Hudba nemusia byť iba naivné niekoľkotónové vyhrávky, ani nepodarené karaoke v televíznom prime-time.
Hudba môže byť aj zvuková masa hľadajúca samu seba, ktorej prostriedkom je improvizácia, post jazz či alternatívny dídžejing.
Aktuálna avantgarda sa totiž neobmedzuje na umiestňovanie pisoárov do galérií ani na štyriapolminútové ticho v koncertnej miestnosti. Prekresľuje hranice krajín bez ohľadu na nejaké schengenské kritériá, a v neobmedzenom svete otvorených informačných technológií tvorí samu seba tak ako nikdy predtým.
Občasný experiment len pre sám experiment je len zanedbateľnou daňou takémuto prístupu. Dvojdňový medzinárodný festival Next, ktorý všetko toto prinesie, sa začne už dnes v Bratislave.
K dnešným vrcholom bude patriť nemecké zoskupenie Institut für feinmotorik, čo sú štyria hráči na osem gramofónov, ktorí sa pohrávajú s odkazmi na japonskú minimalistickú scénu.
Medzinárodný projekt Noise Calypso v podaní Belgičana Guy van Belleho, Čiľanky Alejandry Pérez Nunez a českého vídžeja Michala Kindernaya predvedie Kurtom Vonnegutom inšpirovaný set, špeciálne pripravený pre tento ročník bratislavského festivalu.
Zajtra sa publiku predstaví napríklad slovensko-rakúsky projekt Dona@u.com či americko-rakúske Duo Marco Eneidi a Philipp Quehenberger. Eneidi patrí k popredným freejazzovým saxofonistom, Quehenberger ho bude dopĺňať na klávesoch.
Festival ukončí Berlínčanka Tonia Reeh, ktorá pôsobí pod pseudonymom Monotekktoni. Mala by ponúknuť svojrázne elektronické skladby s chytľavými melódiami.
Festival Next je platformou, na ktorej sa stretáva hudba „trochu inak“. Ak vás nudí produkcia domácich rádií, skúste ho.
Autor: tp