SME

Obzretie za Benátkami

Päť mesiacov, 76 krajín a 285 000 návštevníkov. Veľkolepé – treba súhlasiť s prezidentom Bienale Benátky Davidom Croffom. Po prvý raz sa toto podujatie zaradilo do európskeho kontextu, keď vyhlásilo „veľkú cestu“ za súčasným umením.

Znamenalo to navštíviť počas leta 2007 okrem Bienále Benátky aj veľtrh Art 38 v Bazileji, Docuenta 12 v Kasseli a prehliadku Sochárske projekty v Münsteri.

Organizátori si uvedomili, že divák, ktorý hľadá umelecký zážitok na výstavách aktuálneho výtvarného diania, respektíve toho, čo kurátori za aktuálne považujú, je jedinečný a potrebuje zvýšenú pozornosť. Mysli zmyslami, cíť mysľou (Think with the Senses, Feel with Mind) bolo názvom i výzvou bienále, s podtitulom Umenie v prítomnosti (Art in the Present).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jeho riaditeľ a kurátor Robert Storr, prvý kritik umenia z USA, ktorý túto funkciu vo viac ako storočnej histórii podujatia získal, naplnil výzvu adresovanú súčasnému svetu.

Ako tkanina

Jeho rola nebola ľahká: v roz­merných priestoroch pôvod­né­ho talianskeho pavilónu v Giar­­dini aj v obrovských halách Arzenálu prezentoval výber z tvor­by umelcov celého sveta, pričom nevynechal ani výz­nam­né osobnosti, ani autorov tvoria­cich mimo euroamerické­ho kontextu, z krajín považova­ných za kultúrne marginálne.

Kompletizoval globálny prehľad toho, čo podľa neho výtvarne najsugestívnejšie vyjadruje súčasnosť, a tak dopovedal panorámu expozícií národných pa­vilónov. Odmietol abstrahované členenie problematiky do vyhranených štýlov. Naopak, pri­rovnávajúc výtvarné umenie k tkanine s rozstrapkanými ok­rajmi, akceptoval aj tie autorské programy, ktoré sa dajú len ťažko zaradiť do výstav koncipovaných prísne teoreticky, a preto často ostávajú bokom.

SkryťVypnúť reklamu

Protirečivosť sveta

K slovu sa dostali nezávislí umelci Afriky a čierny kontinent mal aj svoj samostatný výstavný priestor, napríklad Chéri Samba. Aj u nás je známy z projektu Rezonancie. Jeho mnohofigurálne naratívne výjavy adresujú výčitky politickým elitám za genocídy.

Ďalší, neznámi či málo známi autori z Argentíny, Mexika, Brazílie, Kolumbie, Maroka, Nikaraguy, Indie, Palestíny, Ruska i z bývalých socialistických republík Rumunska, Bulharska, dokonca Srbska, dotvárali názorovo pluralitnú pano­rá­mu. Tradične nechýbali umel­­­ci z Číny, ktorí dopĺňali prezentáciu japonských, austrálskych a juhokórejských autorov.

Spoločným menovateľom väč­­­­šiny prác bolo zaujatie protirečivosťou súčasného sveta: ľahostajnosť absentovala. Mnohé sa vyjadrovali k jeho traumám a poukazovali na všadeprítomnosť vojny, biedy a smrti.

SkryťVypnúť reklamu

Expozícia však prezentovala aj tvorbu autorov, ktorí vidia svet inak a teší ich jeho radostný chaos. Dopĺňali ju kolekcie viacerých významných autorských, zväčša ešte žijúcich osobností, ktoré zažiarili v minulých desaťročiach, no niektoré sú už dlho mimo záujem významných kurátorov. Ich tvorbu považujú za neaktuálnu, muzeálnu hodnotu. (Napríklad Ellsworth Kelly, Robert Ryman, Sol LeWitt, Sigmar Polke, Valie Export.)

Francúzsky pavilón

Národné pavilóny vnímali tému bienále ako zmysluplnú výzvu: mnohé z nich prezentovali tvorbu autorov, ktorým je blízka sociálna či protivojnová tematika, i téma smrti. K nej sa upla aj dokonalosťou presvedčivá inštalácia Ireny Jů­zovej s názvom Kolekcia - Série v českom a slovenskom pavilóne (na snímke autorky).

SkryťVypnúť reklamu

Okrem španielskej expozície Kúsky raja (Paradiso Spezzato alebo Paraiso Fragmentado) via­cerých autorov postavenej na médiách fotografie a videoinštalácií, zaujal najmä francúzsky pavilón. Sophie Calle. Presvedčila, že aj rozprávanie osobného príbehu je zmysluplná, ak je v jej výsledku koncentrovaný nielen výtvarný talent a čas, ktorý mu venovala, ale aj pozornosť k výpovediam iných, ktorí nimi potvrdzujú hodnotovú orientáciu našich životov.

Pre frankofónneho diváka sa v jej projekte, kde kombinovala fotografie s videoprezentáciami prednesu, spevu, i tanca s osobnou korešpondenciou, odborný­mi stanoviskami a literárnymi textami otvárali nekonečné mož­nosti čítania samotného diela i dejín kultúry komunikácie a medziľudských vzťahov.

Autor: Zuzana Bartošová (Autorka je historička a kritička umenia, pracuje v Ústave dejín umenia SAV)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 102
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 308
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 861
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 818
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 537
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 377
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 153
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 443
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 233
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 780
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 211
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 027
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 438
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 470
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu