Hollywood 13. novembra (TASR) Snímka Munyurangabo o 15-ročnom chlapcovi z genocídou poznačenej Rwandy sa stala víťazným filmom medzinárodného filmového festivalu AFI Fest v Hollywoode. Prevažne americké publikum za najkrajší film označilo európske dielo o ochrnutom vydavateľovi Skafander a motýľ. V kategórii dokumentárnych filmov sa o cenu podelili tvorcovia filmov Afganské svaly a Operácia filmár.
Slávnostným galavečerom a severoamerickou premiérou filmu Láska v čase cholery sa v Hollywoode nedeľu v noci skončil festival AFI Fest. Porota v zložení Henry Bean, Joan Chenn, Isabal Coixet, Agnieszka Holland a John Ridley udelila hlavnú cenu celovečernému filmu kórejsko-amerického režiséra Lee Isaac Chunga Munyarangabo. Film bol predstavený na niekoľkých filmových festivaloch v Európe, v Kanade a v Brazílii, jeho premietanie v USA malo však na AFI Feste premiéru.
O každom festivalovom predstavení rozhodovali aj diváci. Najvyšší počet hlasov od nich dostal poetický film Juliana Schnabela Skafander a motýľ, naktútený podľa skutočného príbehu vydavateľa časopisu Elle Jeana-Dominiqua Baubyho. Ten zostal po rozsiahlej porážke imobilný a dokázal komunikovať len žmurkaním. Takmer bez možnosti komunikovať však nadiktoval román o svojom svete. Vyšiel knižne v roku 1997 krátko pred jeho smrťou a stal sa predlohou pre režiséra Juliana Schnabela.
Cenu za najlepší dokument udelili dánskemu režisérovi Andreasovi Dalsgaardovi za netradičný apolitický príbeh z moslimského prostredia. Vo filme Afganské svaly sprevádzajú filmári reprezentačný tím Afganistanu na majstrovskú súťaž Mr. Asia v kulturistike, čo je jeden z najpopulárnejších športov v tejto krajine. Islamskú problematiku spracovala aj Nina Davenportová, víťazka druhého dokumentárneho filmu Operácia filmár. Tá svoj dokument nakrútila počas pražského filmovania snímky Lieva Schreibera Všetko je osvietené. Ten si do svojho štábu ako asistenta pozval Iračana, ktorého príbeh o strate domova videl na hudobnej stanici MTV. Režisérka tak priniesla kuriózny príbeh o tom, ako sa dobré úmysly v reálnom svete deformujú. V rozhovore pre TASR uviedla, že americké publikum prijalo film s nevôľou, najmä kvôli častiam, v ktorých sú Američania zobrazení v negatívnom svetle. "Nemyslím si, že to bolo primerané, ale som rada, že môj film donútil ľudí zamyslieť sa," vysvetlila Davenportová.
Na AFI Feste sa americkému publiku po prvýkrát predstavili aj niektoré z filmov, ktoré krajiny nominovali ako národných zástupcov do súťaže o sošku Americkej filmovej akadémie. Veľký záujem divákov vyvolal rakúsky film Diablova dielňa a francúzsky animovaný film Persepolis, ktorý prišla do Hollywoodu slávnostne uviesť Catherine Deneuveová. Naopak rozpačité reakcie amerického publika zaznamenal kontroverzný rumunský film o potratoch Štyri mesiace, tri týždne a dva dni, ocenený Zlatou palmou v Cannes. Svoje oscarové nominácie predstavilo na festivale aj Mexiko (Silent Light) a Libanon (Karamel).
AFI Fest je pritom v Hollywoode neoficiálnym začiatkom oscarovej filmovej sezóny. Celosvetovú premiéru malo na ňom tento rok 18 filmov.
(spolupracovníčka TASR Mária Ondruchová) hy