RECENZIA / DIVADLO

Hovorte s mŕtvymi

Prvá produkcia v bratislavskom tanečnom divadle ElleDanse mala premiéru pred Vianocami a reprízovať sa bude po nich. Canto Hondo – Hlboká pieseň o nej má divácky potenciál. V preklade: napriek tomu, že sa v nej tancuje dosť, je zrozumiteľná. A napriek t

Csongor Kassai v Canto Hondo.(Zdroj: NORO KNAP)

omu, že je zrozumiteľná, nenudí.

Bolo to šťastné obdobie, keď medzi tým, na čo som myslel a tým, čo som cítil, bola súvislosť, spomína si Csongor Kassai utrápene v pôvodnom slovenskom tanečnom divadle Canto Hondo. Ale to bolo dávno.

Kruté. Dnes je mŕtvy, ale trápi to niekoho? Veď ľudia hovoria, že ten, kto žije v spomienkach iného človeka, neumiera. Preto rodičia pre deti nezomierajú a ani deti pre rodičov. A v Canto Hondo, ktoré vzniklo v réžii Šárky Ondrišovej a Kamila Žišku a pred Vianocami malo premiéru v novej Tanečnej škole a Alternatívnom divadle ElleDanse, sa všetci stretnú.

Almodóvar v divadle

Každá žena bola raz dcérou. A mnohé raz prídu otvoriť dvere do rodného domu, hľadajúc kľúč k vlastnému pochopeniu. Odom­knúť dvere tohto domu je ako zapískať na bumerang, ktorý niekedy dávno hodili do nášho nepoškvrneného vzducho­prázdna rodičia. Žena, o ktorej Canto Hondo je, sa vkročením do domu odvážne postavila zoči­voči tomuto bumerangu. Riadna šupa.

Do rodného domu sa oplatí vkročiť pripravený. Všetko, čo sme starostlivo v rodine skrývali do skrine, teraz na nás vypadáva. Desivé. Mŕtvi si tu drzo vytriasajú z ploskačky posledné kvapky pálenky do hrdla, náruživo šlukujú, a tí živí? Tí akoby nežili. Ako vystrihnuté z Almodóvarových filmov.

Mŕtvy je otec (Csongor Kassai) aj matka (Anna Sedláčková), živá je ich dcéra (Stanislava Vlčeková), dnes už zrelá žena, ktorá prichádza do domu aj so svojím mužom (Ján Hromada). Žeby títo dvaja dokázali spolu komunikovať? Ťažko, ale žijú spolu, teda vedľa seba. A ešte tu máme ženinu dcéru, ktorú matka nainfikovala svojimi nenaplnenými snami, a tak sa zúrivo snaží byť dokonalá.

Matky a ich dcéry

Každý tu má svoju reč – mŕtvy otec je expresívny a ukecaný, mŕtva matka unavene utancovaná. Ich dcéra sa so svojím manželom rozpráva cez súčasný tanec, miestami sú vtipní, miestami vášnivo nešťastní. A potom už len zúfalí. A zlí. Ich dcéra pochopila, že dokonalosť znamená disciplínu, a tak neúnavne driluje na špičkách. V čase pokoja sleduje ručičku na váhe.

Slovo sa tu mieša s tancom, tanec s milou scénou a hravými efektmi, scéna s reprodukovanou hudbou Joža Vlka, a tá zasa so živou hudbou Kamila Žiška a Jána Kružliaka. Všetci robia to, čo dobre vedia, preto sa na to tak príjemne pozerá. Je to jednoduchý príbeh, model rodičovskej lásky-nelásky, ktorý vysvetľuje vo svojich knihách napríklad taký kultový Erich Fromm. Listovaním v rodinnom archíve sa dá veľa pochopiť. Pochopiť však nestačí, treba odpustiť.

Technická poznámka

Tanečná škola a Alternatívne divadlo ElleDanse je novým priestorom pre tanec na Slovensku. Nachádza sa na Miletičovej ulici v Bratislave, v bývalom bitúnku. Čaká ho veľká rekonštrukcia, no ešte predtým, už 28. januára budúceho roka, sa tanečná produkcia Canto Hondo dočká reprízy.

Táto prvá produkcia má už mnoho profesionálnych znakov, no hľadisko na ne ešte len čaká.

Aby sme sa rozumeli – ak chcete vidieť tanečné duety na zemi a súčasne platí, že nemeriate dva metre, oplatí sa prísť skôr a vyhriať si stoličky v prednom rade.

Canto Hondo

Námet, scenár a réžia: Šárka Ondrišová a Kamil Žiška. Choreografia: Šárka Ondrišová.

Dramaturgia: Lucia Blašková. Hudba: Kamil Žiška, Ján Kružliak, Jozef Vlk. Scénografia: Miro a Jaro Daubravovci. Kostýmy: Lea Fekete. Intepreti: Stanka Vlčeková, Ján Hromada, Anna Sedlačková, Ján Kružliak, Cson­gor Kassai, Miroslava Klementová, Kamil Žiška

Premiéra: 17. decembra 2007

v Tanečnej škole a Alternatívnom divadle ElleDanse.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 282
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 171
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 233
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 192
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 954
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 232
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 599
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop