Renesancia umenia filmu

Do našich kín prišiel po dlhom čase opäť film, ktorý je opakom súčasnej veľkovýroby v Hollywoode.

Film Renesancia nevznikol preto, aby zarábal.(Zdroj: MOVIEWEB)

Film je salónny trik, ktorý sa stal jarmočnou zábavou. Dodnes má za cieľ prekvapovať, šokovať, privádzať do úžasu, oslovovať prvú signálnu sústavu. Výrobcovia nenáročnej komerčnej zábavy tvrdia, že umenie je nuda, vhodná tak pre snobov. Našťastie sa občas objaví film, ktorý ich usvedčuje zo lži. Napríklad Renesancia.

Vznikala dlho, vyžiadala si neveľké náklady a tvorcovia pracovali s nadšením. Projekt s rozpočtom 15 miliónov dolárov sa rodil šesť rokov. Základom bola technológia motion capture, umožňujúca digitálne pretvoriť záznam akcie živých hercov. Zmení všetko – tvary, farby, rekvizity, kostýmy, prostredia. Zostane viac-menej realistický pohyb ľudského tela.

Na koniec prídu triky

Nič nové pod slnkom, Walt Disney a jeho spolupracovníci už pre svoj prvý celovečerný kreslený film (Snehulienka a sedem trpaslíkov, 1937) používali filmové záznamy živých hercov, len ich prekresľovali ručne. Manipuláciu filmového negatívu tak, aby živí herci pôsobili ako animovaní, funkčne využil aj Ralph Bakshi v kreslenom Pánovi prsteňov z roku 1978, ale až vlna veľkých spektakulár­nych filmov typu Hviezdnych vojen a Indiana Jonesa primala filmárov hľadať nové triky s použitím počítačov.

Keď pri nakrúcaní trileru Alexa Proyasa Vrana (1994) zahynul Brandon Lee, film dokončili vďaka digitálnym trikom. Legendou sa stal digitálny vznik filmovej príšerky Gluma z Jacksonovho Pána prsteňov.

S hercom alebo bez neho

Jedným z prvých celovečerných filmov kompletne postavených na digitálnej manipulácii obrazu je Sky Captain and the World of Tomorrow Kerryho Conrana z roku 2004.

Conran si však zakladá na známych hercoch. Vo Francúzsku adaptoval v roku 2004 Enki Bilal svoj komiks Immortal do výtvarne podmanivej, digitálnej podoby. Živého herca akceptuje aj Scanner Darkly (2006) podľa sci-fi Philipa K. Dicka a snímky Vianočný expres a Beowulf, kde však ide o zámernú štylizáciu hraných scén do podoby gýčových amerických ilustrácií.

No a, samozrejme, prikvitli Robert Rodriguez a Frank Miller s ich Sin City (2005). V tom čase už piaty rok vznikal projekt Christiana Volckmana Renesancia, takže tvrdenia o napodobňovaní sú nekorektné. Rodriguezovi i Volckmanovi šlo o to isté: konečne nájsť adekvátny spôsob prerozprávania komiksu.

Ako na komiks

Vzniklo veľa filmov podľa komiksov, ale ani jeden, ktorý by bol filmovým komiksom. Obaja filmári sa vydali cestou potlačenia farieb, no Volckman spravil i ďalší krok: hrané scény prerobil do podoby oživeného klasického čiernobieleho komiksového obrazu.

Obraz je zredukovaný na minimum, mimike, gestám i výprave musí stačiť náznak. Tým viac priestoru dostáva predstavivosť. Film je teda taký, aký je jeho divák.

Vedecko-fantastický príbeh o boji proti plánom všemocnej kozmetickej spoločnosti z Paríža roku 2054 preto niektorí hodnotia ako slabý a plytký, iní v ňom nachádzajú filozofiu, poéziu aj iróniu v štýle film noir, ďalší ho zasa obviňujú z komplikovanosti.

A všetci majú pravdu, pretože Renesancia nie je samoúčelným kúskom na pobavenie znudeného publika.

Nepoklonkuje bežnému (ne)vkusu. Nevznikla, aby zarábala, ale aby komunikovala. S tými, ktorí chcú a vedia. Opäť raz renesancia znamená znovuzrodenie.

Renesancia (Renaissance) Francúzsko – Luxembursko – Veľká Británia 2005, 105 minút

Scenár: Jean-Bernard Pouy, Patrick Raynal. Réžia: Christian Volckman. Výtvarník: Pascal Valdes. Hudba: Nicholas Dodd

Premiéra v SR: 13. decembra

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 027
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 850
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 877
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 163
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 510
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 442
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 676
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 002
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 767

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

SVET

Rím hľadá potratových doktorov, cirkvi sa to nepáči

Talianski doktori odmietajú vykonávať interrupcie.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Prípad pre psychológa. Na Oscaroch sú ním všetci, vťazi aj porazení

Herci si u nich nacvičujú úsmevy, aby nebolo vidieť ich sklamanie.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop