednoduchšia pre jeho pôsobenie vo filme. Ale zvládol ju aj spoločensky veľmi dôstojne.

SkryťVypnúť reklamu
Dušan Trančík (2007).

Foto: Sita

Ani v ostatných úlohách sa neobjavili známi herci.

Chcel som ísť po linke, ktorá by príbeh zverifikovala, spravila ho pravdivejším. Buď pracujete s hercami, ktorí odčítajú všetky nuansy a postavíte film viac na hereckej kreativite, a druhý spôsob je trošku dokumentárny, že to vlastne celé "špiníte". Tento spôsob sa mi vtedy zdal mne vlastnejší.

Dokumentárne videnie vám viacerí pripomínajú. Z dnešného pohľadu je to už aj nostalgia, vo filme vidieť veci a miesta zabudnuté.

Je v tom veľa nostalgie, aj vydanie tohto DVD takto vnímam. Nejde tu zrejme len o umeleckú kvalitu diela, ale aj o historický fakt - je to vlastne film pre pamätníkov. Ide o to obohatiť videotéku o filmy, ktoré sa v tých rokoch nakrútili, pretože azda a - ja tomu stále verím - znamenali kontinuitu slovenskej kinematografie. Kontinuitu, ktorá bola v 90. rokoch dosť na kolenách.

SkryťVypnúť reklamu

Film nemá jednoduché posolstvo, núti na zamyslenie. Čo ste ním chceli povedať?

Vtedy sa mi zdalo blízke poľské kino morálneho nepokoja. Vždy som meral: Kto je skutočný víťaz? Čo sú skutočné hodnoty? Je morálnym víťazom ten, ktorý víťazstvo dá súperovi, pretože by ho ináč spoločensky znemožnil? Je to film o kompromise. O tom, že sme museli často darovať i kus samého seba, i kus svojho chcenia, svojej túžby, odlúpnuť kus svojho úsilia. Museli sme sa mnohých vecí vzdať - to je asi najlepšie povedané. Vzdali sme sa mnohých osobných, intímnych vecí, aby sme tu dokázali ďalej žiť.

Prečo teda nechal Valhar svojho súpera vyhrať?

To, že nechávate niekoho vyhrať, je iba gesto. Už ste vyhrali. Bolo jasné, že by ho už len zmasakroval, že by bol vyhral. Ale nebolo možné vyhrať. Vtedy neplatili pravé hodnoty. Súper si vynútil víťazstvo, tak ako si vynútili na nás istú pokoru, zhrbenosť, poníženosť. A nie všetci mali silu emigrovať, naozaj alebo vnútorne. To bola necitlivosť komunistického režimu, že nevidel, že v spoločnosti, ktorú riadi, možno viac ako 80 percent ľudí žije vo vnútornej emigrácii, nezúčastňuje sa citovo, ani intelektuálnym nasadením na budovaní spoločnosti. Ale toto sú veci všeobecne známe až banálne. Film Víťaz opakuje isté morálne postoje. Ľudská pamäť je však krátkodobá, takže isté hodnoty asi treba prízvukovať.

SkryťVypnúť reklamu

Iris Kopcsayová

Kto zvíťazil a v čom? Čo má v živote cenu?

Sme v druhej polovici sedemdesiatych rokov. Charta 77 otriaslasebaistotou normalizátorov, ktorí sa už začínali cítiť pevne v sedle.Celoštátna anticharta v ovzduší psychoteroru ponúkla svedomiu výhybkuna oportunistický kompromis. V týchto spoločenských súradniciach znovavstúpil na scénu Dušan Trančík, dokumentarista telom i dušou, ktorý sav partnerstve so scenáristom Tiborom Vichtom prezentoval príbehomdvojice mužov spojených cez pästiarsku minulosť. Niekdajší víťaz VladoValhar, na ktorého svet zabudol, si stačil osvojiť filozofiudobromyseľného Diogena, vegetuje si medzi zapratanou autodielňou,ubabranou krčmou, rozpadnutou rodinou a mladou milenkou. OšarpanejBratislave, ktorú si režim nemohol dať za rámček, vládne ovzdušieživotných čakární na štepkovskej Konečnej stanici, kde takmer všetciakoby len trpne vyzerali ten svoj vlak.

SkryťVypnúť reklamu

Kamera Viktora Svobodu je dokumentaristicky zrnitá, rozpohybovaná,strih rapsodicky úsečný, zvuk nefiltrovaný štúdiovými podmienkami.

Konflikt vnesie do Valharovho života telefonát niekdajšiehopästiarskeho soka. Po rokoch vyzve premožiteľa na odvetný zápas, lebonevie prežrieť svoju jedinú porážku z rúk človeka, ktorý to nikamnedotiahol a ešte si z toho ani veľa nerobí. Tak kunderovský majiteľkľúčov, vyznávač metódy a systematickej práce, zvyknutý manipulovať sľuďmi, vyprovokuje improvizátora Valhara ešte raz do ringu. Lenže podlhých peripetiách, ktoré tvoria jadro príbehu, sa z odvety kľujeďalšia porážka. Len úpenlivé oči súperovej manželky primajú Valharazahrať granda a zahodiť šancu. Vo vzduchu tak ostáva visieť otázka, ktovlastne zvíťazil a v čom. Teda, čo má v živote cenu.

SkryťVypnúť reklamu

Pri pohľade z dneška je Valhar bratom dnešných lúzerov. Moravcovpapaláš by dnes bol manažérom. Vlastne prečo bol? Je. Takouto novou, včase vzniku netušenou sociálnou hranou sa nám Víťaz prihovára dnes.Režisér interpretačne stavil na nehercov, ktorí kaleidoskopickejfarbistosti rázovitých postavičiek vdýchli autentizmus stotožnenia, akýsa kreatívnym herectvom ťažko dosahuje.

V zobrazení degeneratívnych procesov rozkladajúceho sa systému zašliautori až po hranicu možného a aj si to odskákali. Dívali sa však navíťazstvá aj porážky s odstupom, lebo oni vedeli, čo má v živote cenu.

Pavel Branko
Autor je filmový kritik.

Malý veľký film

Pohľad mladej generácie / Michal Baláž (21), študent scenáristiky.

Víťaz je - narábajúc triezvo, no presne s komornou atmosférou -filmom vysokých kvalít a skrytej hĺbky. Je to taký "malý veľký film"rozprávajúci o víťazstvách a prehrách životných, morálnych i osobných.Valhar nie je typický hrdina, dokonca ani typický antihrdina, je toojedinelý drsný zjav v slovenskej kinematografii, nie je to síce prvýboxer, ale Solanov Komínek (film Boxer a smrť, 1962) bol úplne iný typhrdinu. Trančíkov "opravár duší" Valhar sa vyrovnáva s problémami skôrexistenciálnymi - kríza stredného veku, odcudzenie od vlastnej rodiny,strata identity vo veľkom meste. Režisér, scenárista a kameramanpredstavujú surovú tvár Bratislavy z konca 70. rokov, s nesmiernymcitom pre dokumentárne zachytenie reality. Vynikajúca práca s motívmi aprirodzené vedenie hercov, citlivo napísaný scenár so zmyslom predetail a precízne vykreslenie postáv, ktorému nechýba humor anitrpkosť, aj tým je Víťaz výnimočný, jeden z najvydarenejších filmovnielen 70. rokov.

SkryťVypnúť reklamu


Filmy, ktoré tiež vznikli v roku 1978

  • Superman (VB), réžia: Richard Donner, hrajú: Marlon Brando, Gene Hackman, Christopher Reeve
  • Ponorka na dne (USA), réžia: David Greene, hrajú: Charlton Heston, Stacy Keach, Christopher Reeve
  • Cesta Rím - Neapol neprejazdná! (Tal./Fr./Zá. Nem./Šp.), réžia: Luigi Comencini, hrajú: Miou-Miou, Annie Girardot, Marcello Mastroianni
  • Kanibali 2 (Tal.), réžia: Sergio Martino, hrajú: Ursula Andress, Stacy Keach
  • Doppio delitto (Fr./Ta.), réžia: Steno, hrajú: Marcello Mastroianni, Ursula Andress, Peter Ustinov
  • Smrť na Níle (VB), réžia: John Guillermin, hrajú: Peter Ustinov, Jane Birkin, Bette Davis, Mia Farrow
  • Sanchezove deti (USA/Mexiko), hrajú: Anthony Quinn, Dolores del Rio, Bette Davis
  • Grécky magnát (USA), réžia: J. Lee Thompson, hrajú: Anthony Quinn, Jacqueline Bisset
  • Kto zabíja najlepších európskych šéfkuchárov? (USA/Tal./Fr./Záp. Nem.), réžia: Ted Kotcheff, hrajú: George Segal, Jacqueline Bisset, Philippe Noiret, Jean Rochefort
  • Zločin a la Neapol (Tal.), réžia: Sergio Corbucci, hrajú: Marcello Mastroianni, Ornella Muti, Renato Pozzetto, Michel Piccoli
  • Pokrvné puto (Tal.), réžia: Lina Wertmüller, hrajú: Sophia Loren, Marcello Mastroianni

