Producenti a nespokojní scenáristi v Hollywoode sa opäť začali spolu rozprávať. Výsledkom štrajku je však zatiaľ to, že sa scenáristi zviditeľnili a upozornili na svoje starosti.
Občas sa pri veľkých promoakciách a promorozhovoroch zavadilo aj o nich. Nejaký slávny režisér alebo slávny herec povedal, že dostal beautiful script. Alebo zhodnotil, že taký krásny scenár nebolo možné pokaziť. Ale potom zase vycúvali do veľkého, anonymného davu.
Centy sú málo
S tým, že sa o nich veľa nehovorí, sa už možno scenáristi zmierili. Im prekáža to, že zarábajú málo - v Hollywoode, kde sa inak zarába dosť veľa. Doteraz dostávali päť centov z každého predaného DVD. Tú sumu im určil zákon z roku 1985, keď sa ešte vyrábali videokazety. Lenže výroba DVD je lacnejšia, preto by svoj podiel chceli zdvojnásobiť. A nechcú, aby im viac unikali zisky zo šírenia filmov cez internet, mobilné telefóny, iPody.
Matematika v centoch možno nie je zaujímavá, ale oni nič iné nepoznajú. Denník The Guardian spomenul prípad scenáristu Marca Cherryho. Dva roky písal úspešný seriál The Golden Girls, potom sa však dlho k žiadnemu hitu nedostal. A dvanásť rokov ho musela živiť mama (kým nevymyslel Zúfalé manželky).
Posledné mesiace mali pocit, že ich nikto nepočúva, že vyjednávanie s producentmi a filmovými a televíznymi štúdiami nič nemení. A tak už tri týždne vydierajú tým, že nerobia.
Niet o čom rozprávať
Teraz ich podporili aj režiséri a herci (kolektívnu zmluvu s producentmi budú obnovovať aj oni), spolu vytvorili stránku speechlesswithoutwriters.com. Vravia na nej: Bez scenáristov nemáme čo povedať. V jednom krátkom videu je sugestívny prejav Seana Penna, ibaže ho nepočuť. V druhom svoj príbeh nedokáže vyrozprávať Harvey Keitel. V treťom sú zas rozrušení milenci, ale hovoria si iba bla bla, bla bla.
Morálna obhajoba možno trochu zaúčinkovala. Na tom, že sa predvčerom scenáristi a producenti znovu stretli (bez účasti médií), zrejme zásluhu nemá. Filmové štúdiá ešte scenáre v zásobe majú, v televízii však už niet čo vysielať.
Niektorí diváci by asi bez pravidelných šou a seriálov neprežili, ich výrobcovia skôr oplakávajú 20 miliónov dolárov, čo každým dňom strácajú. Jedinou výhodou štrajku je azda len to, že môžu beztrestne vypovedať tie zmluvy s tvorcami, ktoré sa im už zdajú nevýhodné.
V Hollywoode sa štrajkovalo aj v roku 1988, päť mesiacov. Dnešný štrajk vyzerá rovnako silný. Predsa len sú však v Amerike aj takí scenáristi, ktorých štrajk príliš nevzrušuje. Jan Novák (s Milošom Formanom písal napríklad Valmonta) pre SME hovorí, že nie je ani v scenáristickej únii: „Párkrát ma už uháňali. Tie prvé príspevky by ma vyšli hneď minimálne na tisíc dolárov, tak som im zatiaľ vždy úspešne unikol. Samozrejme, že držím palce radšej písavcom ako producentom, ale obom ide hlavne o svoj hrášok do polievky.“
Niet sa o čom baviť
Naša scenáristka Diana Kacarová súhlasí s tým, aby hollywoodski autori protestovali. „Scenáristi by sa nemali vnímať ako posledný článok vo výrobe," vraví. Na Slovensku to vraj majú ešte horšie. Lebo tu sa s nimi nikto o žiadnych podieloch z predaja alebo repríz ani nebaví: „Vykupovanie licencie je u nás bežné, scenárista nemá na percentá zo šírenia nárok. Jediné, o čom je možné viacmenej vyjednávať, je honorár, viazanosť scenára alebo námetu. Už sa mi stalo aj to, že si chcel producent kúpiť na celovečerný scenár časovo neobmedzené práva bez toho, že by ho musel realizovať. Pre scenáristu pritom nie je nič horšie, ako keď je jeho príbeh kdesi v šuflíku, a on sa ho nemôže dotknúť," hovorí.
Istou ochranou scenáristov je autorská spoločnosť Lita. V nej si môžu na čas svoj námet uschovať. A keď majú pocit, že boli ich autorské práva porušené, môžu sa ich domáhať s pomocou právnika. „Súdiť sa s nejakou monštruóznou inštitúciou, súkromnou alebo verejnoprávnou televíziou, alebo producentským subjektom, to považujem za dosť nereálne," hovorí Diana Kacarová.
Prvé výsledky novej diskusie v Hollywoode mali byť známe včera večer. Predpokladá sa však, že ešte pár dní potrvá.
Doteraz dostávali päť centov z každého DVD. To platí od čias, keď sa ešte vyrábali videokazety. Lenže výroba DVD je lacnejšia, preto by svoj podiel chceli zdvojnásobiť.