SME

Vlado Fischer: Ak je niečo na smiech, nech sa herec rehoce

Ak je niekto v kríze, nikdy v nej nie je sám. O tom vieme veľa, ale ešte vždy stojí za to, nakrútiť o tom film. O krachoch vzťahov je náš nový film Polčas rozpadu. Režisér VLADO FISCHER ním v kine debutuje, doteraz nakrúcal iba pre televíziu. A rovno skáč

Vlado Fischer (1962). Polčas rozpadu je jeho prvým filmom pre kiná.Vlado Fischer (1962). Polčas rozpadu je jeho prvým filmom pre kiná. (Zdroj: JMB FILM)

e do veľkej konkurencie, pretože bude súťažiť na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava. Zajtra ho dokonca otvára. Jednu osobnú métu si s ním už však Fischer splnil. Odvážil sa do neho dať emócie. Smiech, plač i erotiku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako to vyzerá s režisérom, ktorý sa niekoľko rokov nedostane k tridsaťpäťke? Je nervózny, cíti smútok alebo hnev?

„Samozrejme, že tridsaťpäťka je naj­vyššia méta. U nás sa s ňou režisér stretáva výnimočne, pri reklame, aj to ju iba ovonia. A smútok a hnev cítim skôr ako divák – v kinách nevidím skoro žiadny slovenský film.“

SkryťVypnúť reklamu

Na škole ste mali asi iné ambície a predstavy o kariére, aké máte dnes. Aké boli?

„Bol socializmus, všetko bolo jednoznačne nalinkované. Po škole boli iba dve možnosti: televízia alebo Koliba. Po niekoľkých rokoch asistovania prvá réžia. Ja som to absolvoval v televízii, stihol som nakrútiť niekoľko hraných videofilmov – a prišla 'generálna výluka’ pôvodnej tvorby.“

Boli ste predtým nadšení, zúriví mladíci?

„Boli. S Martinom Šulíkom a Jurajom Johanidesom sme boli spolu v ročníku. Zdalo sa nám vzrušujúce, že budeme kódovať výpovede a rýpať do establishmentu. Po revolúcii sa však všetko zmenilo, veď chvalabohu, a bolo treba hľadať nové témy. Ja ju napríklad nosím stále iba v hlave.“

Kedy bude hotová?

„U mňa je to extrémne dlhý proces. Najprv sa mi tá téma motala na papieroch kdesi po byte, potom v písacom stroji, a teraz je v 'kompjuteri'. Stále som s ňou nespokojný. Ešte aj starnem a mení sa mi pohľad na vec. Preto ju prerábam vravím si, že raz to azda príde."

SkryťVypnúť reklamu

O vašom filme Polčas rozpadu sa už povedalo, že je „taký neslovenský“. Čo to vlastne znamená?

„To je veľmi ťažká otázka, môžu ju posúdiť diváci. Slovenský film je komplikovaný pojem, pretože od roku 1990 sa nakrútilo primálo filmov na to, aby sme mohli povedať, čo to vlastne je.“

Je možné, že sa za slovenský film považoval Šulík, lebo nikto iný v podstate donedávna nenakrúcal?

„Je to možné, a v tom zmysle bude každý film, ktorý sa teraz nakrúti, neslovenský, lebo bude iný ako Martinove filmy. Doteraz nám chýbali rôzne žánre a rôzne spôsoby vyjadrovania, teraz sa však už konečne robí. Bude zaujímavé sledovať, ako sa ten priestor napĺňa. “

Ako je to medzi režisérmi, držia si navzájom palce?

„To neviem. Ja držím palce všetkým, čo sa do toho pustia. Všetci musíme bojovať, aby ľudia zase začali chodiť do kina. Nakrúcame pre nich, nie pre kritikov, kolegov, sponzorov ani pre rodinu.“

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte si, že negatívna kritika v novinách môže od filmu odradiť?

„Myslím si, že môže. Ak si ľudia v novinách prečítajú, že film má veľa nedostatkov, chýb a ešte je aj nudný, čo si asi povedia? Pre nás je dôležitý každý divák. Čím viac ich bude v kine, tým viac filmov budeme môcť robiť.“

Česi do kina chodia aj napriek recenziám. Prečo?

„Tam sa filmy nikdy neprestali robiť. Česi chcú vidieť svojich obľúbe­ných hercov, dokonca sa už dostali do fázy, že chodia na svojich obľúbených režisérov. U nás sú však populárne televízie, a v nich moderátori. Kto by teda chodil na hercov, keď ich nikto nepozná?“

Robili ste pre Polčas rozpadu kastingy?

„Robil a veľa. Mal som jasno v Jánovi Kronerovi a Táne Pauhofovej, pri iných postavách som ešte hľadal.“

SkryťVypnúť reklamu

Sú naši herci ochotní na kastingy chodiť?

„Je to pozoruhodné, ale uráža ich to. Vravia, kurnik, nech si ma prídu pozrieť do divadla. Nechápu, že film je niečo úplne iné. V zahraničí je to pritom bežné, herci stoja na konkurze v dlhom rade. Výnimkou je hádam iba Brad Pitt. Ak si ho vyberie producent, režisér asi protestovať nemôže.“

Aké máte metódy, aby ste pri vedení hercov dosiahli svoje?

„Nekričím na pľaci, nepoužívam invektívy, nerežírujem z diaľky. Som za intímny prístup. Keď som potreboval od Ivy Janžurovej slzu, sadol som si tesne k nej a pomaly sme si prechádzali situáciu. Nebolo raz, že sme si spolu poplakali.“

Filmári, a najmä herci, rozprávajú stále o veselých príhodách z nakrúcania. Je film hra?

„No, hra... Film je veľká drina. Každý deň je extrémne nabitý, pracuje sa aj osemnásť hodín, stále treba byť psychicky i fyzicky fit. Keď sme nakrúcali jednu scénu v aute, boli sme so zvukárom schovaní v kufri. Aby nás nebolo vidno, prikryli nás čiernou dekou. Von­ku bolo štyridsať stupňov, vnútri päťdesiat, boli sme pomačkaní a nervy sme mali maximálne vypäté. V takom extrémnom nasadení ľahko vybuchnete a začnete sa z toho zúfalstva smiať. Ale to je iba jedna vec. Druhá vec je, že film je kreatívna práca a každá kreatívna práca by mala byť hrou. Je to vec skúšania a dlhých diskusií. A to je na tej hre krásne.“

SkryťVypnúť reklamu

Ale je to trochu drahá hra, nie?

„Preto z nej máme také nervy. Ak to preženiem, jeden nakrúcací deň stojí milión. Čo sa nestihne, to vo filme nebude, možnosť reparátu neexistuje. Lenže ani tá hra sa z neho nemôže vytratiť. Hneď by to bolo vidno.“

¶Poznáte psychické cvičenia, ako sa s takým náporom vyrovnať?

„Nie. Máte taký nabudený adrenalín, že ani necítite únavu. Je neľudské robiť osemnásť hodín a spať päť, ale naozaj niet kedy riešiť to, že vás bolí brucho, alebo že máte nádchu. Štyridsať ľudí totiž čaká na to, čo poviete. Je to šialenstvo, ale mám ho rád.“

A čo keď prídu neistoty?

„Nemal som na ne čas.“

Čo príde po takej mobilizácii? V akom stave je režisér po nakrúcaní?

„To človek zostane úplne rozsypaný, skoro emocionálna troska. Pri filmovom príbehu musí prežiť všetky osudy, to nie je zábava. Aj teraz trochu preháňam, ale naozaj som ešte dlho po nakrúcaní skoro každú noc režíroval v spánku, behal po byte a komponoval zábery. Nakoniec ma musela manželka odchytiť a vrátiť do postele.“

SkryťVypnúť reklamu

Stáva sa, že po mobilizácii človek ochorie. Bol to aj váš prípad?

„Ja som sa ešte neuvoľnil. Po nakrúcaní som šiel hneď do strižne, potom do zvuku, do mixu, teraz je zase premiéra. Dúfam, že sa to na mne nepodpíše. Neistoty a otázky, či sme to nemali urobiť inak alebo lepšie, určite prídu. Tým sa treba prehrýzť, aby bolo o čom hovoriť ďalej.“

Zostali vám dnes ešte nejaké ideály o nakrúcaní filmu?

„Jeden režisér, neviem presne meno, vyhlásil, že ak sa vo filme naplní o jedno percento viac ako polovica ambícií, je to absolútne víťazstvo."

Keby ste sa k filmu dostali skôr, keď ste mali dvadsať, oslovil by vás príbeh Polčasu rozpadu?

„Teraz prišiel v správny čas, súvisí s mojím vekom. Keby som mal dvadsať, možno by som potiahol inú líniu, režisér však musí vedieť nakrúcať so starším aj trojročným hercom. Môže nakrúcať hocijaký príbeh, aj o vojne, ak si v ňom vie niečo svoje nájsť.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa vám páčilo v tomto?

„Že sú v ňom emócie. Keď sme pri strihu prišli k záverečným scénam, mali sme so strihačom skoro slzy v očiach. Pozerali sme sa na seba a vraveli si, že sme asi chorí. Plačeme na vlastných veciach. Tak sme si radšej dali pauzu a šli na cigaretu. Trochu som to teraz prehnal, ale aj to patrí k mojej práci, nie?“

Rád plačete v kine?

„Prekvapivo sa mi to stalo pri Levom kráľovi. Bol som na ňom so synom, on bol ešte malý, veľmi sa ho to nedotklo, ale ja som polovicu filmu nevidel, lebo som ho mal rozmazaný. Nezvyknem nosiť vreckovku, a to bola tentoraz chyba. V našich filmoch mi emócie chýbajú, s producentom Milanom Stráňavom sme si však povedali, že sa ich nebudeme báť.“

Prečo v našich filmoch nie sú?

SkryťVypnúť reklamu

„Asi sa za ne hanbíme, alebo nám pripadajú lacné? Pre mňa to bola naopak méta. Ak je niečo na smiech, tak nech sa herec rehoce, ak je to na slzy, no tak nech plače. A keď tam má byť erotika, nech ju teda vidno.“

Ste pripravený na reakcie na film?

„Samozrejme. Film je dialóg. Všeličo v ňom môže byť zlé, vždy sa však robí s dobrým úmyslom. Filmy sú o nás, môžeme sa v nich nájsť. V Polčase rozpadu je aj krásna kamera, výborní herci a skvelá muzika Oscara Rózsu. Myslím si, že keď na neho ľudia pôjdu, nebudú naštvaní.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 184
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 242
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 458
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 959
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 395
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 370
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 350
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 172
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 28 235
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 677
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 713
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 773
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 919
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 392
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 452
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu