Slovenská grafika 20. storočia sa predstaví v Mirbachovom paláci

Slovenská grafika sa v priebehu 20. storočia postupne kryštalizovala v osobitý fenomén. K jej hodnoteniu sa môžeme postaviť akokoľvek, nemôžeme ale poprieť jej význam v kontexte vývoja nášho výtvarného umenia. Slovenská grafika nám dala také osobnosti, a

Koloman Sokol: Tanečnice (1932).(Zdroj: GMB)
Slovenská grafika sa v priebehu 20. storočia postupne kryštalizovala v osobitý fenomén. K jej hodnoteniu sa môžeme postaviť akokoľvek, nemôžeme ale poprieť jej význam v kontexte vývoja nášho výtvarného umenia. Slovenská grafika nám dala také osobnosti, ako boli Koloman Sokol, Vincent Hložník, Albín Brunovský a mnohých ďalších, dokonca sa vytvoril medzinárodne akceptovateľný termín Slovenská grafická škola. Uvedená výstava a k nej vydaná rozsiahla publikácia doposiaľ v najväčšom rozsahu mapujú túto príťažlivú polohu nášho umenia. Nájdeme v ňom príbehy odvahy, pokory, túžby po slobode ale aj tichej meditácie, výkriky solitérov, podoby známych umelcov ale aj tých, ktorí doposiaľ boli mimo centra záujmu.

Na výstave sa predstaví 95 autorov s takmer 250 grafickými dielami z minulého storočia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dejiny slovenskej grafiky 20. storočia by sa dali charakterizovať ako fascinujúce životné príbehy umelcov, „ich intímne zrkadlá", ktoré zároveň odrážajú rozporuplné časy. Napriek všetkému a všetkým sa kreativita umelcov a ich vnútorná sloboda podpísali pod rozvetvenosť slovenskej grafiky 20. storočia. Niektorí autori prekročili čas aj priestor, iní sa pohrúžili do seba, aby vyslovili svoj umelecký odkaz a vytvorili obraz vlastného vnútra. Niekoľkým sa podarilo začleniť do kontextu európskeho i mimoeurópskeho výtvarného umenia, iní objavili nové podoby grafického umenia len v intimite svojich ateliérov bez náležitej a v mnohom tak potrebnej širšej konfrontácie, viacerým sa dostalo uznania až na sklonku života, pretože 20. storočie bolo obdobím zvratov, napätia, paradoxov. V 19. storočí umelca chápali ako nejakého „ideálneho stvárňovateľa pravdy ducha", umelec 20. storočia objavil však relatívnosť svojej výpovede (napr. experimentovaním so zobrazovacími prostriedkami, skúšaním nových gest výpovede ako komunikatívneho nositeľa vlastného vnútra, ale aj pri definovaní predmetu takých kategórií ako priestor, plocha, farba, pohyb, účinok svetla, haptická kvalita, zmena).


Viac ako polovica z predchádzajúcich sto rokov boli možnosti slobodného umeleckého prejavu u nás obmedzené, no aj v rokoch slobody či neslobody sa objavovali skutočné umelecké osobnosti. Slovenská grafika sa postupne kryštalizovala ako osobitý fenomén. Nájdeme v ňom príbehy odvahy, pokory, túžby po slobode, tichej meditácie, výkriky solitérov, introspektívne príbehy bez väčších ambícií, ale aj také, ktoré zabezpečovali stabilné miesto na vtedajšom z hľadiska dejín len krátkodobom výslní. Slovenská grafika prežila svoje vrcholy aj pády. K jej hodnoteniu sa môžeme postaviť akokoľvek, nemôžeme ale poprieť jej význam v kontexte vývoja nášho výtvarného umenia. Mnohé jej podoby sa môžu zdať z dnešného hľadiska konzervatívne, iné nadčasové, ale všetky vznikali v určitom čase, v určitých súvislostiach, podmienkach, v konkrétnom prostredí, čo zanechalo na nej svoju nezmazateľnú pečať. Vybrať autorov pre túto publikáciu nebolo jednoduché.


Pôvodne sa organizátori chceli zamerať len na najťažiskovejších autorov, no zistili, že z hľadiska vývinu to nestačí. Kládli si mnoho otázok: "Vybrať len tých, pre ktorých grafika bola dominujúcim médiom, alebo aj takých autorov, ktorí sa grafike venovali okrajovo? Do akej miery treba rozšíriť zoznam grafikov? Kadiaľ viesť tú krehkú čiaru medzi využívaním známych inšpiračných zdrojov a vlastným tvorivým prínosom? Kde je teda tá hranica?" Nie je ľahké to stanoviť a pre znamenalo to v mnohom sa odosobniť, snažiť sa zachytiť dôležité miesta a čo najkomplexnejšie priblížiť vývinovú cestu slovenskej grafiky 20. storočia a svojím výberom ju nasmerovať do 21. storočia.

K výstave vyjde rovnomenná reprezentatívna publikácia autorov Zuzany Böhmerovej a Ivana Jančára, rovnako tak detský sprievodca (Daniela Čarná). Krst knihy prebehne počas vernisáže výstavy, vo štvrtok 6. decembra o 17:00 h v Mirbachovom paláci.

SLOVENSKÁ GRAFIKA 20. STOROČIA

Galéria mesta Bratislavy, Mirbachov palác

vernisáž: vo štvrtok 6. decembra 2007, 17:00h

kurátor: Ivan Jančár

manažér: Zuzana Böhmerová

trvanie výstavy: 6. december 2007 - 2. marec 2008

viac na www.gmb.bratislava.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 28 502
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 640
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 447
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 839
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 557
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 841
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 757
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 128
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 218
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 009

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

O zelený dres sa môže Sagan obrať už len vlastnou chybou

Po troch alpských etapách odstúpili piati výborní šprintéri.

SPIŠ KORZÁR

Pred povodňou v Starej Lesnej utekali dovolenkári aj miestni

Rekreanti skončili v škole, osadníci na úrade.

SPIŠ KORZÁR

V okrese Poprad vyhlásili mimoriadnu situáciu

Ohrozený je most na hlavnom ťahu do Poľska.

Neprehliadnite tiež

Prečo sa tak nenávidíte? Prví diváci nedokázali muzikál West Side Story odsedieť do konca

V legendárnom filme našiel Steven Spielberg vysnívanú tému.

Vladimír Obšil: Telo na javisku prestáva bolieť. Divadlo je zázrak

Parkinsonova choroba mu komplikuje život, ale dostal sa s ňou až k nórskemu kráľovi.

Talianov doháňame v politickom systéme, ale v kine ešte nie

Sorrentinov film Božský je o politikovi spojenom s organizovaným zločinom.

O knihách

Spisovatelia napísali knihy, ako sa im rozpadol vzťah. Nič viac sa o tom nedá povedať

Nicole Krauss trvalo sedem rokov, kým vydala novú knihu