SME

Róbert Švéda: Na Dvojke by som demaskoval Vianoce

V škole mu vraveli, že tak, ako nakrúca on, sa filmy nerobia. Ale Róbert Švéda sa nenechal odradiť. Démonov nerobil preto, aby s nimi víťazil na festivaloch a aby sa páčili...

Róbert Švéda (1975). Film Démoni je jeho autorským celovečerným debutom a zároveň doktorandským projektom na VŠMU. Teraz už pracuje na filme Čubírková, príbehu z päťdesiatych rokov o agresívnej vrahyni.Róbert Švéda (1975). Film Démoni je jeho autorským celovečerným debutom a zároveň doktorandským projektom na VŠMU. Teraz už pracuje na filme Čubírková, príbehu z päťdesiatych rokov o agresívnej vrahyni. (Zdroj: ROBO ŠVÉDA)

V škole mu vraveli, že tak, ako nakrúca on, sa filmy nerobia. Ale Róbert Švéda sa nenechal odradiť. Démonov nerobil preto, aby s nimi víťazil na festivaloch a aby sa páčili. Preto ho veľmi pre­kvapilo, keď ho v novinách prirovnali k populárnemu francúzskemu režisérovi Francoisovi Ozonovi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo s vami porovnanie s Ozonom spravilo?

„Hľadám, čo je za tým. Že by preto, že som nakrútil autorský film a o ženách? Kedysi som mal Ozona veľmi rád, keď som bol v porote na Berlinale, za jeho film Dažďové kvapky na rozpálených kameňoch som dokonca bojoval. Potom sme sa však rozprávali a ja som zistil, že ten chlapec sa chce alebo musí páčiť. Ja sa páčiť nechcem. Aspoň zatiaľ. Démoni sú školský film, a tak som si povedal, že ním nikomu nemusím liezť do zadku. Tvorca si má raziť vlastnú cestu."

SkryťVypnúť reklamu

S účasťou na festivale sa to vylučuje?

„Festivaly vyvíjajú na filmárov tlak. Ak sa tam chcú dostať, musia spraviť niečo festivalové. Nevravím, že sa na nich neoceňujú aj dobré filmy, ale ročne vzniká mnoho lepších. Festivaly viním za to, že filmové umenie už istý čas stagnuje. Že filmová reč sa zúžila na festivalové esperanto. Podľa mňa sa na to musia filmári vykašľať a začať nakrúcať inak.“

Napríklad debutanti?

„Lenže už aj debutanti sú pod tlakom. Túžia byť ocenení, lebo cena je jediným platným ohodnotením kvality. Študenti podliehajú súťaživosti, chcú byť lepší ako ich spolužiaci, ako ich pedagógovia. Chcú si dokazovať, že sú dobrí, že sa dostanú na festivaly a to asi nie je ten správny vývoj.“

Vy ste boli v škole iný?

„Vyhýbal som sa tradičným spôsobom rozprávania a bol som sklamaný, že som pri tom ostal sám. Vidím, že už nie je dôležité, ako filmy nakrúcať, ale ako napísať dobrý príbeh a vypracovať grant. Ja to vnímam ako krízu filmu.“

SkryťVypnúť reklamu

Váš film sa naozaj nepodobá na nič, čo u nás bolo v poslednom období nakrútené. Kde sa to vo vás vzalo?

„Neviem. Možno, že už nikdy taký film nenakrútim, ale zasa, už v škole som k nemu smeroval. Hádal som sa s inými filmármi, keď niektorým mojim filmom vyčítali napríklad pomalé tempo. Ale čo to je, pomalé tempo? Nemám azda počúvať človeka len preto, že rozpráva pomaly? A čo keď hovorí niečo zaujímavé?“

Boli aj vaše témy iné, ako si zvykli vyberať spolužiaci?

