Ferdinand vylepil Brunovi zaucho, až mu vypadli dva zuby. Ten ho totiž nezobral do bandy, ten druhý toho prvého zasa označil za žalobabu, veď to poznáme... Problémy jedenásťročných detí sa snažia kultivovane uhladiť ich rodičia.
Samozrejme, že nič nedoriešia, hoci načnú zopár aktuálnych celosvetových i lokálnych problémov. Stihnú sa však opiť, rozhádať a zničiť si najdrahšie, čo majú. To všetko v rámci bežných spoločenských konvencií, snažiac sa dodržiavať hodnoty západnej civilizácie – princípy krutosti, sebeckosti a bezohľadnosti.
Táto inteligentne bulvárna produkcia trvá presne toľko, ako daná téma v rámci obmedzenej obývačkovej konverzačnej komédie unesie. Navonok je všetko verbálne uhladené a realistické, čo však môže pôsobiť aj banálne. Yasmina Reza, francúzska autorka s krásne bohatými koreňmi, sa však veľmi vtipne dotýka aktuálnych tém skrytého i otvoreného násilia. Na jednom gauči sa za hodinu a pol vystriedajú všelijaké ľudské hystérie.
Poteší, že novú hru populárnej divadelnej autorky máme ešte skôr ako Francúzi. Prekladateľka Elena Flašková sa v dialógoch pohrala s každým slovíčkom, hercom dala dobré noty na divadelné akcie.
Absolútne presný bol Richard Stanke v postave advokáta. Provokatívne sa nudil, ustavične telefonoval, z letargie ho vytrhli len ponuky na cigaru či biely rum. Jeho nemé etudy pri jedení koláča či posúvaní pohárikov boli nezabudnuteľné. Oľge Belešovej sa v pozícii manželky darilo odbúravať svoju tradičnú komickú šaržu, niektoré scény by však zniesli väčšiu prirodzenosť. Viac civilnosti by nepoškodilo ani Anne Šiškovej, hoci jej Veronique, manželka poznačená umením a Afrikou, mala vtip i ráznosť.
Martin Horňák úspešne prezentoval typ človeka bez ambícií. Škoda, že tiež nedokázal odolať pokušeniam na prvoplánovú sladkosť (v telefonátoch s mamou). Scénografka Eva Rácová opäť našla účelné architektonické riešenie na zútulnenie problematickej scény Divadla Aréna. Jej scéna je trendová, kostýmy adekvátne dokresľujú charakter postáv.
Divadelné situácie majú švih, gradáciu, milú záverečnú pointu. Produkcia režisérky Sone Ferancovej patrí určite k najelegantnejším bulvárom z posledných rokov. Yasmina Reza má opäť u nás šťastie na nepatetickú, štýlovú produkciu.
Divadlo Aréna Bratislava
Yasmina Reza: Boh masakra
Preklad: Elena Flašková
Dramaturgia: Martin Kubran
Réžia: Soňa Ferancová
Hrajú: Anna Šišková, Martin Horňák, Oľga Belešová, Richard Stanke
Premiéra: 8. novembra 2007