Renesancia umenia filmu

Do našich kín prišiel po dlhom čase opäť film, ktorý je opakom súčasnej veľkovýroby v Hollywoode.

Film Renesancia nevznikol preto, aby zarábal.(Zdroj: MOVIEWEB)

Film je salónny trik, ktorý sa stal jarmočnou zábavou. Dodnes má za cieľ prekvapovať, šokovať, privádzať do úžasu, oslovovať prvú signálnu sústavu. Výrobcovia nenáročnej komerčnej zábavy tvrdia, že umenie je nuda, vhodná tak pre snobov. Našťastie sa občas objaví film, ktorý ich usvedčuje zo lži. Napríklad Renesancia.

Vznikala dlho, vyžiadala si neveľké náklady a tvorcovia pracovali s nadšením. Projekt s rozpočtom 15 miliónov dolárov sa rodil šesť rokov. Základom bola technológia motion capture, umožňujúca digitálne pretvoriť záznam akcie živých hercov. Zmení všetko – tvary, farby, rekvizity, kostýmy, prostredia. Zostane viac-menej realistický pohyb ľudského tela.

Na koniec prídu triky

Nič nové pod slnkom, Walt Disney a jeho spolupracovníci už pre svoj prvý celovečerný kreslený film (Snehulienka a sedem trpaslíkov, 1937) používali filmové záznamy živých hercov, len ich prekresľovali ručne. Manipuláciu filmového negatívu tak, aby živí herci pôsobili ako animovaní, funkčne využil aj Ralph Bakshi v kreslenom Pánovi prsteňov z roku 1978, ale až vlna veľkých spektakulár­nych filmov typu Hviezdnych vojen a Indiana Jonesa primala filmárov hľadať nové triky s použitím počítačov.

Keď pri nakrúcaní trileru Alexa Proyasa Vrana (1994) zahynul Brandon Lee, film dokončili vďaka digitálnym trikom. Legendou sa stal digitálny vznik filmovej príšerky Gluma z Jacksonovho Pána prsteňov.

S hercom alebo bez neho

Jedným z prvých celovečerných filmov kompletne postavených na digitálnej manipulácii obrazu je Sky Captain and the World of Tomorrow Kerryho Conrana z roku 2004.

Conran si však zakladá na známych hercoch. Vo Francúzsku adaptoval v roku 2004 Enki Bilal svoj komiks Immortal do výtvarne podmanivej, digitálnej podoby. Živého herca akceptuje aj Scanner Darkly (2006) podľa sci-fi Philipa K. Dicka a snímky Vianočný expres a Beowulf, kde však ide o zámernú štylizáciu hraných scén do podoby gýčových amerických ilustrácií.

No a, samozrejme, prikvitli Robert Rodriguez a Frank Miller s ich Sin City (2005). V tom čase už piaty rok vznikal projekt Christiana Volckmana Renesancia, takže tvrdenia o napodobňovaní sú nekorektné. Rodriguezovi i Volckmanovi šlo o to isté: konečne nájsť adekvátny spôsob prerozprávania komiksu.

Ako na komiks

Vzniklo veľa filmov podľa komiksov, ale ani jeden, ktorý by bol filmovým komiksom. Obaja filmári sa vydali cestou potlačenia farieb, no Volckman spravil i ďalší krok: hrané scény prerobil do podoby oživeného klasického čiernobieleho komiksového obrazu.

Obraz je zredukovaný na minimum, mimike, gestám i výprave musí stačiť náznak. Tým viac priestoru dostáva predstavivosť. Film je teda taký, aký je jeho divák.

Vedecko-fantastický príbeh o boji proti plánom všemocnej kozmetickej spoločnosti z Paríža roku 2054 preto niektorí hodnotia ako slabý a plytký, iní v ňom nachádzajú filozofiu, poéziu aj iróniu v štýle film noir, ďalší ho zasa obviňujú z komplikovanosti.

A všetci majú pravdu, pretože Renesancia nie je samoúčelným kúskom na pobavenie znudeného publika.

Nepoklonkuje bežnému (ne)vkusu. Nevznikla, aby zarábala, ale aby komunikovala. S tými, ktorí chcú a vedia. Opäť raz renesancia znamená znovuzrodenie.

Renesancia (Renaissance) Francúzsko – Luxembursko – Veľká Británia 2005, 105 minút

Scenár: Jean-Bernard Pouy, Patrick Raynal. Réžia: Christian Volckman. Výtvarník: Pascal Valdes. Hudba: Nicholas Dodd

Premiéra v SR: 13. decembra

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 995
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 327
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 863
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 572
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 559
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 320
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 273
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 263
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 174
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kríze pokračujeme

Trauma Dankovi ale prospeje, viac bude počítať vlastné limity a „žetóny“, ktorými disponuje.

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.