„My sme boli rozdielni. Ja som bol jediný, kto nebol z Bratislavy. A kým moji spolužiaci chceli nakrúcať o stále väčších a väčších témach, ja som také témy vždy bagatelizoval. Nie som autorom veľkých gest, neviem heroizovať.“

Tento film ste robili päť rokov. To je vo vašom veku veľmi veľa. Životné rozpoloženie sa vám medzitým nezmenilo?

SkryťVypnúť reklamu

„Nie, ja som depresívny stále.“

Vám nerobí problém priznať smútok, rozčarovanie, dezilúziu?

„Neviem. Snažil som sa analyzovať svoj sebaklam. Myslel na to, ako si vieme nahovárať, že máme ús­pech, že nás majú ľudia radi a že sme skvelí. Najmä na Vianoce sa nám to darí. Ohúrime sa svetielkami a sviatočným stolom. Preto som skúsil nakrútiť dezilúzny film, nech vidno, koľko toho sebaklamu máme a koľko námahy treba, aby sme ho zničili.“

Viete si predstaviť, že Démonov vysiela Slovenská televízia každý rok na Vianoce?

„Ale hej. Aj pár ľudí mi už po premiére povedalo, že na Dvojke si ho vedia predstaviť aj každý rok. Niekto chce vidieť Popolušku, niekto zas potrebuje Via­noce demaskovať Démonmi.“

Dnes ste dospelý človek, idete s filmom do kina - ne­zdalo sa vám zvláštne, že vás pritom hodnotia učitelia v škole?

SkryťVypnúť reklamu

„Zdalo a bolo to strašné. Aj som sa kvôli niektorým mojim filmom s istými ľuďmi pohádal. Vraveli mi, že to nie je divácke rozprávanie. Odhovárali ma, že takto film nefunguje. Toto je však moja metóda, takto to vidím ja. Skúste sa na to tak pozrieť aj vy.“

V Démonoch sú strohé dialógy. Bolo to vedomé odmietanie našej dramaturgickej tradície, že všetko musíme vysvetliť?

„Myslím si, že diváka podceňujeme. Všetko mu chceme povedať polopate. Asi, ako keď vo Philadelphii hovorí Denzel Washington: O. k., ale povedzte mi to ako štvorročnému decku. Je však toto aj princíp umenia? Naozaj treba nakrúcať polopatistické filmy?“

Démoni už majú aj verziu s anglickými titulkami, počítate teda aj vy s nejakým festivalom?

„Ale áno, keď už sa niečo vyrobí, nech to žije. No nemám s ním veľké ambície, zdá sa mi, že v zahraničí nebude čitateľný. Démoni nie sú tým správnym obrazom, ako chce Západ vidieť Východ. Bol by som však rád, keby sa dostali do klubov, tam by bol určite spestrením.“

SkryťVypnúť reklamu

Mať nový slovenský film ešte stále nie je úplne normálne. Okolo každého sú vždy veľké reči, ako to na vás pôsobí?

„Je to hrozná vec, niekedy až frustrujúca. Udalosťou je to pri tom len pre niekoľkých zainteresovaných. Niekto na ten film čaká ako holub na omrvinku, niekto ako sup na zdochlinu. Neviem, čo možno očakávať od filmu s najnižším rozpočtom v dejinách slovenskej kinematografie – pri návštevnosti, akú naše filmy majú. Každopádne ma prekvapili vrelé reakcie divákov po premiérových predstaveniach. Niekto sa dokonca na jemnom humore smiali, niekto aj plakal. Nemožno to povedať o niektorých recenzentoch, ale na to si vraj mám zvykať. Tak si zvykám.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  4. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  5. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Čo bude toto leto in?
  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  5. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  6. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  7. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 543
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 164
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 955
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 527
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 036
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 949
  7. Čo bude toto leto in? 2 781
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 666
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 771
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 931
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 843
  4. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 229
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 083
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 862
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 626
  8. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 612
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťZatvoriť reklamu