SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Autá sa nemusia sťahovať pod zem

Tento rok získal našu najvýznamnejšiu architektonickú Cenu Dušana Jurkoviča obytný komplex Octopus Habitat. Vyrástol na Záhradníckej ulici v Bratislave a patrí medzi neveľa novostavieb, ktoré oceňujú odborníci aj laici. Jeho autorom je bratislavský rodák

Architekt Peter Sticzay–Gromski.Architekt Peter Sticzay–Gromski. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

PETER STICZAY­GROMSKI.

Aký je váš vzťah k miestu, kde dnes stojí Octopus?

„Žil som na Štrkovci, čo je kúsok od miesta, kde kedysi stála sódovkáreň, predchodkyňa Octopusu. Dokonca som býval presne na mieste, kde má vzniknúť ďalší náš dosť významný projekt.“

Názov vraj vznikol skôr ako návrh. Ako to bolo?

„Vybral som ho z niekoľkých názvov. Investor si dobre uvedomoval istý zlomový efekt názvu. Je podstatný, lebo meno by malo znieť a presadzovať sa. To je prvá vec, ktorou nerealizovaný barak vlastne vniká medzi verejnosť. Inak, pracovný názov pre komplex boli Raňajky v tráve. Zachoval sa v podobe impresionistického obrazu ako tapeta vo vstupnom priestore.“

Z čoho vzišiel?

„Hlavná téma bola záhrada. Navrhli sme ju na prvom podlaží. No a to sa stalo aj hlavným problémom. Špička svetovej architektúry Dietmar Eberle stavbu odsúdil.“

Prečo ju odsúdil?

„Lebo záhrada je poloverejný priestor, a ten by mal byť dostupnejší.“

Čo na to hovoríte vy?

„Celá Bratislava je na dunajskej nive a zakladať budovu v spodnej vode znamená pre investora obetovať ďalšie desiatky miliónov korún. Okrem toho sme museli reagovať na počet áut, ktoré bolo treba niekam nasťahovať. Museli sme ich dostať pod barák, no keďže sme chceli tie desiatky miliónov ušetriť, tak sme pre autopark spravili iba prvé podzemné podlažie a potom prízemné. Preto je zá­hrada na prvom nadzemnom podlaží. Táto skladačka nám úplne vyhovovala.“

Neprekážajú autá na prízemí?

„Autá sa nemusia nevyhnutne sťahovať pod zem. Dnes je spoločnosť veľmi mobilná a, bohužiaľ, bez auta si život nedokážeme predstaviť. Nemám rád pešie zóny, a zároveň si myslím, že poloverejné priestory ukazujú kvalitu bývania. Je to však zložité, lebo ide o mestské priestory. Sú najcennejšie.“

Čím?

„Môže dochádzať k prirodzenej interakcii ľudí. Na druhej strane je tu problém dnešnej, veľmi individualizovanej spoločnosti. A rušné ulice.“

Neuznávate pešie zóny?

„Robili sa v časoch, keď áut nebolo tak veľa. Dnes ich vnímam ako anachronizmus. Automobilizmus považujem za prirodzenú súčasť architektúry.“

Mnohí by vám oponovali, že ho práve pešími zónami treba obmedzovať.

„Vývoj podľa mňa smeruje inde. Ulica dnes patrí autám, a aby sme sa tu navzájom nezožrali, treba vytvárať alternatívne možnosti. Architektúra sa stáva čoraz dynamickejšou.“

Zažívame architektonický boom, spája sa s ním invázia zahraničných developerov na Slovensko. Ako to vnímate v porovnaní s Českom, kde pôsobíte?

„V Bratislave teraz mohutnie tento hendikep stavebného boo­mu. Česko bolo naštartované skôr, skôr prišiel aj zahraničný kapitál. No v tejto chvíli prekáža na horizonte Prahy a Bratislavy približne rovnaký počet žeriavov. Akurát v Bratislave je to oveľa viditeľnejšie, keďže je menšia. Táto tendencia pravdepodobne nebude nekonečná. Skepsa, dezilúzia z globalizácie, pád hypoték už teraz robia vrásky ľuďom v západnej Európe. Česko pravdepodobne pocíti túto depresiu skôr.“

Českí architekti akoby vkladali do návrhov viac svoju osobnosť. Aká je vaša skúsenosť v spolupráci so slovenskými architektmi?

„Je pravda, že Česko bolo vždy silnejšie mocensky aj ekonomicky a urodilo sa tam viac architektúry, ktorú slovenskí architekti považovali za lepšiu. No dnes je to vyrovnané. Fondy, spoločnosti a developeri podnikajú súčasne tu aj tam. Stará garnitúra stenajúcich, ubolených architektov je preč. Mladí zase v duchu globalizácie prichádzajú s úplne rovnakými, uniformovanými vecami. Rozdiel je tuším len v tom, že na Slovensku sa latky v zábrad­liach usporadúvajú vodorovne a v Česku zvislo.“

Táto situácia vám vyhovuje?

„Áno, Bratislava má úžasné pozemky, stavia sa v centre, nič také v Európe neexistuje. Situácia vrátane legislatívnych nedostatkov priťahuje pozornosť developerov z celého sveta.“

Staršie stavby padajú novým za obeť. Má zmysel bojovať o ne?

„Ťažko čeliť problému mrakodrapovej kultúry. Barok tak­isto vtrhol do renesančných miest a narobil zmätok. Vrstevnatosť však mestám svedčí. Treba sa pozerať, čím bude starý objekt nahradený. Je dôležité mať odborníkov, ktorí sú schopní posúdiť to a odhadnúť. A potom je tu ešte problém pamiatok. Nefungujú, ťažko sa dá niečoho zachytiť. Sú tu konzervatívni pamiatkari, ktorí nechajú budovu radšej zhniť, než by ju dali riešiť architektom.“

Prečo ste sa vlastne usadili v Prahe?

„Najprv som študoval architektúru v Bratislave, neuspokojovalo ma to, tak som šiel na architektúru do Prahy. Aj tam to bolo podobné. Považoval som za dôležité, aby ma oslovil nejaký výrazný kantor, a to sa nestalo. Až po škole a dvojročnom pôsobení v projekto­vých ústavoch som v jednom libereckom ateliéri začal zisťovať, o čom by asi architektúra mohla byť. A potom, hneď, ako to bolo možné, v zahraničí. V Londýne, Glasgowe, Belfaste. To bolo veľmi osviežujúce. Odtiaľ som sa vrátil, oženil som sa a ostal som napokon v Prahe.“

Ako ste sa v mladosti dostali k architektúre?

„Úplne náhodou, podobne ako väčšina Husákových detí som mal štúdium nalinajkované dopredu. Rodičia potom v pravú chvílu podporili moje ambície a zaťahali za tie správne nitky. Myslím si však, že oveľa doležitejšie pre moju budúcnosť architekta bolo, že som sa vďaka starej mame, u ktorej som trávil prázdniny a prvý školský rok, učil byť citlivejší k okolitému svetu.“

Obytný komplex Octopus na Záhradníckej ulici v Bratislave získal Cenu Dušana Jurkoviča za rok 2007.

FOTO – ARCHÍV GRIDO
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  5. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  6. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  7. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  8. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 799
  2. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 10 911
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 8 707
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 612
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 217
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 145
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 624
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 374
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

 Angus Cloud zomrel vo veku 25 rokov.

Preslávila ho úloha v seriáli Eufória.


TASR 2 h
Chlapec z Chersonu sa stal víťaznou samostatnou fotografiou v medzinárodnej kategórii Každodenný život, jej autorom je András D. Hajdú. Chlapec s nahnevaným pohľadom sa rýchlo stal tvárou ukrajinského boja za slobodu v dňoch po znovudobytí Chersonu.

Ocenené fotografie reflektujú vážne problémy súčasnosti.


15 h
Dominika Kováčiková zvíťazila v súťaži Maľba 2023 s dielom Inštinkt prežitia.

V súťaži Maľba 2023 vyhral Inštinkt prežitia.


14 h
Maral Deghati počas pôsobenia v porote súťaže Slovak Press Photo.

Treba sa sústrediť na rozprávanie príbehov, hovorí Maral Deghati zo svetovej fotoagentúry.


15 h

Blogy SME

  1. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  2. Katarína Chudá: Stredoveké rukopisy: pestrofarebné monštrá, pohromy a draky
  3. Milan Buno: Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí | 7 knižných tipov
  4. Martin Barto: Pozoruhodné kúsky z minulosti Eurovision Song Contest
  5. Samuel Ivančák: Provisorium Deža Ursinyho má 50 rokov
  6. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (4. časť) – La bambola di Satana (1969)
  7. Milan Buno: Riskovala život, aby zachránila 2500 židovských detí | 7 knižných tipov
  8. Samuel Ivančák: The Dark Side of the Moon má 50 rokov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 62 039
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 519
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 19 567
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 12 517
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 143
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 7 908
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 226
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 005
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu