František z Assisi je dramaturgicky šťastnou voľbou a nielen pre prešovský kraj známy svojou religiozitou. Život tohto askétu sa totiž neodohrával v asketickej dobe, scenár teda nemal núdzu o dramatické scény. Posolstvo chudoby tiež nezaškodí sem–tam v dnešných časoch konzumu pripomenúť.
Nemá zmysel zamýšľať sa ani nad tým, či je správne takého „alternatívca“ prezentovať v rámci mainstreamového žánru. Nie je to prvý muzikál, ktorý siaha po podobnej téme.
Libreto, ktoré si napísal režisér Martin Kákoš, nemá síce nijakú špecifickú poetiku, je však vystavané zručne, logicky, čitateľne, prakticky bez hluchých miest. Piesňové texty Martina Sarvaša naň nadväzujú veľmi prirodzene. Nepodarilo sa síce vyhnúť niektorým zle zahraným patetickým scénam, daňou žánru je aj zromantizovanie a istý posun vo vzťahu Františka a Kláry, ktorá mala mať v čase Františkových mladíckych výbojov len 12 rokov. Aj táto love story však zostala viac–menej v hraniciach vkusu.
Scéna so Sultánom, ktorého sa podľa legendy sv. František pokúšal obrátiť na vieru, je síce pomerne extravagantnou vložkou, pôsobí však tak trochu ako výstup Piláta v muzikáli Jesus Christ Superstar. Režisér si však decentne poradil s náročnou scénou na hore, kde sa Františkovi zjavili na rukách stigmy, i so smrťou tohto svätca. Ak by ste po hudobnej stránke chceli od tohto titulu niečo viac ako veľmi slušný pop, nedostanete to. Hudba Gaba Dušíka si však diváka získava od prvej pesničky, skladateľ navyše veľmi dobre vystihol dramatické situácie a nálady.
Choreograf Jaroslav Moravčík dal do tejto produkcie dušu, vynikajúco viedol smrť či čiernych rytierov. Je cítiť aj podporu zdatných tanečníkov z folklórneho PUĽS–u.
Výtvarník Pavol Andraško ovládol scénu jednoduchými prvkami, kostýmy Ľudmily Várossovej prispievajú k celkovému profesionálnemu obrazu diela. Prešovskému divadlu do budúcnosti doprajem aj menej viditeľné mikroporty.
Projekt mal veľké šťastie na protagonistu. Hosťujúci Marek Geišberg alternovaný domácim Miroslavom Bodokim podal síce na tretej premiére už spevácky unavený výkon, jeho charizma a jemné vystupovanie sú však očividné. Vynikajúcim typom bol aj Boris Srmík v úlohe Františkovho verného druha Leva. Individuálne výkony sú síce herecky i spevácky kolísavé, celkovo však súbor náročnú úlohu zvládol. Nový muzikál je nadštandardným dielom aj v rámci plodnejšej českej muzikálovej scény.
Divadlo Jonáša Záborského Prešov: František z Assisi
Libreto a réžia: Martin Kákoš
Hudba: Gabo Dušík, hudobné naštudovanie Július Selčan, st., texty piesní: Martin Sarvaš
Scéna: Pavol Andraško, kostýmy: Ľudmila Várossová, choreografia: Jaroslav Moravčík
Hrajú: Marek Geišberg/ Miroslav Bodoki, Boris Srník, Ľudmila Dutková/Stanislava Pázmanyová, Martin Hudec/Štefan Hundža, Jožo Stražan, Jitka Krišková/Elena Kušnierová a ďalší
Premiéra: 16. , 17. a 18. 11. 2007