Klimáčkova poetika sa nepreniesla na filmové plátno

Polčas rozpadu je už štvrtý slovenský hraný film, ktorý sa dostáva do kín v tomto roku.

Scenár k filmovému debutu skúseného televízneho režiséra Vlada Fischera napísal Viliam Klimáček. Ako predloha mu poslúžila jeho divadelná hra Gotika. Klimáček je úspešný autor. Za svoje divadelné a literárne diela získal množstvo cien. Má vlastnú divadelnú scénu, jeho hry sa uvádzajú v Národnom divadle na Slovensku a v Česku. Pre televíziu napísal sitcom. Zdá sa preto logické, že nasledoval filmový scenár.

Polčas rozpadu je film o súčasnej hektickej dobe, keď sa ľahko môže stať, že najprv bez rozmýšľania konáme a potom nás ľahko môžu zaskočiť následky. Viktor (Ján Kroner) je úspešný štyridsiatnik. Má prosperujúcu firmu, peknú vilu, veľké auto a ešte väčší sexuál­ny apetít, ktorý ukája u viacerých žien. Jeho manželka Karla (Klára Trojanová Pollertová), bývalá pediatrička, sa zatiaľ doma trápi nad neschopnosťou otehotnieť. Medzi ľudí vychádza najmä kvôli svojej matke (Iva Janžurová), ktorá kradne v obchodoch a neplatí v reštauráciách. Mia (Táňa Pauhofová) je študentka fotografie. Nerozumie si s rodičmi, ktorí si spestrujú sexuálny život kostýmami. Viktor náhodou zachráni Miu z vĺn Dunaja. Krásne dievča ho ihneď zaujme. Neskôr zistí, že Mia je jeho neter. To ho však nezastaví a na obzore je ďalší románik.

Vlado Fischer a jeho štáb sa nesporne snažili nakrútiť divácky film a miestami sa im podarilo úmysel naplniť. Vtipná je napríklad výmena názorov medzi Miou a jej otcom, alebo Viktorova oslava narodenín na chalupe. Tvorcom sa však nepodarilo vytvoriť jednotný rámec pre rozmanité motívy a príbehy. Klimáčkova poetika je veľmi špecifická, zatiaľ fungovala najmä v divadle a literatúre a bolo otázne, ako sa dá prispôsobiť filmovému rozprávaniu.

Dramaturgicky film nedrží pohromade – jednotlivé príbehy sa rozpadajú na samostatné dejové linky, a keď sa znovu spoja, už akoby nesúviseli. Podobný problém je viditeľný u postáv. Ady Hajdu (Karlin bývalý kolega z nemocnice), Matej Landl (Miin­ otec Patrik) a Marek Geišberg (Miin priateľ Konzi), stvárnili vedľajšie postavy – typy, ktoré pobavili a priniesli do filmu závan poetiky Klimáčko­vých divadelných hier. Dostali v rámci filmu adekvátny priestor, ktorý plne využili.

Hlavné postavy, ktoré mali niesť podstatnú časť príbehu a celkovej výpovede, dostávajú rovnako málo priestoru. Divák sa nedokáže s nikým ľahko identifikovať a stráca tak záchytný bod. Inokedy ostávajú zamlčané aj základné informácie, prípadne motívy nie sú dotiahnuté do konca. Je to škoda, lebo viacero podobných nedôsledností ubližuje filmu ako celku.

Otázkou ostáva, prečo sa Klimáčkovu úspešnú poetiku nepodarilo preniesť na filmové plátno. Film je totiž až na niektoré chyby nakrútený profesio­nálne, dialógy nepôsobia umelo a herecké výkony protagonistov sú tiež na veľmi dobrej úrovni. Nepochopila tradičná dramaturgia Klimáčkov zámer rozprávať groteskný príbeh? Nevyšiel Vladovi Fischerovi pokus o štylizáciu adekvátnu absurdným zápletkám a etudám?

Nebol autor scenára pripravený na špecifiká rozprávania obrazom? Možno na niektorú z otázok už čoskoro odpovie na budúci rok Karol Vosátko vo filmovej verzii English is easy, Csaba is dead.

Polčas rozpadu, Slovensko 2007, 100 minút.

Námet a scenár: Viliam Klimáček. Réžia: Vlado Fischer. Hudba: Oskar Rózsa.

Hrajú: Ján Kroner, Táňa Pauhofová, Klára Trojanová Pollertová, Iva Janžurová, Matej Landl.

Premiéra: 30. novembra

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 703
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 587
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 099
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 471
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 541
  6. Splnený sen 2 246
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 746
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 119
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 085
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 975

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.