Fakty o filme

SkryťVypnúť reklamu

Víťaz je po Koncerte pre pozostalých [1976] druhým Trančíkovýmcelovečerným hraným filmom a zároveň jeho druhou spoluprácou soscenáristom Tiborom Vichtom. Film vznikol na Kolibe v progresívnejšej2. tvorivej skupine Moniky Gajdošovej. Obaja tvorcovia, ktorí spolupracovali na námete a scenári, sa snažili vyhnúť akýmkoľvekideologickým vplyvom pri skúmaní otázky autentických hodnôt – témynáročnej a v 70. rokoch nie veľmi populárnej. Výsledkom jenekompromisný obraz spoločnosti, ktorý preveruje vtedajšie pokrivenéhodnoty v zmysle poľského filmu morálneho nepokoja. Zobrazenienekašírovaného života postáv odpozeraného z každodennej reality konca70. rokov 20. storočia sa nepozdávalo vtedajšiemu vedeniu, ktorékritizovalo neprikrášlený pohľad na súčasnosť ako „estetikuošklivosti“. Odhliadnuc od silnej témy je film výnimočný výbornouštúdiou reálov vtedajšieho mestského života. Dušan Trančík akovyštudovaný strihač, ktorý sa presadil úspešnými dokumentárnymifilmami, dbá o presné zachytenie šedej reality rýchlo rastúcejBratislavy v tej dobe. „Surovému“ spracovaniu reality napomáha ajkamera Viktora Svobodu, ktorý pri nakrúcaní používal iba prirodzenésvetlo. Trančík zveril hlavné i vedľajšie úlohy naturščikom, napríkladpostavu v živote menej úspešného, ale talentovanejšieho boxera stvárnilfilmový kaskadér z Barrandova Jaroslav Tomsa, bývalý boxer. Víťaz bolnakrútený za necelé dva mesiace s rozpočtom 4 281 005 Kčs.

SkryťVypnúť reklamu

Réžia: Dušan Trančík
Námet: Tibor Vichta, Dušan Trančík
Scenár: Tibor Vichta, Dušan Trančík
Kamera: Viktor Svoboda
Hudba: Svetozár Štúr
Strih: Alfréd Benčič
Zvuk: Pavol Sásik
Architekt: Ivan Kot
Kostýmy: Milan Čorba
Vedúci výroby: Štefan Gašparík

Hrajú: Jaroslav Tomsa [Vladimír Valhar, nahovoril Stanislav Dančiak], Jaroslav Pucher [Vinco Moravec], Dagmar Kováčiková [Viola], Pavla Božíková [Justína Kmeťková, Belanova dcéra], Gejza Maráky [Miki Belan, nahovoril Viktor Blaho], Juraj Králik [Imro Kmeťko, manžel Justíny Kmeťkovej], Kristína Sitárová [Božena Luknárová, bývalá Valharova manželka], Věra Uzelacová [Jana Moravcová, manželka Vinca Moravca], Eva Červená [Magda, Valharova dcéra], Karol Šmidke [Mojmír Šípoš, Magdin manžel], Henrich Velický [Karaba], Július Dzurek [doktor Luknár, manžel Boženy Luknárovej], Pavol Topoľský [Milan Moravec, syn Vinca Moravca], Mário Slivka [Rudo Moravec, syn Vinca Moravca], Juraj Bindzár [gitarista spevák] a ďalší.

SkryťVypnúť reklamu

Farba: farebný | Formát: klasický | Minutáž: 78 min. | Distibučná premiéra: 2. 3. 1979

Exteriéry: Zbehy, Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 900
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 940
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 757
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 879
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 743
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 564
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 870
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu