V budapeštianskom Múzeu krásnych umení sa do 13. januára prezentuje časť zbierky jedinečného tvorcu, ktorú spravuje viedenský Kunsthaus. Prehliadka predstavuje umelca a jeho život v súhrnnom obraze. Hundertwassera tak môžeme vnímať ako tvorcu, na ktorého upozornila nielen jeho umelecká práca, ale aj vlastná filozofia, myšlienkové úvahy, excentrické správanie, boj za ľudské práva, svetový mier a ochranu životného prostredia.
Ako malé šperky
Na vynikajúco nainštalovanej výstave v Budapešti vyniká secesná poloha Hudertwasserovej tvorby. V maľbách, grafikách, fotografiách i tapisériách cítime duch „starej“ Viedne na prelome storočí.
Hundertwasser okrem iného tlmočil aj iné vplyvy. Čitateľný je v jeho tvorbe aj odkaz Antonia Gaudího alebo informelového hnutia. Návštevník ponorený do tmy priestorov Múzea krásnych umení vníma bohatú štruktúrovanosť Hundertwasserovej práce ako malé šperky, pretože všetko svetlo je sústredené bodovými lúčmi na jednotlivé práce.
Roztržitý a angažovaný
Rakúskeho maliara, grafika a architekta Friedensreicha Hundertwassera (1928-2000) charakterizoval neobyčajne hravý prístup a bohatá fantázia. Precestoval svet a jednotlivé prvky špecifické pre rôzne kultúry absorboval do svojej tvorby. Výsledkom nie sú okopírované japonské či novozélandské ornamenty, ale dielo so špecifickým výrazom a rakúskou identitou.
„Roztržitý“ vlnitý charakter architektonickej práce, plný farieb a veselých plôch obhajoval v známych manifestoch ako Los von Loos – Oslobodenie sa od Loosa či Manifest proti racionalizmu v architektúre. Týmto spôsobom reagoval na známu vetu architekta Adolfa Loosa „Ornament je zločin“.
V časti jeho realizácií zohráva prím ekologický pohľad autora na architektúru. Presadzoval myšlienku strešnej vegetácie a individuálneho dizajnu fasády.
Medzi jeho najznámejšie realizácie patrí Hundertwasser House vo Viedni či ekologický projekt Medzi stromami sa cítite dobre, ktorý vznikol v rámci podpory zalesnenia púšte v Izraeli.
Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je kunsthistorička)