Klimáčkova poetika sa nepreniesla na filmové plátno

Polčas rozpadu je už štvrtý slovenský hraný film, ktorý sa dostáva do kín v tomto roku.

Scenár k filmovému debutu skúseného televízneho režiséra Vlada Fischera napísal Viliam Klimáček. Ako predloha mu poslúžila jeho divadelná hra Gotika. Klimáček je úspešný autor. Za svoje divadelné a literárne diela získal množstvo cien. Má vlastnú divadelnú scénu, jeho hry sa uvádzajú v Národnom divadle na Slovensku a v Česku. Pre televíziu napísal sitcom. Zdá sa preto logické, že nasledoval filmový scenár.

Polčas rozpadu je film o súčasnej hektickej dobe, keď sa ľahko môže stať, že najprv bez rozmýšľania konáme a potom nás ľahko môžu zaskočiť následky. Viktor (Ján Kroner) je úspešný štyridsiatnik. Má prosperujúcu firmu, peknú vilu, veľké auto a ešte väčší sexuál­ny apetít, ktorý ukája u viacerých žien. Jeho manželka Karla (Klára Trojanová Pollertová), bývalá pediatrička, sa zatiaľ doma trápi nad neschopnosťou otehotnieť. Medzi ľudí vychádza najmä kvôli svojej matke (Iva Janžurová), ktorá kradne v obchodoch a neplatí v reštauráciách. Mia (Táňa Pauhofová) je študentka fotografie. Nerozumie si s rodičmi, ktorí si spestrujú sexuálny život kostýmami. Viktor náhodou zachráni Miu z vĺn Dunaja. Krásne dievča ho ihneď zaujme. Neskôr zistí, že Mia je jeho neter. To ho však nezastaví a na obzore je ďalší románik.

Vlado Fischer a jeho štáb sa nesporne snažili nakrútiť divácky film a miestami sa im podarilo úmysel naplniť. Vtipná je napríklad výmena názorov medzi Miou a jej otcom, alebo Viktorova oslava narodenín na chalupe. Tvorcom sa však nepodarilo vytvoriť jednotný rámec pre rozmanité motívy a príbehy. Klimáčkova poetika je veľmi špecifická, zatiaľ fungovala najmä v divadle a literatúre a bolo otázne, ako sa dá prispôsobiť filmovému rozprávaniu.

Dramaturgicky film nedrží pohromade – jednotlivé príbehy sa rozpadajú na samostatné dejové linky, a keď sa znovu spoja, už akoby nesúviseli. Podobný problém je viditeľný u postáv. Ady Hajdu (Karlin bývalý kolega z nemocnice), Matej Landl (Miin­ otec Patrik) a Marek Geišberg (Miin priateľ Konzi), stvárnili vedľajšie postavy – typy, ktoré pobavili a priniesli do filmu závan poetiky Klimáčko­vých divadelných hier. Dostali v rámci filmu adekvátny priestor, ktorý plne využili.

Hlavné postavy, ktoré mali niesť podstatnú časť príbehu a celkovej výpovede, dostávajú rovnako málo priestoru. Divák sa nedokáže s nikým ľahko identifikovať a stráca tak záchytný bod. Inokedy ostávajú zamlčané aj základné informácie, prípadne motívy nie sú dotiahnuté do konca. Je to škoda, lebo viacero podobných nedôsledností ubližuje filmu ako celku.

Otázkou ostáva, prečo sa Klimáčkovu úspešnú poetiku nepodarilo preniesť na filmové plátno. Film je totiž až na niektoré chyby nakrútený profesio­nálne, dialógy nepôsobia umelo a herecké výkony protagonistov sú tiež na veľmi dobrej úrovni. Nepochopila tradičná dramaturgia Klimáčkov zámer rozprávať groteskný príbeh? Nevyšiel Vladovi Fischerovi pokus o štylizáciu adekvátnu absurdným zápletkám a etudám?

Nebol autor scenára pripravený na špecifiká rozprávania obrazom? Možno na niektorú z otázok už čoskoro odpovie na budúci rok Karol Vosátko vo filmovej verzii English is easy, Csaba is dead.

Polčas rozpadu, Slovensko 2007, 100 minút.

Námet a scenár: Viliam Klimáček. Réžia: Vlado Fischer. Hudba: Oskar Rózsa.

Hrajú: Ján Kroner, Táňa Pauhofová, Klára Trojanová Pollertová, Iva Janžurová, Matej Landl.

Premiéra: 30. novembra

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 368
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 070
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 768
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 569
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 428
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 187
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 129
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 041
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 005
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 004

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý

Čo sa kachliar z Brdárky naučil od Siouxov.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

KOMENTÁRE

Politiku som si predstavovala inak

Dnes je politika, ak poviete, že ubližovať ľuďom pre inakosť nie je v poriadku.

Neprehliadnite tiež

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.

Na Spotify sú rasistické pesničky, začali ich mazať

Spoločnosť si po násilnostiach v Charlotesville uvedomuje svoju zodpovednosť.