BRATISLAVA 14. novembra (SITA) - Neobvyklá kombinácia hudobníkov a vizuálnych tvorcov, ktorí sa pohybujú na hranici medzi filmom, hudbou a výtvarným umením sa stretne na festivale živého obrazu NEXT LIFE VISUAL. Prehliadka bude v bratislavskom kultúrnom centre A4-nultý priestor 24. až 25. novembra. Organizátori tematicky zjednotili pojem „živý vizuál“, ktorý predstavuje rýchlo sa rozvíjajúci žáner súčasného umenia. Vzťahuje sa na prácu s pohyblivým obrazom, ktorý vzniká v reálnom čase a jeho charakteristickým prvkom je spojenie zvukového a obrazového signálu. Najrozšírenejšou a najznámejšou vetvou živého vizuálu je videoprojekcia známa ako Vj-ing, ktorá sprevádza koncerty a napĺňa tanečné kluby najčastejšie elektronickej hudby. Predstavia sa performance tvorcovia z Čiech, Slovenska a Poľska. Festival NEXT LIFE VISUAL má ambíciu nultým ročníkom začať tradíciu akcií, zameraných na nové a hraničné žánre v audiovizuálnej kultúre, kde obraz aj zvuk tvoria jedinečnú a zároveň rovnocennú kombináciu.
Sobotňajšie popoludnie odštartuje lektorované premietanie venované histórii abstraktnej filmovej avantgardy s ukážkami diel experimentálnych legiend ako Ruttman, Richter, Len Lye, Whitney či Harry Smith. Prvý večer venovali organizátori plodnej komunite moravských umelcov. Tú bude reprezentovať brnenská výtvarníčka Magdaléna Hrubá, ktorá za pomoci jednoduchej projekčnej technológie a vrstiev fólií a predmetov vytvára spontánnu hru svetla a tvarov. Kapela snů vystúpi po prvý raz v Bratislave a tvoria ju slovenský elektronicko-akustický hudobník Slávo Krekovič a Jonatán Pastirčák, známy z mladého dua Tucan. Po brnenskej trojprojekcii Michala Kindernaya, Petra Kocourka a Filipa Cenka ukončí program sólo Filip Cenek ako VJ Věra Lukášová. Cenek pracuje s mnohými štýlmi, od animácie, inštalácie, prelínania prostredí, morfingu, práce s textom, až po minimalistický pohyb jediného záberu. Audiovizuálne zoskupenie Opuka sa zrodilo v industriálnom Zlíne, kde pod vplyvom rôznych hudobných štýlov pocítilo potrebu experimentovať a manipulovať so zvukom svojským spôsobom. V hudbe Radka Herolda môžeme počuť abstraktné soundscapes, click-n-cutové postupy, elektroniku i akustiku, kým v obraze Dušana Urbanca nachádzame široké spektrum vizuálnych postupov, siahajúcich až k zoskupeniu Moire a začiatkom Vjingu v Čechách.
Nedeľňajšie popoludnie bude patriť diskusii Comp Camp, venovanej technikám a technológiám, s ktorými vizualisti pracujú. Záujemcovia sa na nej môžu zúčastniť osobne, alebo virtuálne prostredníctvom vysielania internetového rádia Tlis. Na diskusiu zavíta aj najvýraznejšia postava slovenského Vj-ingu Zdeno Hlinka, ktorý predstaví vlastný softvér Circulation. Koncert odštartuje poľský tandem Zarzeka – Buschmann.
Domácu scénu bude zastupovať Peter Gonda alias VJ gnd, ktorého bude sprevádzať Čech Michail Cabowitz. Projekt Mikroloops českého experimentálneho filmára Martina Blažíčka a jeho dvoch zvukových umelcov – Lasonicka a Cabowitza je dôkazom, že klasický 16mm film je aj v čase digitálnych technológií stále živé a nevyčerpané médium. Festival ukončí improvizovaný Vjam session, v ktorom sa tvorcovia pokúsia vytvoriť obrazovo-zvukového performance.
Informácie agentúre SITA poskytla PR manažérka A4-nultého priestoru Lenka Bednárová.
bz;lu;pe