„Kto videl tento film, už nikdy viac na neho nezabudne, nezáleží na tom, či sa mu páčil, alebo či ho nenávidel,“ zhodnotila výstižne talianska tlač Seidlovu snímku Psie dni. Písal sa rok 2001 a z Benátok si Seidl odniesol Veľkú cenu poroty. O pár mesiacov sa jeho film Psie dni ukázal aj na MFF Bratislava a takisto – odniesol si Zvláštnu cenu poroty a cenu FIPRESCI.
Zdá sa, že história sa opakuje. Tento rok prišiel Seidl na festival do Cannes s filmom Import Export. O pár mesiacov neskôr, teda teraz, na prelome novembra a decembra sa ukáže tento film aj na Slovensku.
Filmom Import Export opäť Seidl zasiahol divákov svojím nezameniteľným, originálnym a provokatívnym rukopisom. Predstavil dva príbehy: Ukrajinku utekajúcu do Rakúska a Rakúšana smerujúceho na Ukrajinu. Obaja, ako inak, hľadajú šťastie. Pri tomto hľadaní , ktoré sa nakrúcalo aj na východnom Slovensku, sa však stretávajú aj s ponížením a zúfalstvom.
Import Export je Seidlov druhý celovečerný film. Režisér je však podpísaný aj pod množstvom dokumentárnych filmov, v ktorých zostáva verný svojmu programu nekompromisného a často aj bolestného „odkrývania veľkých ponížení života“. Rakúska xenofóbia, katolicizmus, každodenný rasizmus, prehnité časti duše, ktoré sa len málokto odváži zobraziť tak priamo a tak znechutene.
Zvieracia láska, Modelky, či Ježiš, ty vieš, aj tie sa objavia v jeho retrospektíve.
Snímky aj režiséra sme na Slovensku už mohli vidieť. Import Export má slovenskú premiéru na MFF Bratislava v utorok večer. Pripravte sa na najhoršie. Na pravdu.
Autor: jak