Na scéne bez súboru

Sériou už vypredaných divadelných predstavení oslavuje bratislavské Štúdio L+S svoje 25. výročie. Pri tejto príležitosti spievali a spomínali v spoločnosti blízkych a priateľov Milan Lasica s Petrom Lipom.

Milan Lasica a Peter Lipa na slávnostnom večere v Štúdiu L+S.(Zdroj: SITA)

Naozaj si ty mne ponúkal text? - pýta sa Peter Lipa. Áno, vraví Milan Lasica. Je to už dobrých pár rokov a vraj k tomu došlo pred povestným bratislavským Véčkom. Tam niekde sa zrodila spolupráca, ktorá v posledných rokoch tak prekvitá. Lasica dokonca tvrdí, že by mu spoločné koncertovanie s Lipom celkom stačilo k šťastiu. Tak ako na oslave v bratislavskom v Štúdiu L+S.

Dôvodom boli okrúhle narodeniny divadla. Pesničky a spomienky sebaisto pôsobiacich interpretov sa na javisku namiešali tak nejako 'agentážne'. Šarmantne aj s humorom, s rutinou a bez veľkých rečí, no akoby aj s pocitom, že na­ozajst­ná zábava tu buď už bola, alebo ešte len bude.

Ako uhrať zákazy

Priestory Štúdia L+S spoznával Milan Lasica dôverne už v päťdesiatych rokoch minulého storočia pod hlavičkou Tatra revue, keď tam s Júliusom Satinským a režisérom Petrom Mikulíkom pripravovali prvé autorské predstavenia. Začiatkom 70. rokov scénu zatvorili. „Vyhlásili, že tento priestor treba zrekonštruovať. Trvalo to desať rokov,“ hovorí pre SME Lasica.

Keď sa v roku 1982 otvorilo Štúdio S ako scéna Slovkoncertu, túžbou jeho riaditeľa Štefana Ladižinského bolo, aby sa tu Lasica a Satinský spolu s Jarom Filipom, už známi z televízie, opäť mohli objaviť.

„Neboli sme vo veľmi priaznivej situácii. Bolo to síce lepšie ako v sedemdesiatych rokoch, ale práve nám zakázali premiéru na Novej scéne. Tak sme program Nikto nie je za dverami, zložený z televíz­nych scénok a pesničiek, uviedli v zrekonštruovanom Štúdiu S,“ spomína Milan Lasica. Po trinástich reprízach im program opäť zakázali, no riaditeľ to vraj na správnych miestach uhral. Program mal napokon niekoľko sto repríz a hral sa pätnásť rokov.

Hotová vec

Štúdio S bolo na Slovensku prvou stagionou, agentážnym divadlom, ktoré malo scénu, ale nie súbor. Hercov angažovalo, alebo privážalo predstavenia z Čiech. Tak to zostalo vlastne až dodnes.

„Je to dobrá vec, i keď organizačne náročná, lebo divadlám, v ktorých majú herci trvalé angažmán, sa musí dávať prednosť,“ hovorí Lasica, ktorý bol najprv jeho dramaturgom, neskôr umeleckým šéfom a po odchode Ladižinského do dôchodku v septembri 1989 aj riaditeľom.

Keď prišla možnosť privatizácie scény, ministerstvo kultúry Mečiarovej vlády ju nechcelo povoliť. „Nakoniec sa to podarilo v roku 1999,“ vraví Milan Lasica. „Budova odvtedy patrí hotelu, no a my sme sprivatizovali mobiliár - stoličky, reflektory a tak. Zamestnali sme Jula aj Filipa a viac–menej sme sa udomácnili. Bohužiaľ, spoločné obdobie netrvalo dlho.“

S ručením obmedzeným Milan Lasica prezradil, že onedlho sa v divadle chystá na spoluprácu s Vladom Strniskom, Jurajom Nvotom a Bolkom Polívkom.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 322
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 986
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 161
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 012
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 567

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop