Aj so zlatým kompasom možno zablúdiť

Zlatý kompas nesie posolstvo o slobode. Nechce pritom ohurovať, skôr poetizovať a meditovať. Upútať sa mu však nepodarilo.

(Zdroj: CONTINENTAL FILM)

Prvú časť filmového cyklu Chrisa Weitza sprevádza povesť amerického filmu, ktorý u amerického publika prepadol.

Nešťastná a nepravdivá povesť.

Hoci snímku s rozpočtom 150 miliónov dolárov vyrobila americká spoločnosť New Line Cinema, Zlatý kompas sa odohráva v alternatívnej Británii, vznikol podľa trojice románov britského autora Philipa Pullmana, nakrútili ho v Británii (a Nórsku) s prevažne britskými hercami a filmármi.

Dokonca ani autor scenára, producent a režisér Chris Weitz nie je typický Američan. Hoci sa narodil v New Yorku, študoval v anglickom Cambridgei a popri írečito americkej komédii Prci, prci, prcičky režíroval ukážkovo britský film Ako na vec. Je autorom scenárov k takým protikladným snímkam ako animovaná komédia Mravec Z a Zamilovaný profesor 2.

Jeho Zlatý kompas je však britský – a pre amerických divákov teda cudzí – nielen hercami, jazykom, ale i štruktúrou, spôsobom rozprávania – a posolstvom.

Magistérium je ako cirkev

Spoločnosť New Line Cinema vyrobila Jacksonovho Pána prsteňov a s podobným nasadením sa vrhla i na novodobý, vysoko cenený fantastický román Philipa Pullmana.

Pán prsteňov je však univerzálny, má mnoho rovín, veľa vysvetlení, možno ho vnímať aj len ako dobrodružný príbeh.

Zlatý kompas má menej rôznorodých vrstiev, pre prijatie príbehu treba poznať, pochopiť a prijať i posolstvo. A to nie je ľahké, pretože je ním sloboda. Osobná, individuálna, úplná, odmietajúca akékoľvek obmedzovanie a manipulovanie. Anarchistická. Sloboda založená na dôkladnom poznaní, nie na viere. Sloboda podľa libertínskeho konceptu.

Vo filme sú jej nositeľmi vedci, stavajúci sa proti dogmám vládnuceho Magistéria, viac než nápadne pripomínajúceho našu cirkev.

Súčasného konzumenta filmovej zábavy odrádza okrem prítomnosti myšlienok i pomalé, komótne tempo. Snímka nie je dynamickou kolážou akčných scén, vizuálnych atrakcií, komických výrokov a rockovej hudby.

Atraktívny steampunk

Lákadlom nie sú ani účinkujúci, obsadení s dôrazom na herecké kvality. Dokonca dostávajú priestor na modelovanie charakterov! Mnohí z reklamou spomínaných hercov (Ian McKellen, Kristin Scott Thomasová, Kathy Batesová) však iba prepožičali svoje hlasy čiastočne digitálne animovaným zvieratkám, ktoré v príbehu predstavujú celoživotných spoločníkov, „duše“ obyvateľov paralelného vesmíru, v ktorom sa príbeh odohráva.

Podobne aj vizuálna stránka v znamení atraktívneho steam-punku, zobrazujúca „modernú viktoriánsku Britániu“ má sklon skôr poetizovať, meditovať, ako ohurovať.

S aletheometrom alebo bez

No film neznechutí len divákov, ktorí od kina čakajú ľahkú zábavu. Ak znalci Pána prsteňov mali Jacksonovi za zlé úpravy, ktoré v Tolkienovom príbehu urobil, Weitzov film (v podobe, aká sa dostala do kín) je len zlepencom pestrofarebných pohyblivých ilustrácií, ktoré často strácajú konzistenciu, nedokážu rozprávať príbeh.

Škoda tým väčšia, že Pullmanove knihy majú všetko, čo Wei­tzovmu filmu chýba: pútavosť, napätie, tempo, spád, čaro, múdrosť i vtip.

Možno sa raz dočkáme režisérskej verzie a tá nás prekvapí. To, čo teraz vidíme v kinách, je však len smutným sklamaním. Dostatok kvalitných a drahých surovín ani najmodernejšia výbava kuchyne ešte nie sú zárukou gurmánskeho zážitku.

Aletheometer, filmový zlatý kompas, dokáže síce odpovedať na každú otázku - ale len tomu, kto s ním vie narábať.

Zlatý kompas (The Golden Compass), VB/USA, 2007, 113 min

Námet: Philip Pullman. Scenár a réžia: Chris Weitz. Kamera: Henry Braham. Hudba: Alexandre Desplat.

Hrajú: Nicole Kidmanová, Daniel Craig, Dakota Blue Richardsová, Ian McKellen

Premiéra v SR: dnes

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 719
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 588
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 054
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 490
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 578
  6. Splnený sen 2 243
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 933
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 182
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 128
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 034

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre všetkých používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.