SME

P. Konwitschny: Opery nám ukazujú, ako so sebou nezaobchádzať

Renomovaný nemecký operný režisér PETER KONWITSCHNY sa preslávil už aj na Slovensku. Keď v Slovenskom národnom divadle naštudoval operu Madame Butterfly, vyhlásil, že novú budovu treba zavrieť. Nefunkčná opona totiž takmer ohrozila premiéru.

Peter Konwitschny.Peter Konwitschny. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Renomovaný nemecký operný režisér PETER KONWITSCHNY sa preslávil už aj na Slovensku. Keď v Slovenskom národnom divadle naštudoval operu Madame Butterfly, vyhlásil, že novú budovu treba zavrieť. Nefunkčná opona totiž takmer ohrozila premiéru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšinou sa pri premiérach ne­skloňujú problémy, no vy ste sa rozhodli inak. Prečo?

„Dúfam, že verejným hovorením o problémoch som divadlu pomohol. S nefunkčným ovládaním elektronickej techniky javiska sa nedá robiť divadlo. Systém v novom SND je nielen 10 až 15 rokov starý, ale najmä poruchový. Mali sme nakoniec šťastie, že sa nám podarilo nájsť niekoho, kto našiel spôsob ako obísť počítač a obsluhovať oponu bez elektroniky. Inak ani neviem, či by sa mohla premiéra uskutočniť. Pre divad­lo ako také to, samozrejme, nie je riešenie. Považujem za nezodpovedné to, že tieto problémy boli známe od otvorenia divadla v apríli a že ich – či už vedenie opery, či celého divadla – neriešilo.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa vám javila atmosféra skúšania v novom divadle? V SND ste predtým naštudovali aj operu Eugen Onegin uvádzanú ešte v historickej budove.

„Priestory v novom divadle sú lepšie, aj akustika je dobrá. Ale z organizačného hľadiska je to dosť zlé, umelecká pre­vádzka nepracuje tak, ako by mala. Mal som však možnosť pracovať s vynika­júcimi spevákmi ako Ľudovít Ludha, Pavol Remenár, Terézia Kružliaková, ale aj s ďalšími, ktorých som predtým nepoznal, ale boli otvorení.“

Mali ste vraj iný názor ako šéf opery a dirigent Oliver Dohnányi na premiérové obsadenie.

„Medzi mojím prístupom a prístupom pána Dohnányiho bol istý rozdiel. Považujem ho za dobrého dirigenta, on je však v prvom rade človekom opery a zastáva názor, že na prvom mieste je krásny spev. Ja som sa zaoberal aj činohrou, Brechtom. Považujem za asociálne, ak ide v opere len o krásne tóny. Spevák musí byť súčasťou posolstva celej produkcie. Napriek tomu si myslím, že obe obsadenia sú veľmi dobré.“

SkryťVypnúť reklamu

Operu Madame Butterfly sprevá­dza výrazný plagát s dieťaťom, ktoré má v ruke nôž.

„S touto myšlienkou sme prišli s dramaturgom Vladimírom Zvarom. Zhodli sme sa na tom, že štýl väčšiny plagátov je neprijateľný. Buď sú len nenápaditými ilustráciami, akoby z 19. storočia, alebo modernistickými čarbanicami ako plagát k otváraciemu galakoncertu SND. Plagát musí vychádzať z témy i z postoja tvorcov. Nemali by sme naň okamžite zabudnúť.“

Prečo ste do popredia postavili práve dieťa?

„Chcel som však poukázať, že dôsledkom katastrof medzi mužom a ženou je práve dieťa. Je v tom istý pedagogický a etický aspekt.“

Dieťa na plagáte je však samo akýmsi nástrojom pomsty.

„Je známe, že brutalita narastá tým, že sa nedostatočne staráme o deti.“

Ako ste sa vyrovnali s exotickými prvkami tejto opery?

SkryťVypnúť reklamu

„Scénografia je forma citátu japonskej architektúry. V kostýmoch sa dostávame bližšie k japonským predlohám. Keby som však robil túto operu ešte raz, možno by som zvážil aj neutrálnejšie kostýmové riešenie. Ale nepáčilo by sa mi zas, keby sa odohrávala v našom prostredí a dnes. Je to ťažké. Skutočne japonské nie sú ani prvky v Pucciniho hudbe.“

Sú asi také ako pohľad Američana na Japonku? Cítili ste v tejto opere aj istý konflikt civilizácií?

„V Lehárovej operete Zem úsmevov je civilizačný konflikt ako niečo, čo bráni porozumeniu medzi ľuďmi, oveľa výraznejší. Madame Butterfly zobrazuje skôr jeden konkrétny variant vzťahu muža a ženy v západnej civilizácii, keď sa žena považuje za objekt, čo ju musí zlomiť.“

Madame Butterfly má podobne ako Eugen Onegin silnú milujúcu ženskú postavu, ktorá sa obetuje.

SkryťVypnúť reklamu

„Už mi hovorili, že je to vlastne moja hlavná téma. Je však málo opier, kde by nešlo o tému ženy ako obete. Tento titul však vybral intendant opery v Grazi, kde sa po prvý raz inscenovala.“

Takže ste v tom nevinne?

„Nikto z nás nie je nevinný.“

Dueto na konci prvého dejstva ste inscenovali dosť netradične. Milenci sú ďaleko od seba, hľadajú sa s čiernymi páskami cez oči.

„Láska je vždy spojená s hľadaním a s nebezpečenstvom. Páska cez oči má niečo spoločné s popravou. Sexualita a smrť úzko súvisia. Francúzi hovoria orgazmu malá smrť.“

Možno tam prečítať aj motív neporozumenia?

„Milenci sa predsa na konci stretnú. Zaťahujú sami oponu, aby mohli byť sami, toto riešenie zabraňuje typickej divadelnej obscénnosti. My diváci sme voyeuri.“

Divadlo je z princípu voyeuristické, či nie?

SkryťVypnúť reklamu

„Áno, ale mali by ostať isté tajomstvá. Nemám rád obvyklý spôsob gradácie ľúbostných scén. To, čo sa dá robiť vo filme, v divadle nič neprinesie. Sexuálna revolúcia 60. rokov, dnešná vlna uvoľnenia pornografie nepomohla oslobodiť jednotlivca.“

A čo by ho oslobodilo?

„Zrušenie peňazí a kapitalizmu.“

Zmenilo by to nejakým spôsobom vzťahy mužov a žien?

„Zákonom kapitalizmu je dosiahnuť väčší zisk ako ten druhý. Všetko je v ňom na predaj.“

Vo vašej produkcii ste to zvýraznili tým, že cenovky sú na všetkom, aj na ľuďoch. Nepýtajú sa vás niekedy, prečo kazíte takýmito výkladmi krásnu hudbu?

„Je to ahistorický argument. Považujem takéto názory za hlúpe. Pripomínam, že aj Bibliu treba každý deň vykladať, exegéza je jej veľmi dôležitou súčasťou. Inscenoval som súčasné opery, ale považujem za zaujímavejšie sa venovať starým dielam. Snažím sa ukazovať, že v dejinách našej kultúry sú prítomné stále tie isté témy, že sa nám nič nepodarilo prekonať. Také niečo nedokážeme povedať novým dielom.“

SkryťVypnúť reklamu

Vaša Madame Butterfly v druhej časti pije, správa sa trochu bláznivo. Prečo?

„Butterfly je jediným normálnym človekom v príbehu, s výnimkou dieťaťa. Je normálna, lebo trvá na vnú­tornej pravde. Miluje Pinkertona, ktorý nie je macho, ako sa zvykne interpretovať, ale mladý človek, ktorý eš­te nevie, čo je to skutočne veľká láska.“

Takže nie zlý Američan a naivná Japonka?

„To je mechanický výklad. Nechcem robiť opery tak, ako sa robili pred sto rokmi, ale dávať ich do vzťahu s našimi životmi. Ako to povedal Heiner Müller: Dielo je múdrejšie ako jeho autor.“

Na čom momentálne pracujete?

„Na svojom najbližšom omyle. Tento citát je zase z Brechta.“

Ktorý konkrétny problém vás momentálne najviac zamestnáva. Máte nejakú operu, ktorá by ho najlepšie vyjadrila?

SkryťVypnúť reklamu

„Momentálne sa najviac zaoberám otázkou, či je správne sa oženiť. Žením sa totiž čoskoro a neviem, či je rozumné podnikať niečo dlhodobé vo svete, ktorý je pred zánikom. Vážne si myslím, že naša západná civilizácia je tesne pred krachom. Nepoznám nijakú operu, ktorej explicitnou témou by bolo práve toto, ale mnohé spracúvajú základný problém – neporozumenie medzi mu­žom a ženou. Opery nám ukazujú, ako by sme nemali so sebou zaobchádzať.“

V tomto neporozumení je viac inštinktívneho či sociálneho?

„Jednoznačne to má sociálne príčiny. Naša patriarchálna kultúra je založená na nesprávnych axiómach. Vlastníctvo výrobných prostriedkov sa premietne aj do vzťahov. Kým sa toto zásadne nezmení, tak sa v našom svete nedá nič veľmi zmeniť.“

Takéto názory sa označujú za radikálne ľavicové, či feministické.

SkryťVypnúť reklamu

„To sedí. Filozoficky som marxista. Nikdy sa nezmierim s kapitalizmom, lebo je neľudský a nivočí zem. Aj vo vašom meste sa stavajú budovy, ktoré ničia tvár mesta, lebo ide o peniaze.“

Opera so svojimi honosnými budovami a drahou prevádzkou potrebuje bohatých ľudí. Asi to nie je umenie pre masy.

„V Grécku boli všetci slobodní občania povinní chodiť do divadla. Problémom našej civilizácie je to, že po stránke techniky sme oveľa ďalej ako po stránke etickej. Zanedbávame formovanie človeka prostredníctvom kultúry a najmä divadla. Hrozné nebezpečenstvo je, že s obrovským potenciálom a ničivou energiou, ktorú máme k dispozícii, zaobchádzame vlastne infantilne. Kultúra je dôležitá, aby nás naučila čo možno a čo nemožno s človekom robiť.“

Vzťahy medzi ľuďmi sú stále rýchlejšie a pragmatickejšie. Existujeveľká láska už len v kine či v divadle?

SkryťVypnúť reklamu

„Ak je divadlo dobré, tak v ňom mo­ž­no zažiť aj veľkú lásku. V časoch úpadku sú nebezpečenstvá číhajúce na lásku veľké. Len ak sa vlastnenie, to nešťastné slovko mať, priblíži k nule, len potom narastie priestor pre lásku. Najväčším nepriateľom života je sýtosť.“

V Grécku boli všetci slobodní občania povinní chodiť do divadla. Problém našej civilizácie je, že sme po technickej stránke oveľa ďalej ako po stránke etickej. Zanedbávame formovanie človeka cez kultúru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 871
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 640
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 619
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 856
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 217
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 698
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 966
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 585
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 508
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 144
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 271
  6. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 11 796
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 564
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 542
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu