SME

Róbert Švéda: Na Dvojke by som demaskoval Vianoce

V škole mu vraveli, že tak, ako nakrúca on, sa filmy nerobia. Ale Róbert Švéda sa nenechal odradiť. Démonov nerobil preto, aby s nimi víťazil na festivaloch a aby sa páčili...

Róbert Švéda (1975). Film Démoni je jeho autorským celovečerným debutom a zároveň doktorandským projektom na VŠMU. Teraz už pracuje na filme Čubírková, príbehu z päťdesiatych rokov o agresívnej vrahyni.Róbert Švéda (1975). Film Démoni je jeho autorským celovečerným debutom a zároveň doktorandským projektom na VŠMU. Teraz už pracuje na filme Čubírková, príbehu z päťdesiatych rokov o agresívnej vrahyni. (Zdroj: ROBO ŠVÉDA)

V škole mu vraveli, že tak, ako nakrúca on, sa filmy nerobia. Ale Róbert Švéda sa nenechal odradiť. Démonov nerobil preto, aby s nimi víťazil na festivaloch a aby sa páčili. Preto ho veľmi pre­kvapilo, keď ho v novinách prirovnali k populárnemu francúzskemu režisérovi Francoisovi Ozonovi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo s vami porovnanie s Ozonom spravilo?

„Hľadám, čo je za tým. Že by preto, že som nakrútil autorský film a o ženách? Kedysi som mal Ozona veľmi rád, keď som bol v porote na Berlinale, za jeho film Dažďové kvapky na rozpálených kameňoch som dokonca bojoval. Potom sme sa však rozprávali a ja som zistil, že ten chlapec sa chce alebo musí páčiť. Ja sa páčiť nechcem. Aspoň zatiaľ. Démoni sú školský film, a tak som si povedal, že ním nikomu nemusím liezť do zadku. Tvorca si má raziť vlastnú cestu."

SkryťVypnúť reklamu

S účasťou na festivale sa to vylučuje?

„Festivaly vyvíjajú na filmárov tlak. Ak sa tam chcú dostať, musia spraviť niečo festivalové. Nevravím, že sa na nich neoceňujú aj dobré filmy, ale ročne vzniká mnoho lepších. Festivaly viním za to, že filmové umenie už istý čas stagnuje. Že filmová reč sa zúžila na festivalové esperanto. Podľa mňa sa na to musia filmári vykašľať a začať nakrúcať inak.“

Napríklad debutanti?

„Lenže už aj debutanti sú pod tlakom. Túžia byť ocenení, lebo cena je jediným platným ohodnotením kvality. Študenti podliehajú súťaživosti, chcú byť lepší ako ich spolužiaci, ako ich pedagógovia. Chcú si dokazovať, že sú dobrí, že sa dostanú na festivaly a to asi nie je ten správny vývoj.“

Vy ste boli v škole iný?

„Vyhýbal som sa tradičným spôsobom rozprávania a bol som sklamaný, že som pri tom ostal sám. Vidím, že už nie je dôležité, ako filmy nakrúcať, ale ako napísať dobrý príbeh a vypracovať grant. Ja to vnímam ako krízu filmu.“

SkryťVypnúť reklamu

Váš film sa naozaj nepodobá na nič, čo u nás bolo v poslednom období nakrútené. Kde sa to vo vás vzalo?

„Neviem. Možno, že už nikdy taký film nenakrútim, ale zasa, už v škole som k nemu smeroval. Hádal som sa s inými filmármi, keď niektorým mojim filmom vyčítali napríklad pomalé tempo. Ale čo to je, pomalé tempo? Nemám azda počúvať človeka len preto, že rozpráva pomaly? A čo keď hovorí niečo zaujímavé?“

Boli aj vaše témy iné, ako si zvykli vyberať spolužiaci?

„My sme boli rozdielni. Ja som bol jediný, kto nebol z Bratislavy. A kým moji spolužiaci chceli nakrúcať o stále väčších a väčších témach, ja som také témy vždy bagatelizoval. Nie som autorom veľkých gest, neviem heroizovať.“

Tento film ste robili päť rokov. To je vo vašom veku veľmi veľa. Životné rozpoloženie sa vám medzitým nezmenilo?

SkryťVypnúť reklamu

„Nie, ja som depresívny stále.“

Vám nerobí problém priznať smútok, rozčarovanie, dezilúziu?

„Neviem. Snažil som sa analyzovať svoj sebaklam. Myslel na to, ako si vieme nahovárať, že máme ús­pech, že nás majú ľudia radi a že sme skvelí. Najmä na Vianoce sa nám to darí. Ohúrime sa svetielkami a sviatočným stolom. Preto som skúsil nakrútiť dezilúzny film, nech vidno, koľko toho sebaklamu máme a koľko námahy treba, aby sme ho zničili.“

Viete si predstaviť, že Démonov vysiela Slovenská televízia každý rok na Vianoce?

„Ale hej. Aj pár ľudí mi už po premiére povedalo, že na Dvojke si ho vedia predstaviť aj každý rok. Niekto chce vidieť Popolušku, niekto zas potrebuje Via­noce demaskovať Démonmi.“

Dnes ste dospelý človek, idete s filmom do kina - ne­zdalo sa vám zvláštne, že vás pritom hodnotia učitelia v škole?

SkryťVypnúť reklamu

„Zdalo a bolo to strašné. Aj som sa kvôli niektorým mojim filmom s istými ľuďmi pohádal. Vraveli mi, že to nie je divácke rozprávanie. Odhovárali ma, že takto film nefunguje. Toto je však moja metóda, takto to vidím ja. Skúste sa na to tak pozrieť aj vy.“

V Démonoch sú strohé dialógy. Bolo to vedomé odmietanie našej dramaturgickej tradície, že všetko musíme vysvetliť?

„Myslím si, že diváka podceňujeme. Všetko mu chceme povedať polopate. Asi, ako keď vo Philadelphii hovorí Denzel Washington: O. k., ale povedzte mi to ako štvorročnému decku. Je však toto aj princíp umenia? Naozaj treba nakrúcať polopatistické filmy?“

Démoni už majú aj verziu s anglickými titulkami, počítate teda aj vy s nejakým festivalom?

„Ale áno, keď už sa niečo vyrobí, nech to žije. No nemám s ním veľké ambície, zdá sa mi, že v zahraničí nebude čitateľný. Démoni nie sú tým správnym obrazom, ako chce Západ vidieť Východ. Bol by som však rád, keby sa dostali do klubov, tam by bol určite spestrením.“

SkryťVypnúť reklamu

Mať nový slovenský film ešte stále nie je úplne normálne. Okolo každého sú vždy veľké reči, ako to na vás pôsobí?

„Je to hrozná vec, niekedy až frustrujúca. Udalosťou je to pri tom len pre niekoľkých zainteresovaných. Niekto na ten film čaká ako holub na omrvinku, niekto ako sup na zdochlinu. Neviem, čo možno očakávať od filmu s najnižším rozpočtom v dejinách slovenskej kinematografie – pri návštevnosti, akú naše filmy majú. Každopádne ma prekvapili vrelé reakcie divákov po premiérových predstaveniach. Niekto sa dokonca na jemnom humore smiali, niekto aj plakal. Nemožno to povedať o niektorých recenzentoch, ale na to si vraj mám zvykať. Tak si zvykám.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 973
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 142
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 976
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 520
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 454
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 965
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 463
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 537
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 463
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 381
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 357
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu