Frajerské je vedenie Bratislavského bábkového divadla, lebo si z času na čas dovolí pracovať s náročnou predlohou. Tak hovorí režisér Jozef Bednárik, ktorý si po niekoľkých pozoruhodných dielach vytvorených v tomto divadle vzal teraz na paškál muzikál pre deti.
Anglický muzikál Chu Chin Chow na motívy rozprávky Ali Baba a štyridsiať zbojníkov vznikol pred 90 rokmi ako prelomové dielo herca, režiséra a spisovateľa Oscara Aschea a hudobníka Frederica Nortona. Na rozsiahlej úprave arabského príbehu v európskom podaní pracoval režisér s dramaturgom Petrom Palíkom a Evou Fifikovou z divadla Aréna.
Rodinná šou bez slonov
„Bude to moja rozlúčková inscenácia, a tak som sa rozhodol pre muzikál,“ hovorí režisér Bednárik o ponuke, ktorú po štyroch rokoch v tomto divadle dostal. Bratislavské bábkové divadla sa s ním, samozrejme, rozlúčiť nechce, veď za vyše dvadsať rokov vytvoril preň cenné tituly - Gulliverove cesty, Čarovnú flautu, Nápoj lásky či Luskáčika.
„Mali sme plány s veľkým muzikálom, no práva sú drahé a podmienky obmedzené,“ hovorí Bednárik. „Keď som v muzikálovom lexikóne zistil, že Ču Čin Čau je vlastne rozprávka o Ali Babovi, povedal som si, to je to, čo by bavilo nielen deti.“
Majitelia práv boli nadšení, že ktosi si na ich muzikál ešte spomenul. Aj preto dostali slovenskí tvorcovia pri úpravách predlohy voľnú ruku. „Je to rarita, ktorá ťaží z revue. V príbehu o dvoch bratoch vystupuje nielen štyridsať zbojníkov, ale aj celý hárem, tridsať zlatníkov či šesť slonov,“ vysvetľuje Bednárik jeden z dôvodov autorských zásahov do textu muzikálu, ktorý mal v Anglicku 2300 repríz a účinkovalo v ňom okolo päťsto ľudí. „Pôvodne to bola rodinná šou, na ktorú chodili rodiny s deťmi, keď sa chceli rozlúčiť s oteckami, ktorí odchádzali do prvej svetovej vojny.“
Insitný klaun Ali Baba
Bábkoherecký tím si skúsil, aké to je, zjednodušiť rozkošatený staromódny príbeh a jemne naťuknúť súčasnosť. Tak sa príbeh situuje do tábora Unprofor a z piatich žien v háreme sa stáva jedna. „Tento motív sme trochu pokatolíčtili,“ vysvetľuje režisér. S vodením bábok sa vraj potrápili, budú maňušky, ale oprášili aj javajku.
K spolupráci si tentoraz prizval aj priateľov z iných divadiel - napríklad z Nitry Evu Matejkovú či Viktora Horjána z GUnaGU. „Ali Baba je mi blízky, lebo je to klaun,“ hovorí o svojej postave Viktor Horján, ktorý sa po štúdiu bábkoherectva prvý raz vracia k tomuto žánru a skúša, aké to je byť v tieni toho, koho vodí.
Divadlo sa podľa Bednárika nedá robiť bez nadšenia, v bábkovom to platí dvojnásobne a honorár je vždy otázkou. Nachádza v ňom však ďalší rozmer práve vďaka bábkam, ktorým vždy rád vzdá poctu a inšpiruje aj mladých kolegov.
Ako bude „insitný gulášik“ chutiť, povedia najlepšie deti.