Prvú časť filmového cyklu Chrisa Weitza sprevádza povesť amerického filmu, ktorý u amerického publika prepadol.
Nešťastná a nepravdivá povesť.
Hoci snímku s rozpočtom 150 miliónov dolárov vyrobila americká spoločnosť New Line Cinema, Zlatý kompas sa odohráva v alternatívnej Británii, vznikol podľa trojice románov britského autora Philipa Pullmana, nakrútili ho v Británii (a Nórsku) s prevažne britskými hercami a filmármi.
Dokonca ani autor scenára, producent a režisér Chris Weitz nie je typický Američan. Hoci sa narodil v New Yorku, študoval v anglickom Cambridgei a popri írečito americkej komédii Prci, prci, prcičky režíroval ukážkovo britský film Ako na vec. Je autorom scenárov k takým protikladným snímkam ako animovaná komédia Mravec Z a Zamilovaný profesor 2.
Jeho Zlatý kompas je však britský – a pre amerických divákov teda cudzí – nielen hercami, jazykom, ale i štruktúrou, spôsobom rozprávania – a posolstvom.
Magistérium je ako cirkev
Spoločnosť New Line Cinema vyrobila Jacksonovho Pána prsteňov a s podobným nasadením sa vrhla i na novodobý, vysoko cenený fantastický román Philipa Pullmana.
Pán prsteňov je však univerzálny, má mnoho rovín, veľa vysvetlení, možno ho vnímať aj len ako dobrodružný príbeh.
Zlatý kompas má menej rôznorodých vrstiev, pre prijatie príbehu treba poznať, pochopiť a prijať i posolstvo. A to nie je ľahké, pretože je ním sloboda. Osobná, individuálna, úplná, odmietajúca akékoľvek obmedzovanie a manipulovanie. Anarchistická. Sloboda založená na dôkladnom poznaní, nie na viere. Sloboda podľa libertínskeho konceptu.
Vo filme sú jej nositeľmi vedci, stavajúci sa proti dogmám vládnuceho Magistéria, viac než nápadne pripomínajúceho našu cirkev.
Súčasného konzumenta filmovej zábavy odrádza okrem prítomnosti myšlienok i pomalé, komótne tempo. Snímka nie je dynamickou kolážou akčných scén, vizuálnych atrakcií, komických výrokov a rockovej hudby.
Atraktívny steampunk
Lákadlom nie sú ani účinkujúci, obsadení s dôrazom na herecké kvality. Dokonca dostávajú priestor na modelovanie charakterov! Mnohí z reklamou spomínaných hercov (Ian McKellen, Kristin Scott Thomasová, Kathy Batesová) však iba prepožičali svoje hlasy čiastočne digitálne animovaným zvieratkám, ktoré v príbehu predstavujú celoživotných spoločníkov, „duše“ obyvateľov paralelného vesmíru, v ktorom sa príbeh odohráva.
Podobne aj vizuálna stránka v znamení atraktívneho steam-punku, zobrazujúca „modernú viktoriánsku Britániu“ má sklon skôr poetizovať, meditovať, ako ohurovať.
S aletheometrom alebo bez
No film neznechutí len divákov, ktorí od kina čakajú ľahkú zábavu. Ak znalci Pána prsteňov mali Jacksonovi za zlé úpravy, ktoré v Tolkienovom príbehu urobil, Weitzov film (v podobe, aká sa dostala do kín) je len zlepencom pestrofarebných pohyblivých ilustrácií, ktoré často strácajú konzistenciu, nedokážu rozprávať príbeh.
Škoda tým väčšia, že Pullmanove knihy majú všetko, čo Weitzovmu filmu chýba: pútavosť, napätie, tempo, spád, čaro, múdrosť i vtip.
Možno sa raz dočkáme režisérskej verzie a tá nás prekvapí. To, čo teraz vidíme v kinách, je však len smutným sklamaním. Dostatok kvalitných a drahých surovín ani najmodernejšia výbava kuchyne ešte nie sú zárukou gurmánskeho zážitku.
Aletheometer, filmový zlatý kompas, dokáže síce odpovedať na každú otázku - ale len tomu, kto s ním vie narábať.
Zlatý kompas (The Golden Compass), VB/USA, 2007, 113 min
Námet: Philip Pullman. Scenár a réžia: Chris Weitz. Kamera: Henry Braham. Hudba: Alexandre Desplat.
Hrajú: Nicole Kidmanová, Daniel Craig, Dakota Blue Richardsová, Ian McKellen
Premiéra v SR: dnes