Aktuálna výstava Michala Czinegeho Emergencia figúr, ktorá je do 13. januára v Galérii Slovenskej sporiteľne v Bratislave, prezentuje umelca najmä z pohľadu manipulátora.
Už je isté, že v sprievodných katalógoch a publikáciách, ktoré vychádzajú pri príležitosti výstav zameraných na prezentáciu maľby, sa v budúcnosti bude často opakovať pojem „maliarsky ateliér na VŠVU pod vedením Ivana Csudaia“.
Nebudeme zlým prorokom keď skonštatujeme, že (nielen) tento ateliér zameraný na maľbu sa zapíše do domácich dejín umenia ako jedno plodné obdobie, z ktorého vzišlo niekoľko výrazných osobností. I keď možno mnohí stroskotajú pod dobovým vplyvom maľby, ale nepredbiehajme.
Pre mladého tvorcu inklinujúceho k maľbe, akým je aj Michal Czinege, je nesporne výzvou byť vo víre tvorivého diania, záujmu, popularity, aktívnej práce, prekonávania prekážok.
Všetky tieto atribúty študenti a absolventi IV. ateliéru spĺňajú, ale niekedy možno aj s nepríjemnou daňou kopírovania a svojského manierizmu.
„Rýchlo a zbesilo“ – aj tak by sa dalo pomenovať pracovné tempo súčasných mladých nádejných maliarov. Reagujú na podmienky obdobia tak, ako sa to žiadnej generácii predtým nepodarilo. Mnohí, a Czinege je medzi nimi, sa už počas štúdia stali „udávačmi“ domácej maliarskej módy, ktorá v niektorých prípadoch nesie nálepku sezónna, v iných nadčasová.
Medzi tú nadčasovú patrí aj tvorba Czinegeho, ktorý svojím prístupom k maľbe ovplyvnil aj časť svojich konškolákov. Czinege vlastným uchopením maliarskeho média tvorí samostatnú platformu, s ktorou dokáže hybridne manipulovať, bez akýchkoľvek náznakov stratenia svojej osobnosti.
V priestore klasických závesných obrazov prezentuje príbehy, ktoré vizuálne rozprávajú o krajine a človeku. Jeho tvorba odkazuje na jedinca v prírode a jeho súžitie s ňou. Obraz v jeho podaní sa dá chápať ako okno bez záclon, ale aj ako nová dimenzia plná farieb, línií a snov.
Výber jeho aktuálnych diel v Galérii Slovenskej sporiteľne zdôrazňuje rozdiel medzi prirodzeným (reálnym) prostredím, v akom sa každodenne pohybujeme a poukazuje na možnosti našej fantázie a jej pomyselné oči, ktoré by sme si mali cibriť vo svojom videní a chápaní.
Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je kunsthistorička )