Sú dva westerny, ktoré umeleckou úrovňou vysoko presahujú bežný štandard svojho žánru. K svetovému publiku sa dostávajú v originálnej, zreštaurovanej podobe až teraz, po mnohých desaťročiach.
Jedným je monument Nebeská brána Michaela Cimina z roku 1980, druhým o sedem rokov starší Pat Garrett a Billy the Kid Sama Peckinpaha.
Nebeská brána bola najdrahším projektom v dejinách kinematografie a zruinovala štúdiá United Artists. Pat Garrett a Billy the Kid boli filmom nízkorozpočtovým.
Oba po neúspešných testovacích premietaniach producenti prestrihali podľa svojho – i napriek protestom autorov. Predstaviteľ Billyho Kida Kris Kristofferson spomína, že keď Peckinpah prvý raz videl skomolenú verziu svojej snímky, od hnevu sa na protest vymočil na filmové plátno. Nedosiahol tým nič. Svet celé roky poznal jedno z jeho najlepších diel tak, ako chceli všemocné štúdiá MGM.
Neskôr sa strihač Roger Spottiswoode pokúsil zostaviť vernejšiu verziu podľa Peckinpahových režijných poznámok. V roku 1988 vznikla ďalšia verzia, prispôsobená televíznemu formátu i vkusu divákov, ktorá sa neskôr objavila aj na videokazetách a DVD. Začiatkom nášho desaťročia sa tím odborníkov pustil do reštaurovania a zároveň rekonštruovania diela.
Výsledok predstavili vlani, 25 rokov od Peckinpahovej smrti. Ešte v minulom roku sa snímka na DVD dostala u nás do predaja, no až teraz ju môžeme vidieť tak, ako si to autor predstavoval – v kine, spoločne a na veľkom plátne.
Paralely s Nebeskou bránou pokračujú: oba filmy sú civilné, hyperrealistické až naturalistické, no napriek tomu nabité poéziou, vyhýbajú sa žánrovým stereotypom i divokým akčným scénam, odvážne pracujú s obrazom, kamerou, farebnosťou a stoja na hereckých výkonoch. V oboch stvárnil hlavnú úlohu Kris Kristofferson – u Peckinpaha v spoločnosti Boba Dylana a Jamesa Coburna. Dylan pre film napísal aj pesničky, aj tú dnes takú populárnu Knocking on Heaven's Door.
Tak, ako Divoký západ prestáva byť divokým a civilizuje sa, rozpadáva sa i priateľstvo pištoľníkov Patricka Forda Garretta a Henryho McCarthyho, zvaného Billy the Kid. Z Garretta sa dokonca stal šerif. Guvernér Lew Wallace (historická postava, autor románu Ben Hur, v podaní Jasona Robardsa) mu v mene poriadku, bezpečnosti a pokroku káže bojovať proti Billymu a jeho bande.
Súperi na život a na smrť však neprestali byť priateľmi. Namiesto nenávisti pociťujú smútok z poznanej nevyhnutnosti – podobne ako hrdinovia nového westernového eposu Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom, ktorý sa do našich kín dostane v decembri. Ten na Peckinpahove aj Ciminove dielo vedome nadväzuje formou i poéziou.
Je príjemné vedieť, že sa v našich kinách premietajú aj také filmy, v ktorých ešte zbesilá akcia nenahradila rozum ani cit. Ešte príjemnejšie je vidieť ich.
Pat Garrett a Billy The Kid sú teraz v našich kinách vďaka Projektu 100.