Zastávka v bufete novej neistoty

Redukcia divadla okolo režiséra Blaha Uhlára mala premiéru. Treba vedieť, že je. A vidieť, o čom je.

Henrieta Hanzalíková a Táňa Brederová vo výstupe V autobuse.(Zdroj: JANA GRANCOVÁ)

Čo ten Uhlár ešte chce? Po Redukcii, poslednej hre z jeho produkcie, by sa mohlo zdať, že už všetko povedal. Drzo však pripomína Kolaps, prvú a veľmi dobrú inscenáciu bývalého súboru Stoka.

Vznikla, rovnako ako všetky pod touto značkou, v jeho réžii a v spoločnom autorstve súboru. Aj ona bola zložená z viacerých kratších výstupov, aj v nej sa priestor pre štyroch hercov scvrkol do tvaru kocky, v ktorej sa postojačky zmestilo natesno len zopár ľudí. Tí tiež vchádzali a vychádzali cez steny z plachiet upevnených na konštrukcii, a vnútri sa nechávali osvetľovať malými 'boďákmi'.

Kolaps tvoril pevnejší myšlienkový i obrazový celok (svoje urobila ruka výtvarníka Miloša Karáska). Redukcia je v porovnaní s ním voľnejšia, divákovi predhadzuje 'výcucy' tímovej tvorby v nihilistickom postoji tak akosi neokrôchanejšie a nezáväznejšie.

Tváre exhibície

Všetko sa začína pôsobivou tieňohrou. Cez ňu sa po chvíli otvorí svet, v ktorom sa robia vzácnymi rôzne obyčajnosti a každodennosti. Požičanie si žiletky, tešenie sa, chodenie dokola, státie v autobuse, sedenie u lekára, hrešenie, trúbenie a tak. Herci i scéna sú farebne ladené celkom do nenápadna, do béžova.

Taký istý dojem do stratena vytvárajú i postavy zvnútra. Pečiatku exhibície im dodávajú iba nalíčené tváre. V prejavoch sú zdržanliví, vedia, že texty hovoria za nich a o nich, repliky akoby boli v popredí pred osobami samými.

Zošívanie prítomnosti

Možno tu hovoriť o istých zárodkoch herectva. Najviditeľnejšie sa prejavili u debutantky Henriety Hanzalíkovej, opäť sa potvrdili u Joža Belicu. A u všetkých štyroch možno hovoriť aj o príťažlivosti, ak divák ocení bufeťácky štýl a verí v skrytý esprit.

Režisér Uhlár sa zahral na indiánskeho architekta a spichol hranatý vigvam. Z toho, ako – evidentne po svojom – pripravil provizórne priestory miestnosti v bývalej cvernovke pre divadlo, cítiť stále jeho túžbu stavať blízkym ľuďom pomyselnú strechu nad hlavou a čakať na reakcie okolia. Čosi podobné urobil aj v pivnici trnavského kultúrneho domu na Kopánke, so súborom Disk.

Bodaj by bolo také jednoduché daný priestor udržať, aké povážlivé je identifikovať ho ako divadlo!

Ale predovšetkým: celé toto dianie tentoraz nie je o režisérovi ani o dobrých či zlých her­coch, dokonca ani o alternatívnej hereckej škole, na akú sa to všetko podobá. Je o ľuďoch, ktorí nachádzajú krásu tam, kde ju väčšina nehľadá. A neboja sa ne­istoty. Takých potrebujeme. Ak prežijú.

Divadlo Fórum a S.T.O.K.A.: Redukcia

Scenár vytvorili a hrajú: Jozef Belica, Táňa Brederová, Henrieta Hanzalíková, Matej Lauko

Kostýmy, masky: Denisa Falbová

Scenár, scéna, réžia: Blaho Uhlár

Premiéra: 15. decembra 2007 v priestoroch bývalých Závodov MDŽ v Bratislave

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 385
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 294
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 310
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 135
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 019
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 591
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 587

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop